Permalänk
Medlem

Datorn krashar utan BSOD

Hejsan!

Min dator krashar under spelande av CS:GO (Konstigt nog).. Det hela började idag, har haft två krashar än så länge.. en blå skärm med linjer utan text..

Specs:

Windows 8.1 64 bit

MB: Gigabyte Z97X Gaming 3
PSU: Corsair CS650M
CPU: I5-4690K (Överklockad till 4.4 ghz, v1.235) - Stresstestat i timmar utan problem.
RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600 MHz
GPU: Sapphire R9 290 Vapor X OC 4 GB

CPU temp ligger på 27-32c under idle, och under stress testen låg den på 45 - 55c (min/max)

Har kört memtest86 utan problem med.. Alla drivers är up to date så vitt jag vet..

MVH
CPTFap

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Kör du med offset eller LLC? En överklockning som är stabil under 100% belastning kan vara instabil vid lättare belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kör du med offset eller LLC? En överklockning som är stabil under 100% belastning kan vara instabil vid lättare belastning.

Offset, det enda jag ändrade på var multiplier och cpu voltage, gick långsamt framåt för att pröva stabilitet.. och den låg stabilt på v1.235

Glömde att tillägga att min kylare är en Corsair Hydro H75

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Hejsan!

Min dator krashar under spelande av CS:GO (Konstigt nog).. Det hela började idag, har haft två krashar än så länge.. en blå skärm med linjer utan text..

Specs:

Windows 8.1 64 bit

MB: Gigabyte Z97X Gaming 3
PSU: Corsair CS650M
CPU: I5-4690K (Överklockad till 4.4 ghz, v1.235) - Stresstestat i timmar utan problem.
RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600 MHz
GPU: Sapphire R9 290 Vapor X OC 4 GB

CPU temp ligger på 27-32c under idle, och under stress testen låg den på 45 - 55c (min/max)

Har kört memtest86 utan problem med.. Alla drivers är up to date så vitt jag vet..

MVH
CPTFap

testa att ta bort oc

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad enligt §4*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Cptfap:

Någon vänlig själ som kan tilllägga något som kan hjälpa att lösa problemet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Uppdatering! Tog bort alla OC's, resetta inställningar till default och uppdatera bios, samt alla driv rutiner.
Fungerande fint i en dag och sen började mina BSODs igen.

Körde memtest i 7 timmar utan problem, visade inga errors.

Nästa steg var att uppdatera de få uppdateringar i Windows Update
Updaterade alla driv rutiner som behövdes.

Körde verifier och började få random BSODs.. Det första var Avast antivirus som orsakade BSODs, tog bort det.
Nästa var Catalyst Control Center (??), tog bort det helt och hållet, nu krashar det med en black screen istället.. Kanske grafik kortet?

Ska ominstallera hela Windows och börja om på nytt, få se om det hjälper, är det fortfarande problem efter det, så tippar jag på grafik kortet..

Tackar för hjälp, och ber om ursäkt för bumpningen, var desperat!

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk

@Cptfap

Har haft samma problem i ca 1-2 år. Har köpt nytt nätagg, nytt moderkort, även köpt ny chassi, ny cpukylare, nytt gpu och samma problem.

En kul grej, jag ser att vi båda har Avexir minnen.
Jag har dock Standard series 4x2 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaconBits:

@Cptfap

Har haft samma problem i ca 1-2 år. Har köpt nytt nätagg, nytt moderkort, även köpt ny chassi, ny cpukylare, nytt gpu och samma problem.

En kul grej, jag ser att vi båda har Avexir minnen.
Jag har dock Standard series 4x2 1600mhz

Hmm.. funderade ett tag på om det var så att mina minnen inte gick ihop med Gigabytes moderkort, men eftersom jag inte fick upp några errors via memtest etc så borde det ju funka?

Har inte råd att köpa nya delar än, spenderat ganska saftigt på systemet som jag har just nu..:S

Vad för specs har du?

