Permalänk
Medlem

Problem med fläkt?

Så jag har ny byggt min nya dator men ett problem jag ganska omgående stött på är att min Noctua 120mm FLX fläkt jag satt in och kopplat på den interna fläktkontrollern verkar inte börja snurra förens jag har kontrollern satt till "High" speed.
Det skall tilläggas att de fläktar som kom med chassit inte har detta problem.

Detta är min dators specs:
Chassi: Cooler Master Cosmos II
PSU: Corsair RM1000
CPU: Intel i7 5930k
RAM: Crucial Ballistic Sport DDR4 32 gigabyte x8 sticks
Moderkort: Asus Rampage V Extreme
GPU: x2 EVGA Classified 980
Hårddisk 1: Samsung 850 PRO 256 gig
Hårddisk 2: WD Black 1 TB

Det jag sedermera funderar på är om det helt enkelt är så att Noctua fläkten helt enkelt kräver mer för att drivas än de fläktar som kom med, 1.44 kräver Noctua fläkten. Jag har inte kunnat se vad de andra kräver för det står inte specificerat på dem.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk

Kolla kurvan i asus fan expert eller bios, kan ju vara så att den är satt att inte starta förens den behövs?

Är det samma som på min asus bräda kan du välja vilken temp fläkten ska vara knuten till, cpu, mb etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Tackar, det skall jag göra. Det känns föga troligt att fläkten är trasig och att koppla den på moderkortet går väl visserligen men jag köpte FLX fläktar just för att som jag förstått det så är PWM den fläkt som har styrningen du kan koppla till moderkortet.

Det skall dock tilläggas att på low och medium så ligger fläkten och småsnurrar medans på high snurrar den ordentligt.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)