Hög processoranvändning på "tomgång"

Permalänk

Hög processoranvändning på "tomgång"

Har gammal HP xw8200 med Win XP Sp3.
Nu har den helt plötsligt börjat "jobba" med något även när jag inte gör något.
Koll med "Aktivitetshanteraren" visar: CPU-användning pendlar mellan 36% - 55%. Systemets vänteprocess visar 97-99 på CPU.

Testat med Process Explorer. Det ända som ger värde på CPU är dessa två:
1. System Idle Process CPU ca 60% (pendlar en del upp och ner)
2. System/interrupts CPU ca 40 % (pendlar en del upp och ner) Private Bytes= 0 K Working Set = 0 K PID=n/a Description= Hardware Interrupts and DPCs

Har ett par USB-diskar anslutna ibland, provat med och utan.

Det sitter en SCSI-disk som C:
En SATA-disk för lagring
2 SATA-diskar i RAID
En st IDE DVD-läsare och en SATA DVD-brännare

Jag har nu provat med att koppla ur alla hårddiskar och DVD-läsare.
Inaktiverat nätverkskort och ljudkort.
Bytt ut XP C: disken mot en annan med Win7.
Ingen av dessa åtgärder gjorde någon skillnad på CPU-värdet.

Grafikkort: NVIDIA Quadro FX 3450/4000/SDI
PCI-E grafik och ljud via externt firewire-ljudkort.
Interna ljudkortet avstängt.

Kör för andra gången test med "HP Insight Diagnostics".
Körde snabbtest första gången, hittade inga fel, andra gången tar det lång tid.

Hur går man vidare??

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Det är dom där hårdvaru-interuptsena du vill komma åt, system idle process är ingen fara (ju högre den är, desto mer idlar datorn)
Stäng av wifi om du har det igång

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Stationär Workstation, inget WiFi

Permalänk
Medlem

Skanna med MBAM och se om den hittar nåt.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Skanna med MBAM och se om den hittar nåt.

Aldrig hört förut, vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newsvideo:

Aldrig hört förut, vad är det?

https://www.malwarebytes.org/

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Googlade lite, misstänkte det var det som menades.

Bäst att kolla när man inte vet.

Permalänk
Medlem

Kollar man runt lite i detta ämne så gör du helt rätt TS, process explorer och du ska nog även kunna se mer detaljer där.
http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-o...
http://superuser.com/questions/409889/cpu-usage-at-100-with-h...

Det översta sökresultatet är WiFi som kan spöka, nummer två är http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml och nummer tre är problem med kylningen.

Det *är* datorkraft som går åt till s.k. interupts ( http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupt )- det är inte spyware eller google chrome eller word som tar det... då hade en sådan process tagit kraften så släpp tanken på att leta malware.

Något ikopplat över USB kanske?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Tack "Gurk", skall kolla igenom det där.

Det ända USB som är inkopplat är musen. (Även provat utan den, ingen skillnad).

Har nu även kört 2 test med "HP Insight Diagnostics" som inte hittar några fel.

Permalänk

Har just kört ett test med "Intel Processor Diagnostic Tool" och den hittar inga fel.

Faktum kvarstår, "Processor Usage" ca 40% enligt "Intel Processor Diagnostic Tool" just nu.

Tips och idéer tas tacksamt emot.

Permalänk

Nu har jag kört fast.

HP xw8200 Workstation. "Hardware Interrupts" på 35 - 45% (kollat med Process Explorer).

Provat att:

1. Koppla bort alla diskar utom C:-disken (SCSI med Win XP)
2. Bytt till annan C:-disk (SCSI med Win7)
3. Bytt till annan C:-disk (IDE med nyinstallerat Win XP Sp2)
4. Kört Disable/Enable på allt som går att göra det på i "Enhetshanteraren".
5. Kollat Enhetsstatus på allt i "Enhetshanteraren", alla säger "Den här enheten fungerar korrekt"
6. Bytt grafikkort (testat med ett GeForce 9600GT)
7. Testat de 4 minnesmodulerna en och en.
8. Hämtat nya drivrutiner hos HP (samma versioner som redan var installerade)
9. Kollat så att IDE-kontrollern kör i DMA-mode
10. Kollat att "BIOS-batteriet" är OK.
11. Har kört ett test med "Intel Processor Diagnostic Tool" och den hittar inga fel.
12. Har även kört test med "HP Insight Diagnostics", hittar inga fel.
13. Provat att köra i felsäkert läge, ingen större skillnad

Det ända som inte är utbytt eller gjort Disable/Enable på är mobo och nätagg.

Dessutom har ett nytt fenomen dykt upp.
Vid uppstart av datorn dyker det upp en dialogruta som säger: "Registret har nått den största storlek som tillåts på datorn.Ytterligare lagringsbegärande kommer att ignoreras"
Har kört Ccleaner och det hjälpte på första omstarten efter städning. Har städat registret med annat program och nu dyker dialogrutan upp ibland.

