Verktyg Visningsval
2011-12-26, 13:01   #3211

mini-z1994

Medlem

Plats: Långshyttan

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mOOpiTh Visa inlägg
Drog ur sata kabeln lite i vinkel så plastbiten lossna på satakabeln så nu sitter den löst men den funkar!
hittade en sån kabel hemma som var trasig på samma sätt (trasig på ena kontakten vid undersidan plastbit som lossnat diagonalt snett uppåt åt vänster på våran )
AMD Athlon x3 445 @ igen phenom II @ 3.5 GHZ corsair 8 gb 1333 mhz @ 1274 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd snart köper jag nog en till för spel :3
mini-z1994 är inte uppkopplad
2011-12-26, 17:00   #3212

chainzaw

Medlem

chainzaws avatar

Plats: hemma (i Stockholm)

Registrerad: jan 2010

Köpte 2st xbox spel på webbhallen, utan att kolla om min xbox 360 fungerade (extremt lite använd och inte så gammal, en elite). Testade ett utav spelen och fungerade inte så länge innan RROD, försökte på "filtmetoden" men funkade inte...

Kunde inte lämna tillbaka det oöppnade och orörda spelet DAGEN EFTER i butiken för att det var "skadat/uppackat"...vet inte om det är kassören eller butiken man ska vara arg på.
chainzaw är inte uppkopplad
2011-12-26, 18:20   #3213

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

skulle byta behörighet på alla filer i en mapp på linux-servern, men slarvskrev och missade en punkt så ./* blev /*

tyckte först att det tog ovanligt lång tid, sedan började felmeddelandena trilla fram

Senast redigerad av dagbro 2011-12-26 klockan 22:06.
dagbro är uppkopplad nu
2011-12-27, 07:48   #3214

Zaptoit

Medlem

Zaptoits avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2011

Det här är egentligen inte en hårdvarumiss, men igår gjorde jag en tabbe jag tyckte att jag ville dela med mig av.

Startade htpc'n och märkte att muspekaren rörde sig väldigt långsamt och oprecist över skärmen, lite som att den rörde sig genom vatten och "hängde efter" musen. Det här problemet existerade inte för 2 dagar sedan när jag senast startade den. Gick inte att sikta för fem öre och användning i allmänhet var skitirriterande. Så jag testade olika USB-portar, samma resultat. Testade olika möss, samma resultat. Testade olika möss i olika usb-portar, samma resultat. Plockade isär hela härligheten i sina beståndsdelar och satte ihop den igen, för att kolla så allt satt rätt och inget hade halkat ur. Samma resultat. Nu började jag bli orolig att USBcontrollern på moderkortet hade lagt av så jag började kolla runt efter olika saker jag kunde göra, installerade om alla drivers osv. Körde en system restore till fem dagar innan. Problemet var fortfarande kvar trots att jag uppdaterat allt som uppdateras kan, testat varenda port, plockat isär allt.

Så jag formatterade hela skiten och installerade om windows. Installerade alla drivers från skivan som kom med moderkortet.

Fortfarande samma. Jävla. Skit. Nu kom min flickvän som helt saknar teknikintresse, som tyckte jag var dum i huvudet som slösade halva lediga dagen på att felsöka en dator som knappt används, och tyckte att jag skulle testa att koppla in den i en annan skärm. Skällde lite på henne (á irriterad kille som inte får det funka och tycker att alla andras förslag är idiotiska) för jag tyckte att inget hade hänt med TV'n och den funkade ju vid övrig användning + användning på andra kanaler med andra datorer så det kunde ju omöjligt vara problemet. Kopplade in htpcn i min datorskärm och SKITEN FUNGERADE. Raderade genast profilen för htpc'n på tv'n, skapade en ny från scratch, och nu funkade skiten. Blev både otroligt lättad och riktigt irriterad att jag inte tänkte på det tidigare. Innan jag installerade windows.

