kabeldragningshjälp - hittar inte rätt 4pin 12v!?

Permalänk

kabeldragningshjälp - hittar inte rätt 4pin 12v!?

Håller på att bygga om datorn efter allt mitt strul jag fick efter att bränt sönder chipet på förra moderkortet och även lyckats ha ihjäl ssd diskarna.
"Nya" moderkortet blev ett maximus v formula z77 chipset manual länk som behöver 3st elsladdar: 24pin [fixad] en 8pin 12v [fixat] och en 4pin 12v [hittar ej?].

Har ett chieftech nitro 850watt bps-850c: länk som ska ha 2st p4 (4+4) pin men hittar inga? Är p4 en sladd som kopplas med 8pin i nätagget och eftersom det står 4+4pin så delas den i 2 kontakter med 4 pin var? Eller blandar jag ihop sladdar nu och mitt nätaggregat saknar den 12v sladden?

Tacksam för svar

edit: en sidofråga:
Någon som har förslag hur jag kan placera båda grafikkorten och ljudkortet? Vill köra crossfire men placerar jag 1 grafikkort i översta pcie16 porten så får inte ljudkortet plats i pcie4 porten precis ovanför pga. grafikkortets bakplata.

Är två st raedon hd6870 asus directcu 1gb och ett st xonar phoebus

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Håller på att bygga om datorn efter allt mitt strul jag fick efter att bränt sönder chipet på förra moderkortet och även lyckats ha ihjäl ssd diskarna.
"Nya" moderkortet blev ett maximus v formula z77 chipset manual länk som behöver 3st elsladdar: 24pin [fixad] en 8pin 12v [fixat] och en 4pin 12v [hittar ej?].

Har ett chieftech nitro 850watt bps-850c: länk som ska ha 2st p4 (4+4) pin men hittar inga? Är p4 en sladd som kopplas med 8pin i nätagget och eftersom det står 4+4pin så delas den i 2 kontakter med 4 pin var? Eller blandar jag ihop sladdar nu och mitt nätaggregat saknar den 12v sladden?

Tacksam för svar

har du just köpt nätagget?
eller allt du inte hittar kablar som suttit i det nätagget om du haft det en tid kan ju vara så att du slarvat bort den kabeln.
fota av alla kablar lägg upp bilder här.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tips om du lyckats paja ett MB redan, läs på lite / kolla monteringsanvisning filmer och ta det här i morgon,

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

Håller på att bygga om datorn efter allt mitt strul jag fick efter att bränt sönder chipet på förra moderkortet och även lyckats ha ihjäl ssd diskarna.
"Nya" moderkortet blev ett maximus v formula z77 chipset manual länk som behöver 3st elsladdar: 24pin [fixad] en 8pin 12v [fixat] och en 4pin 12v [hittar ej?].

Har ett chieftech nitro 850watt bps-850c: länk som ska ha 2st p4 (4+4) pin men hittar inga? Är p4 en sladd som kopplas med 8pin i nätagget och eftersom det står 4+4pin så delas den i 2 kontakter med 4 pin var? Eller blandar jag ihop sladdar nu och mitt nätaggregat saknar den 12v sladden?

Tacksam för svar

Beträffande moderkortet, så räcker det med 24 + 8pin.(Se sidan 2-8 i manualen du länkar)

Förstår kanske fel men:
Vad gäller sladdar, så har du väl redan kopplat in 4+4pin i 8-pin på moderkort?

Edit: Ja det borde följa med 2 st 4+4pin-sladdar

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

har du just köpt nätagget?
eller allt du inte hittar kablar som suttit i det nätagget om du haft det en tid kan ju vara så att du slarvat bort den kabeln.
fota av alla kablar lägg upp bilder här.

Nä, gammal trotjänare sen 1-2 år tillbaka. Fast föra moderkortet, maximus iv extreme, körde 24pin och 8pin men aldrig 4pin så inget jag använt tidigare. Alla sladdarna ligger i min *host* välstaded "random datordelar" garderob *host*.

