Booten hänger sig ~varannan gång i MB-spalshen

Permalänk
Medlem

Booten hänger sig ~varannan gång i MB-spalshen

Som titeln säger hänger sig booten av min dator ca varannan gång. Där det står ASRock och press F10 for setup osv. Jag måste hålla ner knappen för att stänga av och starta den igen när det händer.

Detta har pågått i ungefär ett halvår och nu har jag börjat ledsna. Det känns som att det oftast är under kallstarter men det är inte alltid fallet. Kan även vara under reboots. Något jag lagt märke till senaste veckan är att tangentbordets belysning inte fungerar de gångerna den hänger sig.
Jag har under problemets tid haft både Windows 7 och 8.1 installerade som primära OS samt parallella installationer av linuxdistros på en annan hårddisk. Att uppdatera UEFI:ts firmware i menyerna i UEFI har jag gjort utan framsteg.

Detta börjar driva mig till vansinne och jag skulle vara sjukt tacksam för tips

EDIT:
MB: ASRock Z87E-ITX mITX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz
SSD: ADATA SP900 256GB
PSU: Corsair RM750

Permalänk
Skrivet av Limey:

Som titeln säger hänger sig booten av min dator ca varannan gång. Där det står ASRock och press F10 for setup osv. Jag måste hålla ner knappen för att stänga av och starta den igen när det händer.

Detta har pågått i ungefär ett halvår och nu har jag börjat ledsna. Det känns som att det oftast är under kallstarter men det är inte alltid fallet. Kan även vara under reboots. Något jag lagt märke till senaste veckan är att tangentbordets belysning inte fungerar de gångerna den hänger sig.
Jag har under problemets tid haft både Windows 7 och 8.1 installerade som primära OS samt parallella installationer av linuxdistros på en annan hårddisk. Att uppdatera UEFI:ts firmware i menyerna i UEFI har jag gjort utan framsteg.

Detta börjar driva mig till vansinne och jag skulle vara sjukt tacksam för tips

skriv ner din hårdvara ?
mailat ASRock? kan ju vara RMA

kontrollerat hårddiskar om det är "bad sectors"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Relevanta specs:
MB: ASRock Z87E-ITX mITX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz
SSD: ADATA SP900 256GB

Kört CrystalDiskInfo och HD Tune Pro och båda säger 100% hälsa om min hårddisk. Hittade inget specifikt om bad sectors i något av dem.
Info

Inte heller windows egna diskfelsökning ger några utslag om fel

Permalänk
Skrivet av Limey:

Relevanta specs:
MB: ASRock Z87E-ITX mITX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz
SSD: ADATA SP900 256GB

Kört CrystalDiskInfo och HD Tune Pro och båda säger 100% hälsa om min hårddisk. Hittade inget specifikt om bad sectors i något av dem.
Info
http://i.imgur.com/h2bi73f.png

Inte heller windows egna diskfelsökning ger några utslag om fel

kanske det viktigaste som många glömmer. nätagg har en förmåga att kunna störa allt möjligt.
dom kan också göra att moderkort, hårddiskar, grafikkort dör av sig självt. eller att nån del börjar bugga
det är också ganska relevant vid coilwhine /spoltjut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är Corsair RM750. Ska vara ett bra nätagg såvitt jag förstått. Vad tänkte du kan vara problem med det? Har inte upplevt något coilwhine med detta. Har dock upplevt sådana problem med andra nätagg förut.

Kan vara värt att nämna att jag överklockat min cpu till 4ghz. Har dock inte upplevt några problem med det, har bra kylning också.

Permalänk
Skrivet av Limey:

Kan vara värt att nämna att jag överklockat min cpu till 4ghz. Har dock inte upplevt några problem med det, har bra kylning också.

där har du en del. alla former av felsökning kan bara göras av dig, chansen är rätt liten att man vid ett sånt här problem kan läsa sig till vad som är fel.
kollat med ficklampa om nån strömregulator är bränd på moderkortet.. det ser onormalt ut svart/vit aska eller att nån kondensator har svällt.

har du nån annan stationär hemma ? testa då dom andra delarna grafikkort & minnen.

Corsair RM750 är väl marginellt bättre än CX/CS men det är fortfarande Corsair.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644