Permalänk
Medlem

Slumpmässigt kraschar...

Hej!

Jag köpte en dator för ca två år sedan som redan under de första dagarna krasched underligt en eller ett par gånger helt slumpmässigt utan någon som helst belastning och även med ganska mycket belastning, jag installerade om systemet och har gjort massor för att försöka lösa det sen dess men har ännu inte hittat en lösning... Ibland är det värre en vid vissa gånger och ibland blir den bara extremt seg en liten stund. Jag har inte satt jätte hög prioritet på det för att jag inte förstog varför det hände, jag tror vid en tid hände det inte på 6 månader men de senaste veckan har det hänt alldelles för mycket och jag börjar tröttna på det...
Vanligtvis verkar det vara något fel med grafikkortet. Grafikdrivrutinerna brukar krascha då och då helt slumpmässigt men kan ofta återställa sig självt men ibland blir skärmen eller rättare sagt skärmarna helfärgade med en slumpmässig färg och så hackar ljudet och då måste jag start om den helt... Jag har kört memtest ett par gånger utan några fel och har läst att det kan vara pga att ström sladdar sitter löst men har kollat och alla sladdar sitter i ordentligt...

Finns det någon som kanske vet vad det skulle kunna vara? :S
Börjar som sagt tröttna...

Specifikationer:
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 SC ACX HDMI DP 2xDVI 2GB
(Drivrutin grafik: GeForce Game Ready Driver Version 347.88)
Nätagg: OCZ ZT 750W
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4GHz Socket 1155 Box
Moderkort: ASRock Z77 Extreme4
Ram: Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB

Permalänk
Medlem

O du har kört memtest från bootbar usb eller disk?

Aktiverat XMP profil lr vad det heter på minnen i bios på nya mobot så den ställer in hastighet och spänning enligt XMP profilen?

Stresstesta cpun med låg ramanvändning o se om det är ngt där.

Kör du senaste bios? Resettat bios?

Kört in ljudkortsdrivrutiner och nätverk från mobo tillverkarens hemsida?

Senaste chipset från intel?

Testat ram i olika portar? En sticka i taget?

Gissar det är realtekt skitchip på mobot? Vet förr realtek kraschade vissa spel, t.ex. bf spelen med loopande ljud som följd.
När du langat in drivrutinerna från mobo tillverkaren och om det fortf kraschar så avaktivera ljudkortet i bios och testa.
Eller om du har lr kan låna usb ljudkort och testa.

Kollat temps på cpu, gpu etc?

Ta bort grafikdrivrutiner med DDU och lägg in färska nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

O du har kört memtest från bootbar usb eller disk?

Aktiverat XMP profil lr vad det heter på minnen i bios på nya mobot så den ställer in hastighet och spänning enligt XMP profilen?

Stresstesta cpun med låg ramanvändning o se om det är ngt där.

Kör du senaste bios? Resettat bios?

Kört in ljudkortsdrivrutiner och nätverk från mobo tillverkarens hemsida?

Senaste chipset från intel?

Testat ram i olika portar? En sticka i taget?

Gissar det är realtekt skitchip på mobot? Vet förr realtek kraschade vissa spel, t.ex. bf spelen med loopande ljud som följd.
När du langat in drivrutinerna från mobo tillverkaren och om det fortf kraschar så avaktivera ljudkortet i bios och testa.
Eller om du har lr kan låna usb ljudkort och testa.

Kollat temps på cpu, gpu etc?

Ta bort grafikdrivrutiner med DDU och lägg in färska nya.

Jag ska ta en titt imorgon med ditt svar. Tack så länge får se om jag lyckas lösa det.