Permalänk
Medlem

z97-a svart skärm

hej. Har precis installerat klart mitt nya moderkort och nu får känner datorn inte av ngn skärm. Har följande system:
Moderkort Asus Z97-a
Gpu: msi r7870 twinfrozrIII
CPU: intel core i5 4690k

Gpun är äldre men köpte nytt moderkort å CPU tillsammans i paket fr. Webhallen

Jag har kopplat in skärmen till grafikkortet samt kopplat in de 2 6pins eftersom gpun inte har portar för 8 pins
Kan inte uppdatera drivers LR ngt eftersom jag inte får skärmen att alls fungera. Tacksam för hjälp.

Permalänk

Får du bild från cpuns gpu om du tar ut grafikkorte ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Du nämner inget om dina minnen, du missade inte dessa va?

Annars skulle jag plocka ur grafikkortet och koppla skärmen direkt till moderkortet och köra med den integrerade grafikkretsen. Får du bild då är det förmodligen något fel på ditt grafikkort eller något annat som förhindrar moderkortet att skicka bild till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Mer info om problemet
Ram:2x 4gb corsair vengence LP.
Det gör inte heller ngn skillnad om jag kopplar in det integrerade kortet

Permalänk
Medlem

Har skärmen rätt source? om skärmen är inställd på HDMI kommer du inte få bild om du använder DVI (det finns en knapp på din skärm som bläddrar igenom dessa val.

Permalänk
Medlem

skärmen är korrekt inställd oxå.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag testa att köra en sticka i taget (RAM).

Permalänk
Medlem

Finns en inställning i bios som du måste ändra annars så kommer bilden via moderkortet.
står i Idre guiden vad du ska ändra har jag för mig.

dum fråga kanske men har du kopplar ström till grafikkortet, båda kontakterna om du har 2?

Permalänk
Medlem

Ahh jag kan inte läsa, ser att du skrev att den har ström.

Permalänk
Medlem

Tror menyn heter vtd eller liknande i bios.
Kan gå och kolla om ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerB:

Finns en inställning i bios som du måste ändra annars så kommer bilden via moderkortet.
står i Idre guiden vad du ska ändra har jag för mig.

dum fråga kanske men har du kopplar ström till grafikkortet, båda kontakterna om du har 2?

Jag kan inte komma åt bios eftersom jag inte får datorn att känna av skärm oavsett om jag använder det inbyggda lr mitt egna gpu.

Verkar vara ngt jag kopplat fel efter som när jag gick tillbaka till min gamla build så var det ingen skillnad. Kommer kolla igenom allt i morgon och återkommer ang mitt problem.

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Kopplade om hela systemet och nu fungerar det. Misstänker att det var min RAM som ställde till det eftersom jag rengjorde dessa denna gång.
Tack för hjälpen alla. <3