Skrivet av Am86:

Tips om du lyckats paja ett MB redan, läs på lite / kolla monteringsanvisning filmer och ta det här i morgon,

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...

Var inte vid montering jag brände moderkortet, var när jag blev lite för hagalen när jag skrämde min 2500k till ~5.7 GHz med *host* "lite" *host* för mycket vcore med endast moderkortets egna passiva kylningsblock.

Skrivet av FatherOfThree:

Beträffande moderkortet, så räcker det med 24 + 8pin.(Se sidan 2-8 i manualen du länkar)

Förstår kanske fel men:
Vad gäller sladdar, så har du väl redan kopplat in 4+4pin i 8-pin på moderkort?

Edit: Ja det borde följa med 2 st 4+4pin-sladdar

Aha, tackar för att du är mer vaken än mig Så om jag läser rätt så kommer jag inte behöva någon 4pin 12v, även om jag överklockar lite?
Brukade tvinga upp cpun till 4.5Ghz för spelande, corsair h70 står för kylningen, och samtidigt jaga personbästa i överklockning men då utan någon egentlig belastning på cpun. Fast kommer inte göra det igen förens jag slängt in en extra radiator som kan ta hand om kylning utav moderkortet

Har kopplat in 24pin och en 8pin, kunde inte se att 8 pinnen skulle vara delad (2st 4pin) på något sätt.

Hela datorsystemets hårdvara:
maximus v formula
i5 2500k
raedon 6870 asus directcu, har ett till liggandes men bakplåten är för stor så vet inte hur jag lämpligen ska placera crossfire och ljudkort :/
xonar phoebus
2st ssd diskar
1-2 st hdd diskar
1 st msata ssd ska läggas till längre fram som cashe för hdd disken/diskarna

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

förstår jag det som att det ska finnas 2st separata 4+4pin kablar ? varför skulle dom skicka med extra om det bara behövs en kabel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

Nä, gammal trotjänare sen 1-2 år tillbaka. Fast föra moderkortet, maximus iv extreme, körde 24pin och 8pin men aldrig 4pin så inget jag använt tidigare. Alla sladdarna ligger i min *host* välstaded "random datordelar" garderob *host*.

Var inte vid montering jag brände moderkortet, var när jag blev lite för hagalen när jag skrämde min 2500k till ~5.7 GHz med *host* "lite" *host* för mycket vcore med endast moderkortets egna passiva kylningsblock.

Aha, tackar för att du är mer vaken än mig Så om jag läser rätt så kommer jag inte behöva någon 4pin 12v, även om jag överklockar lite?
Brukade tvinga upp cpun till 4.5Ghz för spelande, corsair h70 står för kylningen, och samtidigt jaga personbästa i överklockning men då utan någon egentlig belastning på cpun. Fast kommer inte göra det igen förens jag slängt in en extra radiator som kan ta hand om kylning utav moderkortet

Har kopplat in 24pin och en 8pin, kunde inte se att 8 pinnen skulle vara delad (2st 4pin) på något sätt.

Normal överklock borde inte vara något problem.

Länken du gav säger 4+4pin, så
försäkra dig om att kablarna från din osorterade garderob verkligen hör till ditt Nitro!
(och/eller att de är korrekt kopplade.)