------------------------------------------------------

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional Sp3
Processor 1: Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.60GHz
Processor 2: Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.60GHz
Processorkylare: original ?
Moderkort: Hewlett-Packard 08B4h
Minne: 2 st 1024 MB PC2-3200 DDR2-SDRAM Elpida EBE10RD4AGFA-4A-E ECC
Minne: 2 st 1024 MB PC2-3200 DDR2-SDRAM Kingston ECC
Grafikkort: NVIDIA Quadro FX 3450/4000 SDI
Hårddisk 1: SEAGATE ST373207LW (SCSI)
Hårddisk 2: WDC WD5000AAKS-00V0A0 (SATA)
Hårddisk 3-4 RAID: WDC WD5000AAKS-00V0A0 (SATA)
DVD-/CD-ROM: HL-DT-DVDRRW-4166B (IDE, Ultra DMA Mode 3)
DVD: Optiarc DVD RW AD-5280S SCSI CdRom Device (SATA)

--------------------------------------------------------

Vad har experterna för tips på fortsatt felsökning?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Följt guiden. hjälpte inte.

Har dessutom provat med en ren installation av Win7 på en SATA-disk.
Felet kvarstår tyvärr.

Permalänk

Fler tips och idéer mottages tacksamt!
Behöver ha liv i den här kamraten.

Permalänk
Medlem

Jag läste om tråden, kollade du vilken hårdvara det var som låg bakom?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hardware interupts kan komma från vilken pryl som helst eller någon dålig drivrutin. Du lär ju kört andra drivrutiner till i princip allt om du installerade Windows 7 på burken sen, så då kan det vara läge på att fundera på om det är något konkret hårdvaruproblem.

Testa att stänga av saker som är inbyggda i moderkortet. Helst redan i BIOS om möjligt. Testa gärna ett annat grafikkort om du har möjlighet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag läste om tråden, kollade du vilken hårdvara det var som låg bakom?

Har inte lyckats få reda på det ännu, trots alla tester jag har gjort.

Skrivet av Teddis:

Hardware interupts kan komma från vilken pryl som helst eller någon dålig drivrutin. Du lär ju kört andra drivrutiner till i princip allt om du installerade Windows 7 på burken sen, så då kan det vara läge på att fundera på om det är något konkret hårdvaruproblem.

Testa att stänga av saker som är inbyggda i moderkortet. Helst redan i BIOS om möjligt. Testa gärna ett annat grafikkort om du har möjlighet.

Eftersom jag har gjort en ren XP installation på en IDE-disk och en ren Win7 på en SATA-disk måste jag ha använt nya friska drivrutiner till allt.
Dessutom har alla hdd förutom C: och DVD-brännare varit bortkopplade.
Har även provat med annat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newsvideo:

Har inte lyckats få reda på det ännu, trots alla tester jag har gjort.

Tänkte på process explorer med tillägg enligt det jag länkade ovan. Du får som sämst vilket IRQ det är (och därmed vilken sak).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Tänkte på process explorer med tillägg enligt det jag länkade ovan. Du får som sämst vilket IRQ det är (och därmed vilken sak).

Skall göra ett nytt försök att få det att fungera.
Börjar bli "överkurs" för mig nu, inte riktigt min grej att felsöka så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newsvideo:

Skall göra ett nytt försök att få det att fungera.
Börjar bli "överkurs" för mig nu, inte riktigt min grej att felsöka så här.

Förstår dig, det är överkurs för dom flesta faktiskt. Det är dock väldigt lärorikt och lite skojigt att kunna.

Menade denna länken: http://superuser.com/questions/409889/cpu-usage-at-100-with-h...

som hänvisar lite längre ner till detta: http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-o...

Alltså, process explorer med ett litet microsoft-program som tillägg... ett par cmd-kommandon och sedan stirra på resultatet.
Står även en del nyttigt i kommentarerna under.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Förstår dig, det är överkurs för dom flesta faktiskt. Det är dock väldigt lärorikt och lite skojigt att kunna.

Menade denna länken: http://superuser.com/questions/409889/cpu-usage-at-100-with-h...

som hänvisar lite längre ner till detta: http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-o...

Alltså, process explorer med ett litet microsoft-program som tillägg... ett par cmd-kommandon och sedan stirra på resultatet.
Står även en del nyttigt i kommentarerna under.

Vet inte om jag gjort rätt men nu har jag fått en lång lista på en massa filer som slutar på: *.sys *.dll *.exe
Men det säger mig naturligtvis inte mycket.

Så hur går jag vidare nu då?

Permalänk
Medlem

Kan du pröva med annat grafikkort?
Eventuellt avinstallera drivrutinerna på det du har så att du kör på standard VGA. Blir väl 640x480 16 färger i winXP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Har provat med annat grafikkort, både i Win XP och Win 7.

Permalänk

Har nu efter ytterligare felsökning kommit fram till att det med största sannolikhet är moderkortet som har gett upp på något sätt.
Så nu ger jag upp.

Stort tack till alla som kommit med råd och tips under resan!

Permalänk

Ger det en chans till om någon kan komma på något som inte är provat redan!

Kört med xperf och Performance Analyzer och om jag förstår det hela rätt så är det "ntoskrnl.exe" som suger CPU-kraft