Vet inte vad som hänt men på nåt jävla vänster måste uppdateringsfrekvensen ändrats för just den kanalprofilen på tv'n, så det bara upplevdes som att muspekaren hängde efter, trots att det inte var något fel på musen/datorn. En så äckligt simpel lösning, men 3 timmar av oro och rynkade ögonbryn. Fyfan.
Zaptoit är inte uppkopplad
2012-03-22, 09:21   #3215

K0DD4Z

Medlem

K0DD4Zs avatar

Plats: Ghettot

Registrerad: mar 2012

När jag skulle bygga min första burk så råkade jag beställa RAM-minnen med ECC, blev ju ett jävla liv.
K0DD4Z är inte uppkopplad
2012-03-22, 11:19   #3216

Semplezz

Medlem

Semplezzs avatar

Plats: Solna

Registrerad: feb 2010

haha kul tråd!
Jag har gjort liknande som deflesta har här inne, nämerligen ställd om spänningen på nätaggen^^

Jag var ca 6 år, min syster var 8, mamma hade fått hem en dator från jobbet, varfpå jag och min syster blir galna av att vi har en "ny" dator hemma;D

En dag, när inte mamma var hemma, så fick vi idën att installera ett spel på mammas dator, då den var mycket bättre än våran andra, (den hade störra skärm..) vi lyckas installera, och vi började spela. och jag som var minst, fick inte spela såklart... så uttråkad gick jag runt för att kolla på datorn. och hittade en röd knapp. hmmm pill pill. BOOM, smäller som fan, då jag satt typ med näsan mot nätagget, jag blir typ döv, varpå ramlar bakåt och slår ihuvudet i väggen, syrran som sitter och spelar skriker och gråter och säger att hon är blind.

15min senare sitter vi i en säng och gråter tillsammans, och blir livrädda över tanken på att mamma skulle se sin nya dator trasig...
så vi beslutade oss för att gömma datorn, i syrrans garderob. vilket slutar med att datorn ramlar ner i golvet när vi äter middag

och jag som var minst vick ta all skäll:[
>SS siberia v2 || Viewsonic VX2265wm 22"(120hz) besök www.evsesport.se!
Semplezz är inte uppkopplad
2012-03-22, 11:30   #3217

AbeS

Medlem

AbeSs avatar

Var runt 13-14, skulle stänga av datorn och dra ut alla kablar, när jag väl kom till att stänga av agget där bak innan jag drog ut kabeln så märkte jag en switch där det stod 230V och 180V ( tror att 180 var den andra siffran, mindre än 200 iaf ), då tänkte jag "vad gör den här" och switchade från 230 medans datorn var på....fick ett mindre hjärtattack, det flög gnistor ur agget och det var rök överallt xD har aldrig blivit så rädd som när agget typ exploderade, hoppade iväg till andra sidan av rummet och vågade inte gå nära datorn
PSU:
Corsair TXV2 650W
AbeS är inte uppkopplad
2012-03-22, 11:33   #3218

maxnelson

Medlem

maxnelsons avatar

Plats: stockholm

Registrerad: okt 2008

Nu senast när jag bytte moderkort och skulle flytta över min H80 gjorde jag en rätt rejäl tabbe.
Efter att ha skruvet och monterat o haft mig så var allt på plats och jag startar glatt datorn.
Genast märker jag att min dator låter något utav h*vete och jag börjar genast felsöka.
Efter många om och men kommer jag fram till att det är fläktarna på radiatorn som lever sitt egna lilla liv och jag börjar googla efter lösningar. Efter att ha suttit och kliat skäggstubben i 2 timmar får jag för mig att kolla på manualen, då märker jag att jag visst glömt att fläktarna ska kopplas in på pumpen och inte på moderkortet.
Väl spenderade 3 timmar med fläktar på högsta hastighet må jag säga!
CPU: Intel i7 2600k i 4.4Ghz CPU Kylare: Corsair Hydro H80 GPU: 2st XFX Radeon hd 6970 2GB RAM: 8GB Corsair Dominator ddr3 1600 mhz MOBO: Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Nätagg: Corsair AX 850 w HDD: Samsung 830, Western Digital Sata Caviar Black 1TB Chassi: Fractal Design R3 Skärm: Dell U2711
Laptop MSI GT780DX-430NE - i5-2430M / 6GB / 500GB / GTX 570M / 17.3"
maxnelson är inte uppkopplad
2012-03-22, 11:40   #3219

