Permalänk

För lite FPS, GTX 780TI SLI

Hej!

De senaste timmarna har jag försökt att lista ut vad det kan vara i min dator som drar ner FPS'en en hel del på GTA V och andra spel. Men kan inte komma att tänka på någon lösning till det eftersom att jag inte kan hitta problemet.

Jag har följande komponenter i min dator:
GPU: 2x EVGA GTX 780TI SC, SLI
CPU: Intel Core i7 4790K 4,0GHz
PSU: EVGA Supernova G2 1000W, 80+ Gold
MOBO: Asus Z97-A
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz

Kör med stockkylare på grafikkorten och en Noctua dh-15 till cpu'n, jag har ännu inte överklockat något.

----

Hur som helst så har jag en längre tid haft känslan utav att mina grafikkort inte presterar som de ska, men har inte lagt särskilt mycket tanke på det förrns när jag spelade GTA V. Jag drog upp grafikinställningarna till max med en upplösning på 1080p och blev förvånad när jag endast fick runt omkring 45FPS. Tog då också och testade stänga av SLI och fick då endast 24FPS. Nu kan jag i över sig dra ner på inställningarna, men självklart borde mina kort kunna klara av mer?

Jag kan tyvärr inte hitta något som ser konstigt ut i systemet, temperaturens ser okej ut, alla komponenter ska vara uppdaterade och allt sitter som det ska. Så vill bara se om någon här kan komma upp med några förslag för att hitta en lösning till mitt problem

Lite Benchmarks genom SLI
3Dmark:
http://i58.tinypic.com/wjzzg2.png
Uningine:
http://i57.tinypic.com/14xl2iq.png

Permalänk
Medlem

På advanced, dra ner extended distance scaling, och dra ner msaa. Dom 2 är mest krävande, och för de 3e så har du inte vram nog till att ha allt på max.

Kör också 1080p, med allt i vanliga graphics på max, förutom msaa på 2x, och i advanced allt på, förutom flying scaling eller va de heter, och extended distance scaling som är på hälften ungefär så tar jag ca 3.2gb minne enligt spelet, och enligt gpu-z 3.5gb. Allt detta med ett 290, som har vram nog för det, vilket inte 780ti har.

Ligger på 60 eller över, droppar till runt 55 emellanåt när de regnar, och är natt samt står på nått ställe där de händer alltför jäkla mycke

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

På 3D Mark ligger du inte efter med dina 780Ti i alla fall. Kan det inte vara så att du behöver klocka upp processorn lite?

http://www.3dmark.com/fs/2810896

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, du har för lite VRAM för att kunna maxa spelet, dra ner på inställningarna. I mitt fall så upptäckte jag även att en av inställningarna var en riktig resource-hog. Gäller en inställning för skuggor där AMD CHS slukade prestanda. Efter en ändring till soft/softer så förbättrades frameraten markant. Nu har ju du nvidia men kanske finns något motsvarande för dig?

Använder du dig av senaste beta drivaren från nvidia med optimeringar för GTA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De senaste Nvida drivrutinerna har uppdateringar just för sli i gta 5 så det kan hjälpa att byta till dom om du inte har det.
Gta tar en del på cpun men jag kan inte säga om din är för långsam för att ge dig fps.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning