Permalänk
Medlem

Brand i dator, hur är det möjligt?

Hej Clockers!

Byggde för cirka ett halvt år sedan ihop en dator till mina föräldrar med hjälp av er på forumet. Datorn har fungerat ypperligt sedan dess och de har haft mycket nöje med maskinen. Häromdagen hände dock något konstigt som jag inte kan förklara.

En dag när mina föräldrar gick in i kontoret upptäckte de att det låg rök i hela rummet. De lyckades lokalisera att det pyrde i chassit och att det bolmade ut rök från chassits ovansida. De slet ut alla kontakter, ställde ut datorn utomhus och såg till att det var släckt.

När jag skulle se om det fanns någonting att rädda visade det sig att det var strömmen till DVD-läsaren som smält och utvecklat rök. Jag slängde ut DVD-läsaren, bytte nätaggregat och som tur var fungerade allt. Det satt en SSD i närheten av DVD-läsaren och denna hade smält lite i kanterna av värmen men även den fungerade utan någon symptom till min förvåning.

Men hur är detta möjligt? DVD-läsaren har enbart nyttjats för att installera Windows och sedan dess har denna lämnats orörd. Jag misstänker naturligt nätaggregatet då detta har köpts begagnat här på marknaden men det känns ändå som om något borde slå från innan det börjar brinna. Det har ju dessutom fungerat felfritt under en längre period.

Händelsen har fått mig att bli kritisk på min egen förmåga att bygga. Hade mina föräldrar inte varit hemma eller upptäckt det senare hade det ju kunnat gå riktigt illa. Således ställer jag mig frågande om det är någon av er som har en förklaring till det inträffade? Se bilder nedan för att se hur det ser ut.

En sak är säker och det är att jag aldrig köper ett begagnat nätaggregat igen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/iuwrbsdnzcglet

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkjgfhqlntgkmr

http://www.ladda-upp.se/bilder/rpcjilsxwpuw

http://www.ladda-upp.se/bilder/qvwmcujawgdquf

http://www.ladda-upp.se/bilder/gwszibtvoxblwo

http://www.ladda-upp.se/bilder/eknbdlwyuximd

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antagligen nätagget ja, svårt att säga exakt vad som orsakade branden skulle jag tro.
Antagligen ville den inte leva längre, nån kortis?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av niblA88:

Jag misstänker naturligt nätaggregatet då detta har köpts begagnat här på marknaden

Om du frågar mig så är det absolut orsaken.
Du har ingen aning om vad nätagget gick igenom innan detta men jag tycker ändå det är konstigt att ett någorlunda hyfsat gammalt Corsair-agg framkallade detta.
Dock var det ju som jag sa ganska gammalt.

Skrivet av niblA88:

Händelsen har fått mig att bli kritisk på min egen förmåga att bygga.

Varför? Det man gör när man bygger är bara att sätta i skruvar, hur du byggde kunde inte påverka detta över huvud taget om du nu inte använde nätagget som en studsboll

Skrivet av niblA88:

En sak är säker och det är att jag aldrig köper ett begagnat nätaggregat igen.

Bra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Om du frågar mig så är det absolut orsaken.
Du har ingen aning om vad nätagget gick igenom innan detta och vilket märke var det på nätagget förresten?

Sista bilden är på agget, ett Corsair HX620 modulärt. Nej ingen aning om vad det gått igenom men det har ju några år på nacken.

Skrivet av Uzanar:

Varför? Det man gör när man bygger är bara att sätta i skruvar, hur du byggde kunde inte påverka detta över huvud taget om du nu inte använde nätagget som en studsboll

Jamen tycker det är så märkligt att det tog vid DVD-läsaren får mig att fundera om sata-strömmen inte var ordentligt insatt eller något.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Kanske vara olika kablar från ett annat nätaggregat med tanke på det var begagnat och modulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kanske vara olika kablar från ett annat nätaggregat med tanke på det var begagnat och modulär.