Hymer

Medlem

Plats: Lidköping

Registrerad: jun 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AbeS Visa inlägg
Var runt 13-14, skulle stänga av datorn och dra ut alla kablar, när jag väl kom till att stänga av agget där bak innan jag drog ut kabeln så märkte jag en switch där det stod 230V och 180V ( tror att 180 var den andra siffran, mindre än 200 iaf ), då tänkte jag "vad gör den här" och switchade från 230 medans datorn var på....fick ett mindre hjärtattack, det flög gnistor ur agget och det var rök överallt xD har aldrig blivit så rädd som när agget typ exploderade, hoppade iväg till andra sidan av rummet och vågade inte gå nära datorn
hahaha klassikern
|Asus Sabertooth 990FX R2.0| AMD 8350 @ 5.0| Mushkin Blackline 16gb 2133mhz| Gigabyte 7970 Windforce| Vertex 3 120gb & Vector 256gb| Antec High Current gamer 900W| Xigmatek elysium| Asus Xonar Essence ST| Sennheiser HD598| Func MS-3| Qpad Mk85| Hazro HZ27WC|
Hymer är inte uppkopplad
2012-03-24, 00:54   #3220

K0DD4Z

Medlem

K0DD4Zs avatar

Plats: Ghettot

Inte riktigt ett misstag, men jag ändrade bakgrundsbild på en skoldator, sedan skrivskyddade jag den. Bilden jag ändrade till var Goatse.
K0DD4Z är inte uppkopplad
2012-03-27, 22:48   #3221

ecidemon

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2012

Många år sen nu men det var dags att uppgradera processor så jag beställde en Amd K6 233 Mhz från nån datorbutik i Malmö då den skulle passa på moderkortet enligt manualen.

Satte i den men datorn startar så klart inte. Så jag ringer till butiken och undrar vad detta kan bero på.
Då talar de om för mig att Amd K6 233 Mhz finns i två utföranden, den gamla som ska ha 3.3 Vcore (vilket mitt moderkort kräver) och den lite nyare som bara ska ha 2.2 Vcore vilket jag hade beställt. Riktigt irriterande när man nästan kunde höra skrattet i rösten på personen jag pratade med.

Höll tummarna och provade sen processorn i kompisens dator och den fungerade fortfarande
Så det var bara att skaffa ett nyare moderkort så var allt bra igen.

Lite lång denna, inte ett direkt misstag men rätt kul endå
Flera år senare när jag har en Amd 64 3500+ och ett nvidia 6800 agp så har datorn börjat bete sig lite konstigt efter en tid då allt fungerat bra tidigare.
4 chassi fläktar, 4 hårdiskar och en dvd brännare i datorn kopplad med ett extra ide kontroller kort men så brukar nån av diskarna eller dvd:n inte fungera, så jag brukade helt enkelt koppla ur strömmen från dvd:n
Skulle i alla fall installera ett spel så jag koppla ur en av hårdiskarna och i med dvd:n. Installerar och börjar spela
Efter en stund så låser sig datorn totalt och jag får inte igång den igen på 10 minuter säkert. Efter en ytterligare en stunds spelande så händer det sig igen och då tittar jag in i chassit och ser att cpu fläkten inte snurrar alls!
Stänger av och kollar alla kablar, starar upp och då fungerar det igen. Blev rätt nojig så jag installerar motherboard manager 5 och lägger till ett larm i fall cpu fläkten stannar.
I två veckor fungerar det alldeles utmärkt med dvd:n urkopplad tills jag ska installera spel igen och så fort jag trycker på knappen för att öppna dvd:n börjar det pipa riktigt högt ur högtalarna då cpu fläkten har stannat. Startar om och provar att öppna dvd igen och då stannar fläkten igen.
Kom senare fram till att det var nät agget som var för hårt belastat och att det var verkningsgraden som sjunkit en aning eftersom det fungerade förut. Med ett nytt agg fungerade allt bra igen med allt inkopplat denna gången

Min ena bror skulle uppgradera sin gamla dator och hade köpt moderkort och processor, nån amd på 1.1ghz tror jag. Hans gamla nätagg var uppenbarligen inte kompatibel så den varvade upp och small riktigt högt var på det luktade bränt. Tog med sig både moderkort och processor. Han får tag på nytt liknande samt ett nytt nät agg en vecka senare och dagen efter så dör skärmen. Han var inte glad.

Brodern samt även vår yngre bror bodde grannar i samma lägenhets komplex. Den yngre av dem hade köpt sig ett nytt grafikkort. Rätt länge sen så det var ett Agp kort. Han ringer mig och är lite smått fundersam på varför det inte fungerar så jag svarar:
Ok, stäng av datorn och tryck i kortet ordentligt.