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Avstängd

Prova att bara köra med en minnessticka, sen kan det vara värt att kolla över cpu-sockeln så du inte har några böjda pins. Sen kan vara värt att tillägga att ditt nätaggregat inte är av bästa kvalité.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Prova att bara köra med en minnessticka, sen kan det vara värt att kolla över cpu-sockeln så du inte har några böjda pins. Sen kan vara värt att tillägga att ditt nätaggregat inte är av bästa kvalité.

Rengjorde datorn, ominstallera Windows, installerade alla ratta driv rutiner, installerar spel just nu, aterkommer om det ar nagra fler problem - tror inte det dock

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk

@Cptfap

Jag har:
CPU AMD FX-8120, Cooler Master Hyper 212 Plus
Grafikkort PowerColor HD6870 1GB GDDR5 AX6870 1GBD5-2DH
Nätagg Fractal Design Tesla 550W 80+ ATX 80-Plus
Moderkort Gigabyte 990FXA-UD3 (rev 1.0) AM3+ SB950 Chipset
(2x4GB) Corsair Vengeance LP 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz
(2x4GB) Avexir Standard Series DDR3 PC12800/1600MHz CL9

Jag har ersatt följande utan förbättringar eller resultat.
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
ASUS EN210 Silent/DI/1GD3/V2(LP)
Asus M5A97 LE R2.0

Den sistnämnda fungerar inte med mitt system, får "no signal" till monitorn och Webhallens service kunde inte hitta några fel trots att jag testat med två olika GPU, bytt plats på minnen och även testat med annat PSU. Detta förtjänar dock en helt ny tråd i för sig.

Webhallen upptäckte att mitt mobo möjligen böjt sig då den gamla kylaren dragit ner den med tyngden då mitt gamla (Antec Three Hundred) chassi saknade stand-off. Köpte ett Corsair Carbide R2, tyvärr så är det samma krasch utan BSOD.

I mitt fall så fungerade bygget felfritt i hela 2 år, har genomgått alla möjliga trix och felsökningar utan någon korrekt lösning i sikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaconBits:

@Cptfap

Jag har:
CPU AMD FX-8120, Cooler Master Hyper 212 Plus
Grafikkort PowerColor HD6870 1GB GDDR5 AX6870 1GBD5-2DH
Nätagg Fractal Design Tesla 550W 80+ ATX 80-Plus
Moderkort Gigabyte 990FXA-UD3 (rev 1.0) AM3+ SB950 Chipset
(2x4GB) Corsair Vengeance LP 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz
(2x4GB) Avexir Standard Series DDR3 PC12800/1600MHz CL9

Jag har ersatt följande utan förbättringar eller resultat.
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
ASUS EN210 Silent/DI/1GD3/V2(LP)
Asus M5A97 LE R2.0

Den sistnämnda fungerar inte med mitt system, får "no signal" till monitorn och Webhallens service kunde inte hitta några fel trots att jag testat med två olika GPU, bytt plats på minnen och även testat med annat PSU. Detta förtjänar dock en helt ny tråd i för sig.

Webhallen upptäckte att mitt mobo möjligen böjt sig då den gamla kylaren dragit ner den med tyngden då mitt gamla (Antec Three Hundred) chassi saknade stand-off. Köpte ett Corsair Carbide R2, tyvärr så är det samma krasch utan BSOD.

I mitt fall så fungerade bygget felfritt i hela 2 år, har genomgått alla möjliga trix och felsökningar utan någon korrekt lösning i sikte.

Kan vara nagot fel med moderkortet! Vi bada har GigaByte kort.. Hmm..

Funderar pa om jag kanske gjort nagot fel under montering av datorn.. Tog allt forsiktigt med anti statiskt vristband och tog det sakert och langsamt, tappade inga skruvar, rakade inte skrapa nagot pa kortet, osv.. Sa vette fan..