Intressant, tror du det skulle kunna göra så att kontakten smälter?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk

Borde det inte gå ström i jorden vid brand, och ett fungerande nätagg borde väl därför klippa all ström?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niblA88:

Intressant, tror du det skulle kunna göra så att kontakten smälter?

På bilden syns ju att det är sleevade kablar, så det är iaf inte de som följde med agget. Jag har haft ett flertal och inget har varit sleevat.

Slarvigt gjorda kablar som glappar eller i värsta fall ger överledning men inte total kortslutning kan mycket väl ge fel som dina. Då löser inte aggets överströmskydd ut utan istället fungerar kabeln/kontakten som ett värmeelement.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

Behöver inte vara något egentligt fel på hantering från dig eller någon annan på någon av delarna.

Man skall vara ytterst försiktig med el och ha saker under uppsikt så långt som möjligt samt ha brandvarnare i alla rum. Har själv varit med om att det inbyggda nätaggregatet på en bläckskrivare sade POFF och började ryka medan jag satt bredvid den, och då stod den på standby, var bara inkopplad i väggen utan att vara igång.

Tror inte du skall vara skeptisk till din förmåga att bygga, tycker inte heller att du skall undvika vissa nätaggregat eller undvika begagnade saker.

Däremot tror jag att du hädanefter kommer undersöka kablar mer noggrant och aktivt välja bort saker som kan se skumma ut.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av niblA88:

Hej Clockers!

Byggde för cirka ett halvt år sedan ihop en dator till mina föräldrar med hjälp av er på forumet. Datorn har fungerat ypperligt sedan dess och de har haft mycket nöje med maskinen. Häromdagen hände dock något konstigt som jag inte kan förklara.

En dag när mina föräldrar gick in i kontoret upptäckte de att det låg rök i hela rummet. De lyckades lokalisera att det pyrde i chassit och att det bolmade ut rök från chassits ovansida. De slet ut alla kontakter, ställde ut datorn utomhus och såg till att det var släckt.

När jag skulle se om det fanns någonting att rädda visade det sig att det var strömmen till DVD-läsaren som smält och utvecklat rök. Jag slängde ut DVD-läsaren, bytte nätaggregat och som tur var fungerade allt. Det satt en SSD i närheten av DVD-läsaren och denna hade smält lite i kanterna av värmen men även den fungerade utan någon symptom till min förvåning.

Men hur är detta möjligt? DVD-läsaren har enbart nyttjats för att installera Windows och sedan dess har denna lämnats orörd. Jag misstänker naturligt nätaggregatet då detta har köpts begagnat här på marknaden men det känns ändå som om något borde slå från innan det börjar brinna. Det har ju dessutom fungerat felfritt under en längre period.

Händelsen har fått mig att bli kritisk på min egen förmåga att bygga. Hade mina föräldrar inte varit hemma eller upptäckt det senare hade det ju kunnat gå riktigt illa. Således ställer jag mig frågande om det är någon av er som har en förklaring till det inträffade? Se bilder nedan för att se hur det ser ut.

En sak är säker och det är att jag aldrig köper ett begagnat nätaggregat igen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/iuwrbsdnzcglet

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkjgfhqlntgkmr

http://www.ladda-upp.se/bilder/rpcjilsxwpuw

http://www.ladda-upp.se/bilder/qvwmcujawgdquf

http://www.ladda-upp.se/bilder/gwszibtvoxblwo

http://www.ladda-upp.se/bilder/eknbdlwyuximd

Skrivet av niblA88:

Intressant, tror du det skulle kunna göra så att kontakten smälter?

Råkade ut för just detta, Boven tror jag var molex till sata som inte hade ordentlig kontakt (även om den inte används går ju 12 volt där). Har jag inte fel så känner inte agget av kortslutning. Brände i alla fall av två kablar av överhettning.

Det värsta nu är att plasten på sikt kan fräta sönder elektroniken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du har nog bara haft otur.