(Modulära kablar är INTE standardiserade,
och ibland inte ens utbytbara mellan aggregat av samma märke/serie med olika effekt.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Startar datorn, "ingen signal" på skärmen....
testat båda dvi portarna, är det för att jag inte installerat drivrutiner på grafikkortet och måste använda moderkortets hdmi port?...

edit: kopplade in datorn på tvn istället via hdmi porten som finns på moderkortet (grafikkortet fortfarande inkopplat under tiden men ska väl inte spela någon roll?). Ingen förbättring, antar jag måste missat någon liten magisk sladd eller något...jag som hoppats få iallafall igång datorn (med bild) ikväll så jag kunde påbörja installation och uppdatering utav operativsystem medans jag sov men chi fick jag

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/a/gpu-and-cpu-power-connections

"Main Boards with no CPU power receptacle will supply 75 continuous watts
Main Boards with a 4 pin ATX12V CPU power receptacle can supply 155 continuous watts
Main Boards with an 8 pin EPS12V CPU power receptacle can supply 235 continuous watts

NOTE: The peek or maximum watts rating is much higher than the continuous watts rating."

(Moderkort som kombinerar 4 pin ATX12V + 8 pin EPS12V kan nyttja 315W kontinuerligt.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

http://www.overclock.net/a/gpu-and-cpu-power-connections

"Main Boards with no CPU power receptacle will supply 75 continuous watts
Main Boards with a 4 pin ATX12V CPU power receptacle can supply 155 continuous watts
Main Boards with an 8 pin EPS12V CPU power receptacle can supply 235 continuous watts

NOTE: The peek or maximum watts rating is much higher than the continuous watts rating."

(Moderkort som kombinerar 4 pin ATX12V + 8 pin EPS12V kan nyttja 315W kontinuerligt.)

Får väl se om jag hittar min 4 pin sladd längre fram när jag ska försöka skrämma upp cpun så högt det går, efter att jag vattenkylt moderkortet med ^_^
Men först måste jag få bildsignal ifrån dumburken, just nu får jag ingen signal alls och får bara felmeddelandet A2 på moderkortet...

Enda jag får fram om a2 meddelandet är "ide detect" vilket inte säger mig ett skvat. Har endast 1 ssd inkopplad och msata kombokortet men ingen ssd/hdd där.
Testat 3 olika satakablar och försäkrat mig om att ssden sitter på intelport

Edit: och "boot device led" lyser knallröd och har kollat så alla sladdar sitter i disken :/

Skickades från m.sweclockers.com

bumpning ej tillåten
Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Enda jag får fram om a2 meddelandet är "ide detect" vilket inte säger mig ett skvat. Har endast 1 ssd inkopplad och msata kombokortet men ingen ssd/hdd där.
Testat 3 olika satakablar och försäkrat mig om att ssden sitter på intelport

Edit: och "boot device led" lyser knallröd och har kollat så alla sladdar sitter i disken :/

Skickades från m.sweclockers.com

du vet väl modell på moderkortet A2 är ju en error kod finns i manualen kolla på tillverkarens sida.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

du vet väl modell på moderkortet A2 är ju en error kod finns i manualen kolla på tillverkarens sida.

jag skrev i förra meddelandet att a2 betyder ide detect men att det samtidigt inte säger mig ett skvatt. Sökt på felmeddelandet och letat igenom hela moderkortsmanualen men hittar inget konkret vad jag ska felsöka.

edit: fick igång ssd disken när jag gick in i datorhantering

lite halvdåliga bilder på kabeldragningen fotade med min iphone 5: publikt dropbox album

Kopplade in en liten basic högtalare för att kunna höra eventuella ljudsignaler. Får ett kort "beep" och sen a2 nästintill omgående.
1 beep = vga hittat, Quick boot avstängt, tangentbord ej hittat.

Kör ett corsair k60 eller liknande modell som kopplas via usb och finns inte ps/2 på moderkortet. Testa annat tangentbord?
Även om a2 har med hårddisk att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

efter att jag surfat runt på asus/rogs egna forum hittade jag "Maximus V not booting with mPCIe card plugged in? Try these tricks" som tipsar om att slita ut mpcie kortet. Sagt och gjort, nu får jag samma korta boot pip men annan felkod som jag inte är helt säker på. Tror det står B6 och då är det cmos som behöver tömmas?

länk till foto på felkoden: https://www.dropbox.com/sc/cmcuwpf92indwec/AAAmye2u7N3gxmwIVB...

har rensat cmos och startat om datorn, tillbaka på A2 felmeddelande igen med en liten skillnad. Jag har bild...till viss del....
Sitter fast på post skärm där det står "tryck del för bios" men händer ingenting....

