Datorn tvärdog, går ej att starta igen!

Permalänk

Datorn tvärdog, går ej att starta igen!

Hej!

Har lite akuta problem med datorn. Har fått nog efter många timmars googlade runt om liknande problem, tänkte jag då testa lyckan här inne med en tråd.

Skulle i helgen som var installera om windows 8 i burken då datorn betett sig lite annorlunda en längre tid, formaterade hela SSDn osv. Ominstallationen gick som smort. Installerade alla drivrutiner, windows uppdateringar m.m.
Sen vid någon omstart man lär göra vid installation av vissa program/drivisar på datorn så dog datorn helt plötsligt när den höll på att boota upp, den kom förbi BIOS sen dog den. Ingen bluescreen eller något, skärmen blev bara svart. Provade att sätta igång den igen utan resultat. Testade ha nån fläkt inkopplad och vid försök till start så duttar en fläkt till nån sekund sen händer inget mer, för att samma sak ska hända igen måste jag rycka sladden ur nätaggregatet och vänta en stund för att samma sak ska hända igen, fläkten rör sig pyttelite.

Har efter mycket felsökning jag försökt med själv inte riktigt kommit fram till vad det kan vara. Har ryckt kablar (molex) från nätagget, alla fläktar och alla USB ur moderkortet. Bara haft moderkort, CPU och ett grafikkort inkopplade till nätagget och försökt starta.
DOCK så får jag bara konstigt nog igång datorn när jag tar ur de båda 4-pin ATX 12V kontakterna som ger CPU ström (?). Vid det tillfället så står datorn och går och nån chassifläkt snurrar, LEDs lyser på moderkortet, en LED som heter CPU_LED lyser rött som indikerar att CPU inte får sin ström?
Testade även igen att stoppa i de båda 4-pin kontakterna strax intill CPUn för att se om det gick igen, men datorn vägrar starta. Har provat detta fram och tillbaka flera gånger. Har även ryckt ur batteriet ur moderkortet, samt rensat CMOS utan framgång. Och inga synliga skador på moderkort eller bränd lukt finns alls.

Jag var först igår inne på att nätagget givit upp efter all googlande, jag hade dock igår inte hunnit testat dra ur 4-pin kontakterna och starta. Så jag råkade beställa ett nätagg ändå för ett bra pris på komplett igår som jag får hem imorgon. Men det var alltså idag jag upptäckte att datorn gick igång utan 4-pinnarna isatta. Men jag ska göra ett försök med nya nätagget, annars blir det retur bara.

Upptäckte dock också att under mitt chassi sitter ett dammfilter för nätagget, där fanns enormt mycket damm, ett tjockt lager. Kanske har nätagget gått varmt eller något.

Eftersom jag först trodde att det var nätagget så skaffade jag en multimeter för att mäta lite för säkerhets skull. Med datorn igång med endast 24-pin ATX kontakten på moderkortet så kunde jag kontrollmäta 4-pin kontakterna och de gav 12 V i alla pinnar, utan att värdena hoppat eller något. Så jag tror ändå inte det är nätagget men ska prova imorgon med det nya.

Så nu tror jag att det är moderkort eller CPU istället. Vad tror ni? Jag tycker ändå det är jättekonstigt om det skulle vara moderkortet eller CPU som gett upp. Eller kan det vara nätagget ändå som krånglar? TROTS att det visar 12 V spänning ur 4-pin ATXen. Det konstiga är att datorn bara starta med enbart 24-pin ATX kontakten ikopplad på moderkortet, den startar inte med de båda 4-pin ATXen isatta trots att det är spänning där.

Här en kort specifikation:

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155
Nätaggregat: Corsair TX 650W PSU 80+ Bronze
CPU: Intel Core i5 2500K
Grafikkort: NVIDIA GTX 560 ti SLI

Grejerna inköpta och ihopbyggda 2011 från inet och komplett, alltså inte så många år sedan och datorn har funkat klockrent alla dagar tills nu.

Hoppas någon har nån fundering eller tips på vad jag kan göra eller vad det kan vara!

Permalänk
Medlem

Det där med att du måste dra ut PSU-sladdarna för att datorn ska snurra i en sekund och stänga av sig har jag upplevt. Utifrån min experience så rör det sig om en sorts emergency shutdown på grund av att något är fel. Just i mitt fall var det CPU:n som råkade få kylpasta under sig (vettefan hur) vilket resulterade i lite ofrivillig BBQ.
Nu när du ändå beställt PSU kan du testa och se hur det går. Men som sagt, för mig var det CPU som strulade när dessa symptom uppenbarade sig.

Permalänk

på vilket sätt felsöker man ett nätagg genom att dra ut 4pins kontakten och försöka starta datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du borde testa med bara PSU, moderkort, CPU samt minnen (du skrev grafikkort, kanske du behöver om du inte har någon inbyggd grafik).

För min del, utan närmare förklaring, så låter det nästan som att du kortsluter något, kanske en PSU-sladd som ligger underligt eller liknande, men det är bara pga. beteendet och inget annat.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara nätagget.

Testa med det nya.
Om det inte löser problemet:

-Granska alla kablar och kontakter.
-Prova ett minne i taget på olika platser
-Testa med ett grafikkort i taget.
-osv

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Har nu fått hem ett nytt nätagg. Jag kopplade endast i 24-pin samt 8-pin för CPU. Men datorn startade inte som väntat. Jag drog ur 8-pin för CPU och då startade datorn. Det är konstigt då datorn startar UTAN strömförsörjning till CPU. Inget grafikkort var anslutet.

Så jag kan utesluta att det har med nätagg att göra. Ska returnera nätagget till komplett direkt.

Så just nu lutar det åt moderkortet eller CPU. Angående CPU har jag läst att det är väldigt sällan dessa går sönder, och mycket mer vanligt att det är just moderkort som ryker. Satsa på att köpa ett nytt moderkort eller CPU?

Så vad kan det vara?

Permalänk

Jag kunde få igång datorn enkelt utan 4-pin kontakterna isatta. 24-pin driver ju typ alla fläktar m.m. Jag kunde sedan mäta spänningen ur 4-pin kontakterna.

Permalänk
Avstängd

Satsa på nytt moderkort och cpu så är problemet löst.
Köper du en begagnad cpu och det ändå inte funkar,
Så blir det ytterligare pengar till ett begagnat moderkort.
Därför smartast köpa nytt med 1 gång.Så har du garanti med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Satsa på nytt moderkort och cpu så är problemet löst.
Köper du en begagnad cpu och det ändå inte funkar,
Så blir det ytterligare pengar till ett begagnat moderkort.
Därför smartast köpa nytt med 1 gång.Så har du garanti med.

Jag har ett beg moderkort samt CPU för ett bra pris på g. Jo nog känns det bäst för garantins skull att det funkar om jag skaffar moderkort och CPU.

Jag lurar ju mest på att det är moderkortet som strykt med, men får mig än mer osäker när det har med strömmen till CPU att göra, att det inte lirar. Skulle verkligen det vara så att båda grejerna pajat helt plötsligt? Känns så långsökt ändå på nå vis.

Permalänk

Helt nya grejer har jag inte råd med, blir beg. Kan fortfarande inte fatta om det skulle vara fel på moderkort och CPU.

Tror ni verkligen att CPU gått sönder? Trots det konstiga med att datorn bara startar på 24-pin. Vad tror ni i första hand gått sönder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av a.eriksson90:

Helt nya grejer har jag inte råd med, blir beg. Kan fortfarande inte fatta om det skulle vara fel på moderkort och CPU.

Tror ni verkligen att CPU gått sönder? Trots det konstiga med att datorn bara startar på 24-pin. Vad tror ni i första hand gått sönder?