Förmodligen har det blivit en liten kortslutning i vad som helst, tex en konding i DVD spelaren. Sedan har strömmen ökat efter hand som den smält ner och eftersom PSU inte har problem att mata ut ström som man kan svetsa med så har den bara pumpat på och saker har smält mer och mer. Normalt känner PSU av så att det inte är kortslutning och startar isåfall inte, men inte när det är igång. (Det hade ju varit trist att det stängde av sig när dina SLI grafikkort slår på 3D läget)

Så det är nog inget fel på GPUn, den är bara för "bra" för datorn.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Du har nog bara haft otur.

Förmodligen har det blivit en liten kortslutning i vad som helst, tex en konding i DVD spelaren. Sedan har strömmen ökat efter hand som den smält ner och eftersom PSU inte har problem att mata ut ström som man kan svetsa med så har den bara pumpat på och saker har smält mer och mer. Normalt känner PSU av så att det inte är kortslutning och startar isåfall inte, men inte när det är igång. (Det hade ju varit trist att det stängde av sig när dina SLI grafikkort slår på 3D läget)

Så det är nog inget fel på GPUn, den är bara för "bra" för datorn.

Testa lägga +12V mot jord i din dator så slår det ifrån direkt. Det som TS har upplevt måste vara höjden av otur då det blivit kortslutning genom någon komponent som begränsar strömmen tillräckligt för att PSU inte ska slå ifrån. Alternativt trasigt nätagg där skyddet för överströmmar har gått sönder.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På bilden syns ju att det är sleevade kablar, så det är iaf inte de som följde med agget. Jag har haft ett flertal och inget har varit sleevat.

Slarvigt gjorda kablar som glappar eller i värsta fall ger överledning men inte total kortslutning kan mycket väl ge fel som dina. Då löser inte aggets överströmskydd ut utan istället fungerar kabeln/kontakten som ett värmeelement.

Jaha, då förstår jag logiken med att något inte slog ifrån. Stort tack för förklaringen!

Skrivet av Fluf:

Behöver inte vara något egentligt fel på hantering från dig eller någon annan på någon av delarna.

Man skall vara ytterst försiktig med el och ha saker under uppsikt så långt som möjligt samt ha brandvarnare i alla rum. Har själv varit med om att det inbyggda nätaggregatet på en bläckskrivare sade POFF och började ryka medan jag satt bredvid den, och då stod den på standby, var bara inkopplad i väggen utan att vara igång.

Tror inte du skall vara skeptisk till din förmåga att bygga, tycker inte heller att du skall undvika vissa nätaggregat eller undvika begagnade saker.

Däremot tror jag att du hädanefter kommer undersöka kablar mer noggrant och aktivt välja bort saker som kan se skumma ut.

Med handen på hjärtat är jag alldeles för schangtil generellt när det gäller elektronik, lämnar datorn ofta igång när jag lämnar lägenheten osv. Därtill vet jag att mina föräldrar är snäppet värre. Kommer definitivt vara mer noggrann i framtiden, i synnerhet när jag bygger åt andra.

Skrivet av Broken-arrow:

Råkade ut för just detta, Boven tror jag var molex till sata som inte hade ordentlig kontakt (även om den inte används går ju 12 volt där). Har jag inte fel så känner inte agget av kortslutning. Brände i alla fall av två kablar av överhettning.

Det värsta nu är att plasten på sikt kan fräta sönder elektroniken.

O fasen där ser man, då är det inte så konstigt då som jag ursprungligen trodde.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Rekordmedlem

Om nätagget var hemsleevat så kan problemen ha uppstått pga fuskjobb där, tex att man krimpat kontakterna dåligt eller skadat dem på annat sätt så kontakttrycket varit blivit för lågt, då uppstår det resistans i kontaktövergången och det leder till värmeutveckling, det är ju också möjligt att något var felkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Yikes, det där vill man inte vara med om. Det enda brandrelaterade jag varit med om när det gäller datorer är att en molex på ett gammalt grafikkort smält. Tror det var ett AMD X800 kort. Sedan att det började ryka från ett nätaggregat på ett LAN på den gamla goda tiden (millenieskiftet). hmm vid närmare eftertanke har ett Hiper nätaggregat också brunnit för mig, gillade verkligen det agget. (vad hände med dom?).