5 minuter senare så ringer den andra brodern som då fått ta över det gamla kortet som blev över och undrar varför det inte fungerar så jag svarar:

Har hänt mig ett par gånger också
◄|Antec Kühler 920 | Fractal Design 800w modular|►
ecidemon är inte uppkopplad
2012-03-28, 19:45   #3222

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ecidemon Visa inlägg
Många år sen nu men det var dags att uppgradera processor så jag beställde en Amd K6 233 Mhz från nån datorbutik i Malmö då den skulle passa på moderkortet enligt manualen.

Satte i den men datorn startar så klart inte. Så jag ringer till butiken och undrar vad detta kan bero på.
Då talar de om för mig att Amd K6 233 Mhz finns i två utföranden, den gamla som ska ha 3.3 Vcore (vilket mitt moderkort kräver) och den lite nyare som bara ska ha 2.2 Vcore vilket jag hade beställt. Riktigt irriterande när man nästan kunde höra skrattet i rösten på personen jag pratade med.

Höll tummarna och provade sen processorn i kompisens dator och den fungerade fortfarande
Så det var bara att skaffa ett nyare moderkort så var allt bra igen.

Lite lång denna, inte ett direkt misstag men rätt kul endå
Flera år senare när jag har en Amd 64 3500+ och ett nvidia 6800 agp så har datorn börjat bete sig lite konstigt efter en tid då allt fungerat bra tidigare.
4 chassi fläktar, 4 hårdiskar och en dvd brännare i datorn kopplad med ett extra ide kontroller kort men så brukar nån av diskarna eller dvd:n inte fungera, så jag brukade helt enkelt koppla ur strömmen från dvd:n
Skulle i alla fall installera ett spel så jag koppla ur en av hårdiskarna och i med dvd:n. Installerar och börjar spela
Efter en stund så låser sig datorn totalt och jag får inte igång den igen på 10 minuter säkert. Efter en ytterligare en stunds spelande så händer det sig igen och då tittar jag in i chassit och ser att cpu fläkten inte snurrar alls!
Stänger av och kollar alla kablar, starar upp och då fungerar det igen. Blev rätt nojig så jag installerar motherboard manager 5 och lägger till ett larm i fall cpu fläkten stannar.
I två veckor fungerar det alldeles utmärkt med dvd:n urkopplad tills jag ska installera spel igen och så fort jag trycker på knappen för att öppna dvd:n börjar det pipa riktigt högt ur högtalarna då cpu fläkten har stannat. Startar om och provar att öppna dvd igen och då stannar fläkten igen.
Kom senare fram till att det var nät agget som var för hårt belastat och att det var verkningsgraden som sjunkit en aning eftersom det fungerade förut. Med ett nytt agg fungerade allt bra igen med allt inkopplat denna gången

Min ena bror skulle uppgradera sin gamla dator och hade köpt moderkort och processor, nån amd på 1.1ghz tror jag. Hans gamla nätagg var uppenbarligen inte kompatibel så den varvade upp och small riktigt högt var på det luktade bränt. Tog med sig både moderkort och processor. Han får tag på nytt liknande samt ett nytt nät agg en vecka senare och dagen efter så dör skärmen. Han var inte glad.

Brodern samt även vår yngre bror bodde grannar i samma lägenhets komplex. Den yngre av dem hade köpt sig ett nytt grafikkort. Rätt länge sen så det var ett Agp kort. Han ringer mig och är lite smått fundersam på varför det inte fungerar så jag svarar:

5 minuter senare så ringer den andra brodern som då fått ta över det gamla kortet som blev över och undrar varför det inte fungerar så jag svarar:

Har hänt mig ett par gånger också
Kan säga dig att det inte är smart att ha ett för klent agg. Men inte så lyckat att ha ett overkill agg häller (som man betalar för och inte använder).
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
2012-03-28, 20:08   #3223

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Värsta tabben jag gjort va när jag råkade bränna min floppy drive....

Hade på något sätt lyckats koppla in kabeln till floppy driven fel så det blev kortslutning deluxe inne i den.

