Försöker gå från 8GB till 16GB RAM med likadana minnen. Kraschar och är instabilt.

Permalänk

Försöker gå från 8GB till 16GB RAM med likadana minnen. Kraschar och är instabilt.

Hejsan!

Bakgrund
Byggde en dator i höstas, den har fungerat helt perfekt sen dess. Nu hade jag några kronor över och bestämde mig för att köpa mer RAM. Sedan i höstas har jag haft 8GB (2x4) Corsair Vengeance Low Profile. Förra veckan köpte jag ett exakt likadant kit till (totalt 4x4). Och jag bör redan här nämna att minnena var begagnade men jag vill ändå ha som utgångspunkt att minnena är fungerande.

Problem
När minnena kom provade jag först att montera de två nya tillsammans med de två gamla, alltså samtliga fyra moduler, utan annan åtgärd. Startade datorn som vanligt, fick ett meddelande om att minnet förändrats och jag blev skickad till BIOS. Fick ställa in minneshastigheten till 1600 MHz och startade datorn. Tänkte bara på att Windows tog väldigt lång tid på sig att starta (typ 3 minuter jämfört med de vanliga 15 sekunderna). Jag kollar "System" och ser att det står 16GB RAM och tänker att det är klart. Dock så kraschade ganska snart, ena skärmen blev helsvart och datorn reagerar inte på kommandon. Får trycka reset som bryter strömmen.

Vid uppstarten går alla fläktar igång men endast i ca. två sekunder, sen dör allt och sen loopar det bara. Efter det återställde jag cmos med alla moduler fortfarande i. Då kunde jag starta datorn igen men den "fungerade" endast ca. 30 minuter, sen hände samma sak efter två minuter i BF4.

Provade med endast mina tidigare ägda moduler - inga problem, kan tuta och köra. Hade dem i datorn ett dygn innan jag skulle prova igen med de nya.

Tänkte att det var kombinationen av alla fyra moduler som var problemet men har även provat med endast de nya modulerna och då händer samma sak, ibland går det inte ens att starta efter att jag nollställt CMOS. Men byter jag till de gamla fungerar det direkt.

Frågor
Betyder detta att de "nyinköpta" modulerna är trasiga på något sätt eller kan de på något vis vara inkompatibla med just mitt system? De två kiten är identiska enligt specs och utseende, dock står det "ver 4.19" på mina gamla och "ver 8.62" på de nyinköpta.
Är det någonting jag missat att göra eller gör fel vid installationen av fler minnesmoduler?
Finns det något mer jag kan göra för att verkligen säkerställa att modulerna har något fel i sig?
Övriga tips/frågor till mig?

Vill veta så att jag inte gjort nåt eller missat något innan jag hör mig till säljaren.

System
Operativsystem: Windows 8.1
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Corsair H100i
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3
Minne: 2x4 GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 LP
Grafikkort: 2xSapphire Radeon R9 290 Tri-X
Hårddisk: Kingston V300 240GB
Nätaggregat: Fractal Design Integra R2 750W

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steinmarkh:

Tänkte att det var kombinationen av alla fyra moduler som var problemet men har även provat med endast de nya modulerna och då händer samma sak, ibland går det inte ens att starta efter att jag nollställt CMOS. Men byter jag till de gamla fungerar det direkt.

Gamla moduler funkar, men inte nya. Troligtvis är då de nya trasiga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

De ny inköpta är trasiga. Prova med en i taget så kan du se vilken som skapar problem.
Kanske kan göra en RMA hos corsair.