Permalänk
Medlem

Rök vid uppstart vid datorbygge.

Hej. Jag håller på att sätta ihop en ny dator. Jag kopplade in powersladden och startar datorn varav det kommer ut vit rök utifrån toppen av datorlådan. Jag är helt ny med datorbyggen och vet därför inte vad jag har gjort för fel. Vad kan jag göra?

Min rigg:

Cpu: Intel i7-4790k 4,0 GHZ
Moderkort: Asus Sabertooth Z97 Mark 2
Nättutag: EVGA Nex750b
Kylare: Stockcooler (Har en tredjepartskylare, tänkte först testa med denna kylare först)
Låda: Fractal design define R4.
Grafikkort: MSI GTX 640 (Tänker uppgradera snart.)

Permalänk
Medlem

Herregud vit rök?, risk för brand ju. Svårt att säga vad som kunnat orsaka det. Gör om och gör rätt.

Följ guiden. Du hittar nog en mer uppdaterad video från samma kanal någonstans, gjorde bara en snabb sökning.
https://www.youtube.com/watch?v=roFb3TNePIg

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Har du satt dit distanserna mellan moderkort och chassi?

Slog den av av sig själv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk

Har du otur så är den rökt nu. Såg du mer exakt vart det kom ifrån.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

kommer ut? stäng av datorn!

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Har du satt dit distanserna mellan moderkort och chassi?

Slog den av av sig själv?

Ja det gjorde jag och nej, jag slog av den själv.

Skrivet av Gunner357:

Har du otur så är den rökt nu. Såg du mer exakt vart det kom ifrån.

Ja, den kom från var DVD-brännaren kan vara, alltså under startknappen.

Permalänk
Medlem

Du kan ha kopplat in en PCI-E kontakt i 8 pins kontakten ^^

EDIT: skicka gärna en bild i datorn så vi kan ta en titt ! - Ladda upp på IMGUR

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Packa ner datorn och åk till en datorfirma som får kolla på den. Känns som det kan bli mera fel om du försöker starta den igen.

Permalänk
Skrivet av Moiz:

Ja, den kom från var DVD-brännaren kan vara, alltså under startknappen.

Menar du på chassit det kom rök ifrån, Det kan vara 24 pins kontakten som röken kom ifrån eller?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/DNKIQOB http://imgur.com/XOdkaTu

Här är bilder på min dator. Jag drog ut alla sladdar efter det började ryka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Menar du på chassit det kom rök ifrån, Det kan vara 24 pins kontakten som röken kom ifrån eller?

Det är längst upp åt höger som började ryka på första bilden.

Permalänk
Medlem

Sitter distansskruvarna rätt i exakt antal och med skruv i alla?
Edit: whoopss för snabb. Svårt att säga vad felet är annars.
Edit2: Du hade inte mosat in en PCI-E power till ATX 8 pin power då? En notis är även att RAM-minnena bör sitta i par intill varandra, inte det som orsakat något däremot.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

http://imgur.com/DNKIQOB http://imgur.com/XOdkaTu

Här är bilder på min dator. Jag drog ut alla sladdar efter det började ryka.

Inte relaterat till din rök men sätt RAM modulerna i samma färg, t.ex. grå och grå.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast

Inte så att man satt dit moderkortsdistanser på för många/fel ställen?
Så att de sitter osynligt under moderkortet och kortsluter kontakter/lödpunkter underifrån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Det man ser direkt är att CPU-kylarens samtliga fästen är felvridna helt och hållet (upplåst läge), dvs sitter den inte fast alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Du har nog eldat upp cpun då kylaren inte sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det man ser direkt är att CPU-kylarens samtliga fästen är felvridna helt och hållet (upplåst läge), dvs sitter den inte fast alls.

Skrivet av Decimal:

Du har nog eldat upp cpun då kylaren inte sitter rätt.

Men förklarar det verkligen rökutveckling? Jag har aldrig testat, men jag tänker att processorn bara borde stänga av sig eller throttla som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men förklarar det verkligen rökutveckling? Jag har aldrig testat, men jag tänker att processorn bara borde stänga av sig eller throttla som fan.

det beror helt på om det är silkonpasta eller något annat som paste mellan processor och kylare. eventuellt även palstskyddet på botten av kylaren?

Packa ihop datorn och ta den till närmsta lokala datorhandlare och be om hjälp att reparera den!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Den magiska röken är blå så kan inte vara processorn.. Nä möjligt att den skulle kunna skadas om den inte hinner stänga v sig tillräckligt snabbt men inte brinna upp.
För rökutveckling måste det nog var kortis nånstans, nån komponent som ligger an metall eller kabel som sitter i fel slags kontakt t.ex. Tråkigt läge, hoppas det löser sig. Som tidigare skrivits är det nog bara bita i det sura äpplet och ta den till nån datorverkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Den magiska röken är blå så kan inte vara processorn.. Nä möjligt att den skulle kunna skadas om den inte hinner stänga v sig tillräckligt snabbt men inte brinna upp.
För rökutveckling måste det nog var kortis nånstans, nån komponent som ligger an metall eller kabel som sitter i fel slags kontakt t.ex. Tråkigt läge, hoppas det löser sig. Som tidigare skrivits är det nog bara bita i det sura äpplet och ta den till nån datorverkstad.

Jag tror mer på den här.

Permalänk
Medlem

Har du inspekterat kablarna i datorn

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en sån men man gråter lite inombords när man få läsa nåt sånt här. Skulle nog ge samma rekommendation som många andra här dvs. uppsök service och hoppas innerligt att inget dyrt åkte till himlen #Pray

Permalänk
Medlem

Modulära nätagg och att använda fel kablar som kom med ett annat modulärt nätagg är en annan sak som kan gå fel, då det inte finns någon standard för sånna kablar.

Permalänk
Medlem

Man får tacka för tips och stöd. Det får bli att lämna in datorn på verkstad efter helgen. Det är verkligen oturligt att något sånt här ska hända. Tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Du verkar inte har läst så noga hur du ska göra.

Minnena sitter fel
CPU ej ditsatt på rätt sätt
Och vem vet hur många mer fel du har gjort