Har igen dubbelkollat sata och elsladdarna och hittar inga fel på de, även tidigare testat de en och en för att utesluta skadade sladdar men ännu inte hittat något. Hållt på nu i 25 timmar minuas ca 7 för att sova och känns inte som att jag är ett steg närmare någon lösning.
Har även slitit ur grafikkort och ljudkort tills vidare och kör via hdmi till tvn tills vidare

Ingen som har någon lösning eller svar? Har inte haft en fungerande dator på 2 veckor och har inte tid på vardagarn att fix till den och
Behöver ha den lagad tills senast skärtorsdag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Bumpning ej tillåten.
Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Senaste bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dabman:

Senaste bios?

Har rensat cmos och kommer inte in i bios så kan inte svara på det.

Sitter fast med röd skärm med vit text som säger åt mig att trycka delete för att nå bios men händer inte ett smack samtidigt som hdd led lyser hel rött om att hårddisk saknas och led displayen ger error a2 som också säger att hårddisk saknas. Har ändå trippel kontrollerat både elsladd och sata kablarna som fungerar utan problem men ändå får jag ingen kontakt med de när jag försöker starta dumburken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Har rensat cmos och kommer inte in i bios så kan inte svara på det.

Sitter fast med röd skärm med vit text som säger åt mig att trycka delete för att nå bios men händer inte ett smack samtidigt som hdd led lyser hel rött om att hårddisk saknas och led displayen ger error a2 som också säger att hårddisk saknas. Har ändå trippel kontrollerat både elsladd och sata kablarna som fungerar utan problem men ändå får jag ingen kontakt med de när jag försöker starta dumburken.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa utan HDD. Sen har du distanser bakom moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Testa utan HDD. Sen har du distanser bakom moderkortet?

Ingen skillnad, samma värdelösa a2 felmeddelande och sitter fast med samma fula skärmbild som säger åt mig att trycka del för bios men inget händer.

Ja, det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Ingen skillnad, samma värdelösa a2 felmeddelande och sitter fast med samma fula skärmbild som säger åt mig att trycka del för bios men inget händer.

Ja, det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

kör du 2 stycken grafikkort hd6870 i sli ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

Ingen skillnad, samma värdelösa a2 felmeddelande och sitter fast med samma fula skärmbild som säger åt mig att trycka del för bios men inget händer.

Ja, det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova ett annat tangentbord eller USB port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

Ingen skillnad, samma värdelösa a2 felmeddelande och sitter fast med samma fula skärmbild som säger åt mig att trycka del för bios men inget händer.

Ja, det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat http://youtu.be/3yfmHj8-p04 och byta usb-port på tangentbordet?

Permalänk
Hedersmedlem

*Sammanfogat inlägg*

Sammanfogade ett helt gäng av dina inlägg, var vänlig redigera ditt senaste inlägg om du har ny information innan dess att någon annan medlem svarat.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

kör du 2 stycken grafikkort hd6870 i sli ?

Har tagit ut grafikkortet och kör via moderkortets hdmiport. Även ljudkortet är urkopplat tillsvidare.

Skrivet av dabman:

Prova ett annat tangentbord eller USB port.

Skrivet av Skippy:

Testat http://youtu.be/3yfmHj8-p04 och byta usb-port på tangentbordet?

Är det enda trådbundna tangentbord jag har men kan testa andra usb portar, just nu är det kopplat till två av de översta portarna.

Uppdatering: har nu testat alla usb portarna och även testat med ett Microsoft 800 (trådlöst usb) tangentbord men sitter fortfarande fast på samma söta post sida. Måste missat någon sladd, dålig bios eller dåligt moderkort 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...