Rampage V Extreme x99 build qcode problem

Permalänk
Medlem

Rampage V Extreme x99 build qcode problem

Så jag har byggt mitt nya system med dessa specs:

Mobo: Asus Rampage V Extreme
CPU: Intel i7 5930k
CPU Kylare: Noctua NHD15
RAM: Crucial Ballistic Sport 16 gig x2 kits
GPU: x2 EVGA Geforce GTX 980
HDD 1: Samsung 850 PRO 256 gig
HDD 2: WD Black 1 TB
PSU: Corsair RM1000 80 plus gold
Case: Cooler master Cosmos 2

Så nut ill mitt problem, för det första så verkar jag inte kunna sätta min Samsung disk som primär boot device i BIOS, trots att Windows ligger på min Samsung disk så vill inte datorn boota ifrån samsung disken primärt utan den måste stå som andra-tredje alternativ, varför har jag ingen förklaring till öht.

Mina andra problem har gestatlt sig på följande sätt: jag har dragit igång GTA V och kört allitåfrn 5 mintuer till 4-5 timmar och helt utan någon speciell spike i voltage eller värme så krashar allt med en black screen ochs edan en reset som sedan ger mig felkoder som d6 och 43 som inte finns i varken manualen eller någon vettig förklarring runt på forum.

Jag har dessutom kört Prime95 samt Heaven Benchmark, inga som helst problem alls. Jag har även kört memtest men där tog det över 5 timmar innan första passtestet var klart, inga problem även där.
Som tur är har jag fortfarande öppet köp från Komplett så jag funderar starkt på att skicka tillbaks vissa delar och byta ut exempelvis moderkort, cpu och ram.

Ingen annan som haft liknande erfarenhet?

Mvh
Oskar

(jag har mätt temperaturnivå med CPUI'd HWMonitor.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)