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Har haft brand i två skärmar, sladd till brödrost och en TV tycker inte det är helt ovanligt med brand i elektronik.
Hade också en skarvsladd på jobbet som nästan tog eld (märkte att den lät illa och var kokhet när man tog i den, tur man inte hade på sig hörselskydd).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Yikes, det där vill man inte vara med om. Det enda brandrelaterade jag varit med om när det gäller datorer är att en molex på ett gammalt grafikkort smält. Tror det var ett AMD X800 kort. Sedan att det började ryka från ett nätaggregat på ett LAN på den gamla goda tiden (millenieskiftet). hmm vid närmare eftertanke har ett Hiper nätaggregat också brunnit för mig, gillade verkligen det agget. (vad hände med dom?).

hyper vad dock inget vidare att ha i burken Men FSP har ett Hyper i sortimentet om du vill verkligen ha märket

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Yikes, det där vill man inte vara med om. Det enda brandrelaterade jag varit med om när det gäller datorer är att en molex på ett gammalt grafikkort smält. Tror det var ett AMD X800 kort. Sedan att det började ryka från ett nätaggregat på ett LAN på den gamla goda tiden (millenieskiftet). hmm vid närmare eftertanke har ett Hiper nätaggregat också brunnit för mig, gillade verkligen det agget. (vad hände med dom?).

Ja , jag tycker det var sjukt otäckt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ser någon skada i dvdläsaren tror jag att det varit dålig kontakt som orsakat branden

Permalänk
Medlem

Utan att ha tillgång till nätaggregatet så skulle jag chansa på att det har blivit något glapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hiper vad dock inget vidare att ha i burken Men FSP har ett Hiper i sortimentet om du vill verkligen ha märket

Hyper inte Hiper

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Borde det inte gå ström i jorden vid brand, och ett fungerande nätagg borde väl därför klippa all ström?

Skrivet av Broken-arrow:

Råkade ut för just detta, Boven tror jag var molex till sata som inte hade ordentlig kontakt (även om den inte används går ju 12 volt där). Har jag inte fel så känner inte agget av kortslutning. Brände i alla fall av två kablar av överhettning.

Det värsta nu är att plasten på sikt kan fräta sönder elektroniken.

Skrivet av TommyToad:

Testa lägga +12V mot jord i din dator så slår det ifrån direkt. Det som TS har upplevt måste vara höjden av otur då det blivit kortslutning genom någon komponent som begränsar strömmen tillräckligt för att PSU inte ska slå ifrån. Alternativt trasigt nätagg där skyddet för överströmmar har gått sönder.

Notera att moderna agg ska klara enorma strömmar, UTAN att lösa ut.
säg 500W, @ 12V = 41+ amp. Sen måste du har marginal för att start strömmar kan bli större, så du måste upp i 60A+ kortvarigt iaf innan "skydd" kan slå ifrån.
500W effekt dock, är myyycket värme i en tråd. Små värme fläktar till bilars kupé är på 600-700W ofta, och detta är nog för att värma en ner isad bils hela inre. Och ändå lär inte det utlösa aggregatet!

Om en kortslutning sker "direkt" dvs spontan ökning av strömmen med visst A, eller att 12V snabbt sjunker, så löser agget. Men jag delar åsikten hos många här, att glapp mellan polerna hos spelaren troligen orsakat minimal kortis, med låg ström. Lägg till mer tid, påbyggd värme, och det ökar successivt tills du har en brand i klass med det du såg.

Jag har varit med om en DVD spelare (på IDE tide) som var så dåligt löddad inne att den slog över från 12V till 5V. Du kan gissa vad som hände med resten av datorn...

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Hyper inte Hiper

Rättat Får skylla på trötthet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar