Permalänk
Medlem

CMOS Checksum error

Tjenare, Nu har jag snart i två dygn försökt få min dator att funka.. Den brukar starta om sig av sig själv etc.. När jag startar upp datorn nu får jag ett meddelande där det står CMOS Checksum error, Varför gör det de?

Permalänk

antagligen för att du under två dagar missat sök-funktionen

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk

står det int etyp "CMOS Checksum error, press F1 to continue" eller nått sånt ?

Permalänk
Medlem

Jag hade oxo det problemet innan på en gammal PIII´a, nu ligger det moderkortet i gaderoben och skräpar för jag fick inte rätt på vad som va fel, iofs så leta jag inte så mkt efter felet

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

testa o flsha om bios, kan ha blivit nåt fel om man har gjort de nån gång..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Gäst

inget allvarligt fel, brukar vara att batteriet e gammalt, men brukar funka att gå in och loada setup deafults i bis men stänger du av sen minns den inte datumet om sånt om battet e slut

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Re: CMOS Checksum error

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joofy
Tjenare, Nu har jag snart i två dygn försökt få min dator att funka.. Den brukar starta om sig av sig själv etc.. När jag startar upp datorn nu får jag ett meddelande där det står CMOS Checksum error, Varför gör det de?

Jag har själv haft det problemet med en dator i bland gick det att starta datorn utan problem & ibland fick jag upp cmos checksum error... det var ett sådant sjukt fel som tog ett tag att hitta för det var nätaggregatet som inte gick ihop med det moderkortet... grejorna var för sig fungerade perfekt men inte ihop, märkligt va!?
Har du ett annat nätagg så prova med det istället, det kan vara värt ett försök?

Moderkortet ifråga var ett KT133A chippat (epox 8kta3) & nätagget ett powerman 250watts.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag har idag fått samma problem. Kör följande

AMD AM2 5200+
2gb Corsair DDR6400
Gigabyte moderkortsmodellmedkrångligtnamn
Antec Phantom 500w nätagg

Vet någon om det finns dokumenterade problem med denna konfiguration?

Permalänk
Vila i frid

CMOS Checksum Error är nästan uteslutande taskigt backup-batteri på moderkortet eller att bygeln CLRCMOS sitter felaktigt.

Permalänk
Avstängd

Hmm okay, då ska det kanske inte vara så svårt att fixa då. Är det en standard på batterierna? Kan inte vara bygeln i mitt fall då Gigabyte verkar köra med ett bygellöst system. "To reset the CMOS use a screwdriver or similar to shorten the pins" eller något åt det hållet står det i manualen (förnedrande att titta i den, jag vet...)

Edit: Testade precis att byta batteri men det var visst inte det som var felet. Moderkortet startar men piper, enligt manualen betyder felmeddelandet (ett nytt dök alltså upp) att det är ett moderkortsfel.

Permalänk

Tack, nu funkar datorn igen. Ska ställa in sleep i inställningar så händer det förhoppningsvis inte igen:P

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-3820 3.6GHz - CPU-Kylare: Corsair H55 Hydro Series CPU Kylare - Grafikkort: Radeon RX 580 Series - Moderkort: Gigabyte GA-X79-UD5 Intel - RAM: Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP Röd - Lagring: Corsair Force Series GS 180GB SSD, 1TB WD Caviar Blue
Inet: Gratis frakt CDON: 5% Rabatt

Permalänk
Medlem

Se till att ha ACHI i BIOS. Problemet för mig var att det stog på något annat. Blir då svårigheter för datorn att kommunicera med diskarna.