(LÖST) Dator svårstartad nätagg/moderkort?

Permalänk

(LÖST) Dator svårstartad nätagg/moderkort?

Hej, Jag har haft lite problem med datorn den senaste tiden och vet inte vad det är som slaskar...
Började med att datorns operativsystem inte kunde hittas. jag trodde det var fel på disken så jag installerade windows på en annan disk och det fungerade i 1 dag. kollade i bios och där såg jag att det var 2 diskar som inte var med på listan och att de inte fanns diskar där helt enkelt. Jag bytte satakablar så var det problemet löst. datorn har dock ibland inte velat starta, fläktarna har dragit igång men inget händer på skärmen. omstartar mellan 3 - 15 ggr och någonstans där emellan så startar datorn upp och allt fungerar bra ända tills jag startar om datorn, då är jag i samma läge igen med massa omstarter.
Har ryckt ut alla kablar och tagit bort alla "kort" och problemet kvarstår. ibland står det att dina oc settings fungerade inte och har blivigt återställda till standard men jag har inte överklockat något utan isåfall är det något den gjort själv. mitt moderkort heter ms-7752. bios är uppdaterad genom live uppdate.
Har testat med annat grafikkort men samma problem.
kollade nyss i bios och reagerade på att energiförbrukningen var jäkligt lågt på GPU 0,016 v (men det kanske är normalt bios värde?)

Vad är problemet med datorn? Moderkortet eller nätagget?

jäkligt tacksam för lite hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Låter som moderkorts problem tycker jag.

Permalänk
Skrivet av anon253380:

Låter som moderkorts problem tycker jag.

Okej.. något man kan fixa eller är det nytt som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har ingen aningen. Men jag skulle gå för nytt det du beskriver verkar ju hel skumt.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid lista alla delar för bästa svar precis som den klistrade tråden föreslår: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Alright

Operating System: Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Memory: 8192MB RAM
System Model: MS-7752
Grafikkort: just bytt till ett gammalt 8800gt (för jag vill inte sabba mitt andra kort)

fått ännu mer problem nu då datorn startar mer sällan. 20 -40 försök och rätt var det är så kommer jag in i bios efter att det står att den har återställt alla värden till standard. Fan hade jag råd hade jag skickat allt och köpt nytt men så är inte fallet.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt sätt och utesluta RAM-minnet:
Har du fler än 1 sticka, ta ut alla utom ett, testa olika ram minnen samt portar. Kvarstår problemet så är de iaf inte ram minnet och jag skulle gissa på moderkortet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

ska testa, men kan ramminnet se till att slå ut biosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless1:

Alright

Operating System: Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Memory: 8192MB RAM
System Model: MS-7752
Grafikkort: just bytt till ett gammalt 8800gt (för jag vill inte sabba mitt andra kort)

fått ännu mer problem nu då datorn startar mer sällan. 20 -40 försök och rätt var det är så kommer jag in i bios efter att det står att den har återställt alla värden till standard. Fan hade jag råd hade jag skickat allt och köpt nytt men så är inte fallet.

Förslag?

Dold text

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless1:

Alright

Operating System: Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Memory: 8192MB RAM
System Model: MS-7752
Grafikkort: just bytt till ett gammalt 8800gt (för jag vill inte sabba mitt andra kort)

fått ännu mer problem nu då datorn startar mer sällan. 20 -40 försök och rätt var det är så kommer jag in i bios efter att det står att den har återställt alla värden till standard. Fan hade jag råd hade jag skickat allt och köpt nytt men så är inte fallet.

Förslag?

Ledsen, jag glömde bort detta.

Antar att du har testat en del vid detta laget.
Det låter som skadat moderkort/BIOS, men det kan vara PSUn eller annat.

Gör ett steg i taget och se om problemet försvinner.(Om du har testat det och inte vill testa det igen är upp till dig)

Ta ut alla RAM minnena, utom ett. (Och ja, om minnena inte fungerar 100% så kommer ev datorn inte POST:a)
Börja med att köpa ett nytt batteri (det platta litium batteriet, brukar bara CR2032) De kostar typ 20kr, och kan ställa till det.
Försök flasha om BIOSet, även om det är samma version ifall något har hänt med befintlig programmering.
Minska lasten på PSUt. Extra fläktar, extra USB tillbehör osv, ta ur allt som inte behövs. Vill du kan du även testa köra på integrerade GPUn (bara för att testa).
Just det du beskriver med fläktar igång, inget sker kan vara PSUn som inte ger "spänningarna redo" signal. Har sett det felet flertalet gånger. Dock sker inte det felet om man startar om (mjukt, i via tex Windows).

Fråga: Uppstår problemet även om du startar om datorn via Windows? Eller bara vid kallstart/knapp start?

Permalänk

Nätagget heter: cooler master GX bronze 650W

Har bytt bios batteri
Bisoset har jag återställt till standard. datan har även gjort det själv, och har uppdaterat via live update.

Ramminnena har jag tidigare tagit bort och satt dit men inte testat ett i taget, ska göra det. när jag vågar stänga av datan. Vill hitta lösningarna på problemet nu när datan äntligen fungerar (för stunden så jobbigt att googla på telefonen.

- Nej det spelar ingen roll hur jag startar upp eller om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless1:

Nätagget heter: cooler master GX bronze 650W

Har bytt bios batteri
Bisoset har jag återställt till standard. datan har även gjort det själv, och har uppdaterat via live update.

Ramminnena har jag tidigare tagit bort och satt dit men inte testat ett i taget, ska göra det. när jag vågar stänga av datan. Vill hitta lösningarna på problemet nu när datan äntligen fungerar (för stunden så jobbigt att googla på telefonen.

- Nej det spelar ingen roll hur jag startar upp eller om datorn.

Hade det varit PSUt, så borde varmstart fungera bättre. Moderkortet kan ha ett defekt BIOS chip, vilket också kan ge CMOS korruption. Detta kan bero på dåligt BIOS batteri, men det har du bytt. Förr kunde de också vara kondensatorerna som började ge upp, men idag används "solida" kondensatorer.
Vill som sagt inte att du ska handla nya delar, för att sen upptäcka att det inte hjälpte. Men det går inte att felsöka utan andra delar.

Tyvärr tror jag inte jag kan hjälpa dig mer, då detta fel kan orsakas av flera olika saker, och man måste ha "fungerande" delar att testa med för att utesluta komponenter och hitta fel. Hade jag haft kortet på plats så hade jag testat först med ett annat PSU. Troligen hade felet funnits kvar, men man hade då kunnat utesluta det. Sen hade jag bytt minne mot ett ex som jag vet fungerar. Sen CPU. Jag hade även testat dina minne, CPU och PSU i en annan dator, ifall det är flera fel och bytt bara en del åt gången.
Kvar är då bara moderkortet, och om andra delar som fungerar i andra moderkort, inte fungerar i ditt så har man bekräftat felet, om de andra delarna fungerar i andra maskinen.

Tror tyvärr att felsökning hos en datorbutik är bästa lösningen, om du inte har vänner som är villiga att låna en dator som fungerar, med samma gen moderkort/CPU/Minne.

Permalänk

Tack för hjälpen jag har lite att gotta mig med alltså hehe.
en släkting var här och har lånat ut en nätagg jag tänkte testa lite senare för nu upptäckte vi att moderkotsnamnet inte stämde när jag sökt efter bios. har jagat 7752 bios update men på kartongen så hette det z77a som jag nu fixat och försöker flasha men min bios just nu är nästan inte läsbar så jag kommer inte åt att komma till biosuppdateringen eller m-flash. hur gör man då??
när jag kommer in i biosen så ser jag ca 30% av allt som ska vara där.

Edit: lyckades chansa rätt och lyckades uppdatera bios. Nu har den startat 4 ggr på raken hoppas att det flyter på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless1:

Tack för hjälpen jag har lite att gotta mig med alltså hehe.
en släkting var här och har lånat ut en nätagg jag tänkte testa lite senare för nu upptäckte vi att moderkotsnamnet inte stämde när jag sökt efter bios. har jagat 7752 bios update men på kartongen så hette det z77a som jag nu fixat och försöker flasha men min bios just nu är nästan inte läsbar så jag kommer inte åt att komma till biosuppdateringen eller m-flash. hur gör man då??
när jag kommer in i biosen så ser jag ca 30% av allt som ska vara där.

Edit: lyckades chansa rätt och lyckades uppdatera bios. Nu har den startat 4 ggr på raken hoppas att det flyter på nu.

Då var det BIOS Promets programmering som var i dåligt skick. Tror du hade extrem tur, för några gånger till och du kanske aldrig hade kunnat rädda det.
Om felet kommer tillbaka om ett längre tag, flasha om igen, så får du förhoppningsvis lite liv till.

Permalänk

så sjukt med så många problem samtidigt, hårddisk. windowsominstallation, byte av sata kablar. byte av bios batteri. Plocka isär och plocka ihop. 170 omstarter biosuppdatering. men nu så funkar den. har problem med det bättre grafikkortet nu dock som bara vägrar gå igång, den kanske har gett upp helt ;/

Tack ska ni ha för hjälpen... ill be back probebly