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk

@Cptfap

Ja, tydligen så har jag gjort fel då det skulle ha varit ca 2-4 standoffs på mitt chassi och allting fungerade som det skulle med just Gigabyte mobon.
Dom måste ha fallit bort med tiden tänker jag.

Har du kollat om ditt GPU har torkat thermal paste?

Permalänk
Medlem

Mina CPU temps ligger pa 25-30 pa idle och ca 55-60 pa full load, sa paste bor vara OK

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Avstängd

Hur har det gått, blivit några fler BSOD?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva här för att jag har liknande problem:

Det börja med att BSOD med felkoden "0x00000124" samt "a clock was interrupted" började poppa upp(Datorn var överklockad men jag återställde BIOS efter det).
Nu så fryser sig bara allting(ingen BSOD kommer upp) och jag måste tvångstänga av datorn.

Datorn fungerar dock i felsäkert läge vilket jag sitter i denna stund.

Jag har provat att ominstallera W7 flera gånger på olika hårddiskar.
Jag har kört Memtest86 på alla RAM stickor inviduellt samt icke inviduellt.

Dock så är jag lite osäker på att:
Intel x79 chipset området är ganska varmt samt ??kylflänsen?? vid mosfettarna.

Men eftersom datorn funkar i felsäkert läge så är inte värmen ett problem????

Har kört lite olika mjukvaror för att kolla värmen i datorn och inga har direkt visat några temperaturer som sticker ut.

Speccs:
CPU: Intel Core i7 3930K 3.2Ghz (4.4Ghz tidigare)
Mobo: Asus Rampage IV Black Edition
GPU: Asus GTX 980
PSU: Corsair AX 1200i 80+ Platinum
Ram: Kingston 32GB CL11 2133Mhz XMP Beast
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
HDD: Samsung HD103SJ 1TB

Det är väl allt jag kan komma på som jag har försökt med.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6800K 4.1Ghz │Mobo ASUS STRIX X99 GAMING ROG│GPU Asus GeForce GTX 980│PSU Corsair AX 1200i 80+ Platinum│Ram Corsair 64GB DDR4 2133MHz CL13 │SSD Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB │SSD WD Blue SSD 1TB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Hur har det gått, blivit några fler BSOD?

Hejsan!

Efter ominstallation av datorn, samt en full reset av BIOS har jag inte haft nagra problem med BSODs. Har forsiktigt borjat overklocka igen och anvander mig INTE av Gigabytes auto tune. Fick ett par BSODs under stress testen, har kommit till 4.3 GHz stabilt med v1.210 (v1.224 under full load) och har kort det i ca 7 timmar nu. Ska fortsatta med stress test och hoja den till 4.4 ghz om det ar stabilt.

Skrivet av Miniiwar:

Tänkte skriva här för att jag har liknande problem:

Det börja med att BSOD med felkoden "0x00000124" samt "a clock was interrupted" började poppa upp(Datorn var överklockad men jag återställde BIOS efter det).
Nu så fryser sig bara allting(ingen BSOD kommer upp) och jag måste tvångstänga av datorn.

Datorn fungerar dock i felsäkert läge vilket jag sitter i denna stund.

Jag har provat att ominstallera W7 flera gånger på olika hårddiskar.
Jag har kört Memtest86 på alla RAM stickor inviduellt samt icke inviduellt.

Dock så är jag lite osäker på att:
Intel x79 chipset området är ganska varmt samt ??kylflänsen?? vid mosfettarna.

Men eftersom datorn funkar i felsäkert läge så är inte värmen ett problem????

Har kört lite olika mjukvaror för att kolla värmen i datorn och inga har direkt visat några temperaturer som sticker ut.

Speccs:
CPU: Intel Core i7 3930K 3.2Ghz (4.4Ghz tidigare)
Mobo: Asus Rampage IV Black Edition
GPU: Asus GTX 980
PSU: Corsair AX 1200i 80+ Platinum
Ram: Kingston 32GB CL11 2133Mhz XMP Beast
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
HDD: Samsung HD103SJ 1TB

Det är väl allt jag kan komma på som jag har försökt med.

Miniiwar

Prova med att resetta bios till default settings och kor ett stress test, kraschar den och du far BSODs kan det vara en skada pa CPUn (?) Vad for temps ligger du pa under full load? Jag ligger ca 27-32 c under idle och 50-62c under full load. Kolla att du aven har alla driv rutiner installerat korrekt, det konstiga for mig var att nar jag val tog bort OCn sa borjade olika program orsaka BSODs (en efter en samt grafik driv rutinen) ominstallerade allt och installerade bara program/drivrutiner jag behovde.

MVH
CPTFap

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Hejsan!

Efter ominstallation av datorn, samt en full reset av BIOS har jag inte haft nagra problem med BSODs. Har forsiktigt borjat overklocka igen och anvander mig INTE av Gigabytes auto tune. Fick ett par BSODs under stress testen, har kommit till 4.3 GHz stabilt med v1.210 (v1.224 under full load) och har kort det i ca 7 timmar nu. Ska fortsatta med stress test och hoja den till 4.4 ghz om det ar stabilt.

Miniiwar

Prova med att resetta bios till default settings och kor ett stress test, kraschar den och du far BSODs kan det vara en skada pa CPUn (?) Vad for temps ligger du pa under full load? Jag ligger ca 27-32 c under idle och 50-62c under full load. Kolla att du aven har alla driv rutiner installerat korrekt, det konstiga for mig var att nar jag val tog bort OCn sa borjade olika program orsaka BSODs (en efter en samt grafik driv rutinen) ominstallerade allt och installerade bara program/drivrutiner jag behovde.

MVH
CPTFap

Har resettat BIOS, har även plockat ut CMOS batteriet. Dator fryser sig fortfarande men får inte upp någon BSOD som förut.
Idle temperaturerna ligger på 27-35 grader i idle, datorn hinner frysa innan någon form av load kan komma igång.

Allt jag hinner installera är typ drivrutiner för nätverket och nya geforce rutiner.

Ska prova med ett gammalt moderkort och hoppas på det bästa annars blire väl att köpa nya grejer!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6800K 4.1Ghz │Mobo ASUS STRIX X99 GAMING ROG│GPU Asus GeForce GTX 980│PSU Corsair AX 1200i 80+ Platinum│Ram Corsair 64GB DDR4 2133MHz CL13 │SSD Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB │SSD WD Blue SSD 1TB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniiwar:

Har resettat BIOS, har även plockat ut CMOS batteriet. Dator fryser sig fortfarande men får inte upp någon BSOD som förut.
Idle temperaturerna ligger på 27-35 grader i idle, datorn hinner frysa innan någon form av load kan komma igång.

Allt jag hinner installera är typ drivrutiner för nätverket och nya geforce rutiner.

Ska prova med ett gammalt moderkort och hoppas på det bästa annars blire väl att köpa nya grejer!

Kan vara ett compability problem med dina driv rutiner och hardvara? Kolla upp pa ditt moderkorts sida sa att den supportar grafik kortet/memory/cpu innan du testar ditt gamla moderkort. Har du kort memtest utan problem?

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Moderkortet har jag använt utan problem i ungefär ett år innan! Som jag skrev tidigare så har jag kört memtest utan några errors!

Bytte även moderkortet nu och då fick jag en bluescreen:
A processor or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.

Och datorn laggar satan efter en omstart så jag antar att processorn är körd???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6800K 4.1Ghz │Mobo ASUS STRIX X99 GAMING ROG│GPU Asus GeForce GTX 980│PSU Corsair AX 1200i 80+ Platinum│Ram Corsair 64GB DDR4 2133MHz CL13 │SSD Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB │SSD WD Blue SSD 1TB 2.5"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg där det framgick att trådskaparen hade skickat ett pm till en annan medlem. Den informationen är inte direkt av allmänt intresse, så det är onödigt att skriva det i forumet.