Satte på datorn, och efter en liten stund så började det bolma rök ur datorn... första tanken : "nu är det kört..."
Röck ur sladden bak på datorn fort som fan för att sen öppna balkongdörren, redo att slänga ut burken om den skulle fatta eld.
Rökten gick bort efter en liten stund (det bolmade på ganska friskt)
Vid närmare inspektion så va floppydriven helt svart, strömsladden hade smält hela vägen ner till moderkortet och den feta IDE kabeln va också smält..

Datorn klarade sig
Intel Core i5 2500k @ 4.6ghz | Zotac GTX 470 | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair VX550W | OCZ Agility 3 60gb | Intel G2 160gb SSD | WD Green 500gb 7200rpm 64mb | Hitachi 500gb 5400rpm 32mb | Creative X-Fi Xtreme Gamer | Steelseries 7H | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Samsung SA300 22"
Blazin87 är inte uppkopplad
2012-03-29, 16:00   #3224

ecidemon

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Broken-arrow Visa inlägg
Kan säga dig att det inte är smart att ha ett för klent agg. Men inte så lyckat att ha ett overkill agg häller (som man betalar för och inte använder).
Haha ja det är så sant, detta var på den tiden då man ofta fick med ett nät agg till chassit vilket var fallet, det var förmodligen uppgraderingen till 6800 agp kortet som gjorde att det så småningom tippade över. Lärde sig sin läxa det gjorde man i alla fall xD
◄|Antec Kühler 920 | Fractal Design 800w modular|►
ecidemon är inte uppkopplad
2012-05-17, 12:11   #3225

R4UWR

Medlem

R4UWRs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: jul 2011

Mitt största misstag var nog när jag skulle bygga min första dator.

Tog mig evigheter att bygga den bara för att det var första gången och sen när jag äntligen skulle testa den så funkade den inte.
Inga livstecken överhuvud taget. Kopplar ur allting och börjar om från början. Funkar fortfarande inte.
Jag höll på i flera dagar med att försöka hitta problemet. Tillslut så skickar jag tillbaka moderkortet till inet som tar god tid på sig att felsöka och grejja. Tillslut så skickar inet tillbaka moderkortet och säger att dom inte hittade något fel på det.
Får hem moderkortet och kopplar in allt igen, ingenting händer. Tillslut så kopplar jag ur min gammla dator och kopplade in den nya i det gammla chassit och ja. Den fungerar klockrent. Kollar i det andra chassit och ser att den lilla jävla startsladden har gått av.
Så det var bara att lämna tillbaka chassit och så beställde jag det jag har nu och har inte haft några problem sen dess!

Whine less, win more!
R4UWR är inte uppkopplad
2012-06-30, 05:32   #3226

Hagis2k

Medlem

Hagis2ks avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: sep 2007

Det är väl dax att uppdatera en fin liten blunder man gjorde (faaaan lol) köpte min samsung galaxy s3 för ca 1mån sedan:

och i tordags fick jag mitt micro sdhc på 32gb från sweburn, satt och lekte med lite olika filsystem på det vilket som telefonen
skulle gilla mest testade fat32 exfat och ntfs men på det sista så började minneskortsläsane dumma sig rejält så jag försökte formatera
det i windows men explorer bara frös sig ok tänkte jag dos prompt brukar lösa det mesta (och trött som fan) så testade
jag "format f: /fs:ntfs /q" och enter 3sek senare skriker jag NEEEEEEEEEJJ ja minneskortet hade ju g: sen körde man recuva i 5h med resultatet kaos inget kunde räddas allt var förstört.

Men tur i oturen är att jag fick lite paranoia för 2-3 år sen och sen dess kör 1-2 kopior på allt på andra diskar så kunde återställa allt utom mina telefon bakuper mm suck lol life goes on!

Så nu skall jag trappa upp allt ett steg till o bli hyper paranoid lol
Hagis2k är inte uppkopplad
2012-06-30, 05:49   #3227

Sammyc51

Medlem

Sammyc51s avatar

Plats: Wroclaw

Registrerad: okt 2011

Trodde rundll32.exe var ett virus och tog bort den från systemet.