Jag gissar på cpun är kass.
När den fungerade,kollade du lite ibland vad cpu tempen låg på?
Den kanske gått för varmt under lång tid och nu sagt upp sig.
Har du stock kylare eller någon mer avancerad kylare?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Jag gissar på cpun är kass.
När den fungerade,kollade du lite ibland vad cpu tempen låg på?
Den kanske gått för varmt under lång tid och nu sagt upp sig.
Har du stock kylare eller någon mer avancerad kylare?

Har tittat till det då och då, temperaturerna har legat mellan 25-30 grader bara och runt 50 grader vid spel och så har det varit hela tiden sen första start 2011. Jag kör vattenkylning, en sluten enkel modell. Corsair nånting. Har haft CPUn klockad också dessutom, i BIOS som gör klockningen automatiskt med en knapptryckning.

Vad jag läst mig till runt här på sweclockers och annat så verkar det som att en CPU väldigt sällan går sönder jämfört med just moderkortet, att det ska vara svårt att ha sönder en CPU jämfört mot moderkort. Så i och med det så känns det än mer långsökt att de ska vara CPUn.

Permalänk
Medlem

Min brors dator gjorde precis likadant och den var samma moderkort fast evo versionen, visade sig att det var något med vrm till cpun som hade gått sönder på moderkortet men allt annat hade klarat sig, så det hjälpte att byta moderkort bara.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Min brors dator gjorde precis likadant och den var samma moderkort fast evo versionen, visade sig att det var något med vrm till cpun som hade gått sönder på moderkortet men allt annat hade klarat sig, så det hjälpte att byta moderkort bara.

Okej det lät intressant. Han upplevde exakt samma som mig? Har förklarat mitt scenario så tydligt de går.

Det är ju nånting med strömförsörjningen till CPUn som är knas eftersom datorn inte startar med 4-pin ATX ansluten, om det är nån grej på moderkortet som är fel, som sköter strömmen till CPU. Frågan är om CPUn kan stryka med ändå? Eller är CPU rätt skyddad på nåt vis? Om det skulle inträffa fel på moderkort m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Okej det lät intressant. Han upplevde exakt samma som mig? Har förklarat mitt scenario så tydligt de går.

Det är ju nånting med strömförsörjningen till CPUn som är knas eftersom datorn inte startar med 4-pin ATX ansluten, om det är nån grej på moderkortet som är fel, som sköter strömmen till CPU. Frågan är om CPUn kan stryka med ändå? Eller är CPU rätt skyddad på nåt vis? Om det skulle inträffa fel på moderkort m.m.

Han hade haft lite problem med krascher ett tag och sen en dag när han startade den så var den bara död.
Det blinkade bara till på moderkortet när man tryckte på startknappen och så var den död, men tog vi ur 8-pin till cpun så startade fläktar och allt sånt i datorn men den startade ju inte upp givetvis eftersom cpun inte fick ström, satte vi tillbaka kabeln igen så var det samma att den bara blinkade till och sen var död.
vi hade tillgång till andra delar att testa hans saker i så vi kom fram till att det bara var moderkortet som var kass, som tur var hade han 2 månader kvar på garantin så vi fick pengarna tillbaka som han gav för det när han köpte det för det inte fanns några såna längre men vi hittade ett annat gigabyte z77 istället som allt fungerade perfekt i sen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Han hade haft lite problem med krascher ett tag och sen en dag när han startade den så var den bara död.
Det blinkade bara till på moderkortet när man tryckte på startknappen och så var den död, men tog vi ur 8-pin till cpun så startade fläktar och allt sånt i datorn men den startade ju inte upp givetvis eftersom cpun inte fick ström, satte vi tillbaka kabeln igen så var det samma att den bara blinkade till och sen var död.
vi hade tillgång till andra delar att testa hans saker i så vi kom fram till att det bara var moderkortet som var kass, som tur var hade han 2 månader kvar på garantin så vi fick pengarna tillbaka som han gav för det när han köpte det för det inte fanns några såna längre men vi hittade ett annat gigabyte z77 istället som allt fungerade perfekt i sen

Ja det låter ju likt mitt fall också. Mitt moderkort blinkar typ inte till, det händer i princip ingenting när 8-pin för CPUn är ikopplad, möjligen att nån fläkt bara rycker till. Jag hade inga krascher eller nånting innan datorn dog helt, hade inga tendenser eller problem alls med datorn. Aldrig något problem med datorn. Därför är jag helt förbluffad över att det blivit såhär.

