Många år sen nu men det var dags att uppgradera processor så jag beställde en Amd K6 233 Mhz från nån datorbutik i Malmö då den skulle passa på moderkortet enligt manualen.
Satte i den men datorn startar så klart inte. Så jag ringer till butiken och undrar vad detta kan bero på.
Då talar de om för mig att Amd K6 233 Mhz finns i två utföranden, den gamla som ska ha 3.3 Vcore (vilket mitt moderkort kräver) och den lite nyare som bara ska ha 2.2 Vcore vilket jag hade beställt. Riktigt irriterande när man nästan kunde höra skrattet i rösten på personen jag pratade med.
Höll tummarna och provade sen processorn i kompisens dator och den fungerade fortfarande

Så det var bara att skaffa ett nyare moderkort så var allt bra igen.
Lite lång denna, inte ett direkt misstag men rätt kul endå
Flera år senare när jag har en Amd 64 3500+ och ett nvidia 6800 agp så har datorn börjat bete sig lite konstigt efter en tid då allt fungerat bra tidigare.
4 chassi fläktar, 4 hårdiskar och en dvd brännare i datorn kopplad med ett extra ide kontroller kort men så brukar nån av diskarna eller dvd:n inte fungera, så jag brukade helt enkelt koppla ur strömmen från dvd:n
Skulle i alla fall installera ett spel så jag koppla ur en av hårdiskarna och i med dvd:n. Installerar och börjar spela
Efter en stund så låser sig datorn totalt och jag får inte igång den igen på 10 minuter säkert. Efter en ytterligare en stunds spelande så händer det sig igen och då tittar jag in i chassit och ser att cpu fläkten inte snurrar alls!
Stänger av och kollar alla kablar, starar upp och då fungerar det igen. Blev rätt nojig så jag installerar motherboard manager 5 och lägger till ett larm i fall cpu fläkten stannar.
I två veckor fungerar det alldeles utmärkt med dvd:n urkopplad tills jag ska installera spel igen och så fort jag trycker på knappen för att öppna dvd:n börjar det pipa riktigt högt ur högtalarna då cpu fläkten har stannat. Startar om och provar att öppna dvd igen och då stannar fläkten igen.
Kom senare fram till att det var nät agget som var för hårt belastat och att det var verkningsgraden som sjunkit en aning eftersom det fungerade förut. Med ett nytt agg fungerade allt bra igen med allt inkopplat denna gången
Min ena bror skulle uppgradera sin gamla dator och hade köpt moderkort och processor, nån amd på 1.1ghz tror jag. Hans gamla nätagg var uppenbarligen inte kompatibel så den varvade upp och small riktigt högt var på det luktade bränt. Tog med sig både moderkort och processor. Han får tag på nytt liknande samt ett nytt nät agg en vecka senare och dagen efter så dör skärmen. Han var inte glad.
Brodern samt även vår yngre bror bodde grannar i samma lägenhets komplex. Den yngre av dem hade köpt sig ett nytt grafikkort. Rätt länge sen så det var ett Agp kort. Han ringer mig och är lite smått fundersam på varför det inte fungerar så jag svarar:
Ok, stäng av datorn och tryck i kortet ordentligt.
5 minuter senare så ringer den andra brodern som då fått ta över det gamla kortet som blev över och undrar varför det inte fungerar så jag svarar:
Ok, stäng av datorn och tryck i kortet ordentligt.
Har hänt mig ett par gånger också
◄|Antec Kühler 920 | Fractal Design 800w modular|►