Gick ju inte att starta datorn sen
Fractal Design Define R3 <|> Asus P8Z68-V PRO GEN3 <|> Intel Core i5 2500K 4,3GHz <|> Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE <|> Cooler Master Hyper 212 EVO <|> Corsair HX 650W 80+ Bronze Modulär <|> MSI Geforce GTX 680 2GB <|> Crucial m4 128 GB SSD
Sammyc51 är inte uppkopplad
2012-10-05, 05:21   #3228

SwedenVirre

Medlem

Plats: Ängeholm

Registrerad: jul 2009

Hade en gammal gammal server innan som en dag inte ville fungera. satt och feltestade mångt upp om länge vad felet kunde vara! Och kom fram till att moderkortet och processorn hade givit upp(pentium 2 400MHz 128mb ram) Sur som man var efter att jag kommit fram till att det var mitt fel kastade jag ut moderkortet genom fönstret (satt ett litet AGP grafikort som tackvare det knäckte AGP porten och cpun förstörde Slot 1 porten)

Men sen efter jag skaffat en ny Athlon 1GHz och 512MB ram så visar det sig att nätaggregatet var kasst... detta var på den tiden då Athlon piskade Pentium 4 så det stod härliga till
2012-10-05, 11:13   #3229

Jagab

Medlem

Jagabs avatar

Plats: Våxtorp

Registrerad: nov 2009

Plockade ner min windows Vista dator för ett tag sedan och upptäckte att jag hade lyckats montera moderkortet med fingängad skruv. Endast 2 av skruvarna var riktiga. Kan inte förstå varför eller ens hur jag kunde göra misstaget men fel var det i alla fall. Får göra på rätt sätt när den ska upp igen.
2012-10-05, 13:01   #3230

Theposjo

Medlem

Theposjos avatar

Registrerad: dec 2011

Formaterade fel hårddisk...

Skickades från m.sweclockers.com

Theposjo är inte uppkopplad
2013-01-04, 22:11   #3231

BrutalSwede

Medlem

BrutalSwedes avatar

Plats: Bua

Registrerad: nov 2011

Dela med er av era pinsamma misstag

Hittar ingen liknande tråd, och jag är inte säker på om det är rätt del (Support och övriga trådar), (Moderator kan flytta tråden i så fall, tack )

Då jag (och en kompis) själva gjorde ett ganska pinsamt nybörjarmisstag då vi byggde hans dator, tänkte jag att ni skulle kunna dela med er av era pinsamma missar då det gäller datorbyggen

Jag hjälpte min kompis att bygga sin nya dator, och allt gick klockrent (förutom att hans H100 inte passade i kombinationen av chassi+mobo )

I alla fall... Då bygget var klart var det dags att installera W7, och vi skulle stoppa i skivan, trycker på "öppna" och en skiva som satt i sen tidigare trillar ut... och vi inser att vi har satt dit DVD-läsaren uppochned ... så det var bara att ta ut den och vända den

Hoppas ni andra har några roliga historier att dela med er av

Senast redigerad av BrutalSwede 2013-01-04 klockan 22:39.
BrutalSwede är inte uppkopplad
2013-01-04, 22:31   #3232

deppen

Medlem

Registrerad: apr 2007

hmm är några år sedan av någon anledning ville jag uppgradera bios , läste på om det noga.

Gjorde allt enligt instruktioner , sparade gamlal bioset till diskett först, sen flasha in det nya.
Startar om datorn , inget händer ingen post absolut ingenting, inser bios flashningen gick fel eller inte passade.

Vad göra, vet att det finns en butik i närheten som kan flasha eproms så pillar ut bios chippet från moderkortet
går till butiken med diskett och chippet , 200 kr fattigare och chippet är flashat med gamla bioset.

Kommer hem sätter i chippet igen startar datorn väntar, börjar ryka, vänt chippet fel, stänger genast av vänder chippet.
Startar datorn igen och chippet höll , datorn bootar upp och sen inga mer problem.
fungerar i flera år efter detta och troligen fortfarande.

Har moderkortet kvar någonstans.
2013-01-09, 13:17   #3233

Gojsenmojs

Medlem

Gojsenmojss avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2012

Den där gången när man får skit för att ha blandat ihop ping och fps när man var mindre
2013-01-09, 13:26   #3234

macbang

Medlem

Plats: Holmsjö/ Karlskrona

Registrerad: jul 2007

Datorn startade inte en dag. utan felsökte datorns hårdvara 1 h. för att upptäcka att jag kvällen innan hade dragit ur strömkontakten.