CPUn funkade ändå när ni bytte moderkort? Var det bara moderkortet. Hur tog ni reda på att det var något om VRM för CPUn? Tänkte om det gick att kolla för mig.

Synd att man inte har andra delar eller annan dator att testa delar i. Är det bäst att ändå köpa moderkort samt CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Ja det låter ju likt mitt fall också. Mitt moderkort blinkar typ inte till, det händer i princip ingenting när 8-pin för CPUn är ikopplad, möjligen att nån fläkt bara rycker till. Jag hade inga krascher eller nånting innan datorn dog helt, hade inga tendenser eller problem alls med datorn. Aldrig något problem med datorn. Därför är jag helt förbluffad över att det blivit såhär.

CPUn funkade ändå när ni bytte moderkort? Var det bara moderkortet. Hur tog ni reda på att det var något om VRM för CPUn? Tänkte om det gick att kolla för mig.

Synd att man inte har andra delar eller annan dator att testa delar i. Är det bäst att ändå köpa moderkort samt CPU?

Jag skickade tråden till honom och han sa att det var exakt samma symtom som han hade med sin och att hans krascher berodde på överklockad cpu.
Cpun funkade perfekt och allt annat också bara vi bytte moderkort, jag kör fortfarande den cpun som server dygnet runt sen ett år tillbaka så inga bekymmer.
Eftersom vi inte hittade några synliga skador på moderkortet alls och att det just var när vi kopplade i strömförsörjningen till cpun som allt bara var dött men funkade när man kopplade ur det så var det bara någon vrm som måste gått sönder.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Jag skickade tråden till honom och han sa att det var exakt samma symtom som han hade med sin och att hans krascher berodde på överklockad cpu.
Cpun funkade perfekt och allt annat också bara vi bytte moderkort, jag kör fortfarande den cpun som server dygnet runt sen ett år tillbaka så inga bekymmer.
Eftersom vi inte hittade några synliga skador på moderkortet alls och att det just var när vi kopplade i strömförsörjningen till cpun som allt bara var dött men funkade när man kopplade ur det så var det bara någon vrm som måste gått sönder.

Okej, intressant och knepigt problem.

Väldigt troligt att det är samma fel för mig, att moderkortet gett sig, hoppas CPUn klarat sig. För den har inte varit med om höga temperaturer alls eller varit ostabil.

Är det en risk att prova stoppa i samma CPU i en annat liknande moderkort jag köper? Ifall det nya moderkortet skulle paja när jag stoppar i den där CPUn, om nu CPUn skulle vara trasig också och förstör moderkortet. Om ni förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Okej, intressant och knepigt problem.

Väldigt troligt att det är samma fel för mig, att moderkortet gett sig, hoppas CPUn klarat sig. För den har inte varit med om höga temperaturer alls eller varit ostabil.

Är det en risk att prova stoppa i samma CPU i en annat liknande moderkort jag köper? Ifall det nya moderkortet skulle paja när jag stoppar i den där CPUn, om nu CPUn skulle vara trasig också och förstör moderkortet. Om ni förstår.

Nej det borde inte vara någon fara.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Har nu fått hem ett begagnat moderkort, mycket likt det jag hade i innan. Detta kort jag köpt begagnat är P8Z68-V PRO/GEN3.

Men har utan framgång fått datorn att funka. Dock så får jag igång datorn och den står och snurrar med fläktar osv, med förra moderkortet så var datorn helt död som jag skrivit om tidigare. Datorn går nu igång med 8-pin ATX ansluten vid CPUn, det gjorde den inte innan med den kontakten ansluten.

Nytt problem:

Datorn står och går, men en CPU_LED lyser med rött sken hela tiden. Så funderar om det är CPU som är trasig ändå. Känns fortfarande så långsökt att det ska vara CPU, syns inga skador alls på den, och alla pinnar på sockeln på moderkortet är okej, men ska ta en extra titt med ett förstoringsglas så det är svårt att se med blotta ögat.
Har även testat starta datorn utan minnen utan framgång, CPU_LED lyser när datorn går utan minnen. Samt har kopplat skärmen på moderkortet då det har inbyggd grafikdel utan att få bild. Har läst att man ska kunna få bild ändå utan CPU och minnen, och kunna komma in i BIOS.

Har dubbelkollat att det nya begagnade moderkortet stödjer den CPU samt minnen jag har. Fick ju även hem ett nytt nätagg som jag testade på förra moderkortet, som jag dock skickade tillbaka direkt. Så har inte kunnat testa nya moderkortet med det nya nätagget som jag skickat hem.

Eller kan det vara så att moderkortet jag köpt är trasigt? Frågade dock killen jag köpte av och det funkade klockrent senast för ett år sedan han använde det, har sen dess legat i kartongen orörd.

Permalänk
Skrivet av a.eriksson90:

Har nu fått hem ett begagnat moderkort, mycket likt det jag hade i innan. Detta kort jag köpt begagnat är P8Z68-V PRO/GEN3.

Men har utan framgång fått datorn att funka. Dock så får jag igång datorn och den står och snurrar med fläktar osv, med förra moderkortet så var datorn helt död som jag skrivit om tidigare. Datorn går nu igång med 8-pin ATX ansluten vid CPUn, det gjorde den inte innan med den kontakten ansluten.

Nytt problem:

Datorn står och går, men en CPU_LED lyser med rött sken hela tiden. Så funderar om det är CPU som är trasig ändå. Känns fortfarande så långsökt att det ska vara CPU, syns inga skador alls på den, och alla pinnar på sockeln på moderkortet är okej, men ska ta en extra titt med ett förstoringsglas så det är svårt att se med blotta ögat.
Har även testat starta datorn utan minnen utan framgång, CPU_LED lyser när datorn går utan minnen. Samt har kopplat skärmen på moderkortet då det har inbyggd grafikdel utan att få bild. Har läst att man ska kunna få bild ändå utan CPU och minnen, och kunna komma in i BIOS.

Har dubbelkollat att det nya begagnade moderkortet stödjer den CPU samt minnen jag har. Fick ju även hem ett nytt nätagg som jag testade på förra moderkortet, som jag dock skickade tillbaka direkt. Så har inte kunnat testa nya moderkortet med det nya nätagget som jag skickat hem.

Eller kan det vara så att moderkortet jag köpt är trasigt? Frågade dock killen jag köpte av och det funkade klockrent senast för ett år sedan han använde det, har sen dess legat i kartongen orörd.

ja tror ja glömt bort men hur vet du att nätagget fungerar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Clearat cmos?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja tror ja glömt bort men hur vet du att nätagget fungerar ?

Han köpte ett och sedan lämnade tillbaka det efter testat om det hjälpte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Clearat cmos?

Har testat det. Utan framgång såklart.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Han köpte ett och sedan lämnade tillbaka det efter testat om det hjälpte.

Ja, dock så skickade jag tillbaka det INNAN jag fick det nya moderkortet. Så har ej kunnat testa med annat nätagg på nya moderkortet.

Permalänk

Har nu kollat alla pinnar på cpu sockeln på moderkortet och alla sitter där de ska, ingen sned eller fattas något. Kollade med förstoringsglas så det är så smått.

Finns det något sätt att få igång datorn utan CPU och minnen? Hört att man ska kunna få igång datorn med endast moderkortet och sen ha tillgång till BIOS.

Finns det något annat som spökar? Om det är nån enkel sak man kan kolla, batteriet?

Permalänk

Har även felsökt hela nätagget. Kollat 24-pin samt 8-pin ATX och den ger de rätta spänningarna, dock vet jag inget om strömmarna.

Så nätagget är nog okej.

Permalänk

Har nu fått igång datorn äntligen.

Var tvungen att även köpa en ny CPU, fick hem en i5 3570K idag och datorn startade direkt och fick inga felmeddelanden på moderkort. Så otroligt nog så dog både moderkort och CPU helst och hållet pga ominstallation av windows samt drivrutiner förut. Nu är det mesta i sin ordning.

Ett nytt problem med nya moderkortet:

Vill köra 2 grafikkort i SLI. Men i windows syns bara ena moderkortet. Båda korten funkade klockrent i det moderkort som gick sönder. Har felsökt, provat båda korten i olika slots. Kom fram till att grafikkorten bara funkar i PCI-express sloten högst upp, den blåa på moderkortet. När jag sätter i grafikkort i den vita mittersta PCI-express sloten så får jag ingen bild och signal på nån av grafikkorten i den sloten. Båda korten funkar i sloten högst upp.
Har kollat BIOS men ser inte om de ska va nån inställning. Har dock laddat ner Asus PC Diagnostics och där syns det att alla PCI-express slots är tillgängliga och OK.

Så jag funderar på killen jag köpte moderkortet av har sålt ett defekt moderkort, där ena PCI-express sloten ej fungerar. Men han sa att senast han använde det så funkade allt.

Permalänk
Skrivet av a.eriksson90:

Har även felsökt hela nätagget. Kollat 24-pin samt 8-pin ATX och den ger de rätta spänningarna, dock vet jag inget om strömmarna.

Så nätagget är nog okej.

Du inte testat nätagget "Så nätagget är nog inte okej". ett nätagg bygger på principen att den levererar ström till dom andra komponenterna.
När det handlar om elektronik så kan kan vissa saker gå sönder fast fortfarande ge ström till resten av datorn det kan vara dåligt då det då kan ge helt fel värden = då dör antingen datorn direkt eller när någon komponent ger upp efter några dagar/veckor/månader. eller om man pressar den i spel.

du har inte felsökt nätagget genom att titta på det, det kan funka men är inte säkert, beroende på hur viktigt det är för dig att dom delar som fortfarande fungerar fortfarande kommer att fungera senare så borde du testa det även fast det finns en chans att det är 100% OK.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Har nu fått igång datorn äntligen.

Var tvungen att även köpa en ny CPU, fick hem en i5 3570K idag och datorn startade direkt och fick inga felmeddelanden på moderkort. Så otroligt nog så dog både moderkort och CPU helst och hållet pga ominstallation av windows samt drivrutiner förut. Nu är det mesta i sin ordning.

Ett nytt problem med nya moderkortet:

Vill köra 2 grafikkort i SLI. Men i windows syns bara ena moderkortet. Båda korten funkade klockrent i det moderkort som gick sönder. Har felsökt, provat båda korten i olika slots. Kom fram till att grafikkorten bara funkar i PCI-express sloten högst upp, den blåa på moderkortet. När jag sätter i grafikkort i den vita mittersta PCI-express sloten så får jag ingen bild och signal på nån av grafikkorten i den sloten. Båda korten funkar i sloten högst upp.
Har kollat BIOS men ser inte om de ska va nån inställning. Har dock laddat ner Asus PC Diagnostics och där syns det att alla PCI-express slots är tillgängliga och OK.

Så jag funderar på killen jag köpte moderkortet av har sålt ett defekt moderkort, där ena PCI-express sloten ej fungerar. Men han sa att senast han använde det så funkade allt.

Beroende på om det är Nvidia eller AMD så finns det i vart fall i CCC en inställning typ "Aktivera CF", nu skriver du iofs SLI, men har hört att det ska finnas en liknande inställning i Nvidias motsvarighet. Alltså inte i BIOS utan inne i datorn.