Telefon: Samsung Galaxy NOTE 2 16gb
reserv Iphone 4 16gb
macbang är inte uppkopplad
2013-01-09, 13:27   #3235

Sputte

Medlem

Sputtes avatar

Plats: Ventrue tower

Registrerad: jan 2007

Misstag och misstag, men nu i efterhand känns det lite pinsamt en gång när jag var mycket yngre, och var iväg på ett lan.
Min dator hängde sig några gånger på rad under tiden vi spelade, vilket den aldrig gjort förut. Jag frågade de lite mer erfarna datoranvändarna på lanet om hjälp om att lösa det, men det slutade med att jag fick ta saken i egna händer.
Kom då över en kylfläns, tror det var till en gammal CPU. Denna la jag då bokstavligen på en av mina hårddiskar i hopp om att den skulle bli kallare, och datorn således skulle funka bättre

Tror inte det blev någon skillnad...

En sak som är rätt standard när man bygger ihop nya system är att glömma antingen PSU-sladden eller on/off-knappen till det. Full av förväntningar och aningen pirrig över sitt nya bygge slår man äntligen på sitt nybygge och inser att inte en lampa, eller en fläkt går igång. Hjärtat stannar några sekunder tills man inser att man glömt den lilla detaljen bakom datorn. Hänt mig många gånger faktiskt
2013-01-09, 13:27   #3236

jerseph

Medlem

jersephs avatar

Registrerad: jul 2012

Finns det någon som inte någon gång glömt sätta i 4-pins strömkontakten på moderkortet och sedan rageat på vad fan som är fel bara för att sedan inse att man glömt den lilla(men än så viktiga) detaljen?
Speldator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |
jerseph är uppkopplad nu
2013-01-09, 13:27   #3237

vikham

Medlem

vikhams avatar

Registrerad: apr 2009

Första gången jag byggde min dator glömde jag såklart distanserna så jag skruvade på moderkortet direkt på chassit. Rookie mistake..

http://soundcloud.com/bunnybraincorner
vikham är inte uppkopplad
2013-01-09, 13:29   #3238

dysenteri

Medlem

dysenteris avatar

Registrerad: jul 2012

Har haft min SSD ett bra tag och upptäckte för inte så länge sedan att jag installerade den i IDE-läge. Även fast jag ändrade till AHCI efteråt så visar det sig att den ligger som IDE (var väl i början där när SSD hade börjat säljas eller lite senare och jag var helt grön på området).

Vet inte om jag skall våga byta just nu då jag verkligen inte orkar riskera en ominstallation eller liknande. Jävligt surt i alla fall
dysenteri är inte uppkopplad
2013-01-09, 13:34   #3239

Jfqvist

Medlem

Registrerad: aug 2005

Man har väl gjort massor genom åren. När jag började hålla på med PC-datorer i slutet på 80-talet så testade jag Format C: som jag hade hört någonstans. Blev jäkligt krångligt att få in DOS igen då datorn (IBM 8086) bara hade halvkapacitets diskettstation (3,5tum men cirka 800KB kapacitet och DOS låg på vanliga 1,5MB disketter.)

Slant med en skruvmejsel på Voodoo2-kortet så ja kapade flera ledningsbanor samt några mindre komponenter/kretsar lossnade.
Hade nästan precis köpt det för dyra pengar.
Jfqvist är inte uppkopplad
2013-01-09, 13:34   #3240

Aresz

Medlem

Areszs avatar

Registrerad: jan 2002

Var elite haxx0r och skulle installera en gigantisk Quantum Stratus ST disk på humongous 3.2GB i min dator för en massa år sedan, däremot så glömde jag att dra ut strömkabeln till datorn så när jag satte in disken så smällde det till och luktade bränd elektronik.
Väl spenderade tusenlappar när man var en 15-16 år :/. Kommer ihåg ångesten, hade ont i magen hela dagen. Fick därefter ha kvar min 350mb disk ett tag till...

Något år senare, mycket visare i gemet så skulle jag bygga ihop en dator åt min brorsa, för det hade jag ju gjort åt mig själv.
Satte dit alla distanser jag hittade mellan mobot o chassiplåten, så där och förstörde jag mobo samt cpu.
Även idag är det något jag trippelkollar och räknar noga innan jag starar en ny dator

Sen har man ju back in the days meckat alldeles för mycket med autoexec.bat o config.sys o diverse andra startfiler, varför inte bootsektorn tex, för att totalt få ominstallera allting.
Aresz är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb