Permalänk
Medlem

Problem och åter problem!

Hej alla, Det började med att datorn fick blåskärm under uppstart,
jag hann till login-menyn men sen blev det alltså blåskärm.

Då tänkte jag installera om windows (7) men det var nått fel på min installationskiva så att det gick inte, under ominstallationen så raderade jag partionen på c-disken(där windows är installerat) som är en raid-disk, alltså två diskar som ser ut som en fysisk.

Iaf efter detta så testade jag att göra en image- backup och en system backup, vilket gav tillbaka mitt opertivssytem men felet med blåskärm var kvar.

Då testade jag att köra Windows Memory Diagnostic tool som visade hardware problems were detected.
Då öppnade jag datorn och testade att plocka ur ett ramminne och köra med ett ramminne i taget( jag hadde två ramminen med 2Gig på varje)

Det visade sig att det funkade med endast det ena ramminnet men så fort man plockade in det andra så blev det blåskärm.

Nu kör jag med ett ramminne (det ramminnet som funkade) i datorn för tillfället och allt funkar bra, jag gjorde sedan en scandisk av disk c och efter detta så startades datorn om och då kom det fram ett nytt problem ...

När jag startar upp datorn och hårdiskarna listas upp så står det på en av raid-diskarna: error occurred (0) med röda bokstäver. Den andra raid-disken är grön, alltså den har inget felmedelande.

Vad är nu detta? datorn verkar funka fint men det sticker i ögonen att det står ett rött felmedelande vid ena disken varje gång man startar.

Vad ska jag nu göra åt detta?

En annan fråga, kan ett ramminne gå sönder över en natt; då jag natten innan körde datorn utan problem och sen morgonen efter när jag startar datorn så får jag blåskärm. Är det vanligt att ramminnen bara dör på detta viset?

Tack i förhand för svar!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har haft minnen som dött under en natt, Dock hjälper det ibland att höja spänningen på minnena en liten bit. (kolla vad tillverkarna rekommenderar ifall du inte vet vad som är "max" för minnena)

Edit : Testa att köra minnena med Memtest också. Brukar visa ifall där är problem

Resten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :/ ingen erfarenhet av Raid alls.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Japp RAM minne kan haverera över en natt, eller dag, alla minnen som gått sönder hos mig har uppfört sig sig så, funkar bra ena dan, nästa dag dags för runda arkivet, eller RMA.

Att det har blivit felaktigt och inte bara tex för låg volt eller andra inställningsproblem brukar man ganska enkelt se i memtest86+ genom att det ger fel på samma ställen (adresser) istället för att vara random fel om man kör testet några gånger efter varann.

Raid är jag dålig på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid

Kör du med Intel chipset, kör igång Intel Matrix Storage Manager Console och återskapa/laga raid-set'et.

Vad säger RAID-BIOS'et om ditt raid-set?

Saker går sönder när man minst av allt anar det och vid det tillfället man minst av allt önskar det, dvs Murphys Lag.

Permalänk
Medlem

Innan jag startar windows kan jag trycka ctrl+I för att komma åt Intel Matrix Storage Option ROM.

Där står det:

Raid Volumes:
ID Name Level Strip Size Status Bootable
0 System RAID0(stripe) 128KB 298.0GB Normal Yes

Physical Disks:

Port Drive Model Serial Size Type/Status (Vol ID)
0 (Namn - serial) 149.0GB Member Disk(0) <--(Färgad grön)
1 (Namn- Serial) 149.0GB Error Occurred(0) <--(Färgad röd)
5 (Namn- serial) 465.7GB Non-RAID Disk <-- (Färgad grön)

Alternativen som jag har är 1 : Create RAID Volume
2: Delete RAID Volume
3. Reset Disks to Non-RAID
4: Exit

Nu har kanske gett mer info än nödvändigt men ungefär så här ser det ut iaf.

Tack för alla svar hitills.

Angående Ram minnena, köpte jag nya idag och det har funkat bra hittils.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Re: Problem och åter problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rare123
Hej alla, Det började med att datorn fick blåskärm under uppstart,
jag hann till login-menyn men sen blev det alltså blåskärm.

Då tänkte jag installera om windows (7) men det var nått fel på min installationskiva så att det gick inte, under ominstallationen så raderade jag partionen på c-disken(där windows är installerat) som är en raid-disk, alltså två diskar som ser ut som en fysisk.

Iaf efter detta så testade jag att göra en image- backup och en system backup, vilket gav tillbaka mitt opertivssytem men felet med blåskärm var kvar.

Då testade jag att köra Windows Memory Diagnostic tool som visade hardware problems were detected.
Då öppnade jag datorn och testade att plocka ur ett ramminne och köra med ett ramminne i taget( jag hadde två ramminen med 2Gig på varje)

Det visade sig att det funkade med endast det ena ramminnet men så fort man plockade in det andra så blev det blåskärm.

Nu kör jag med ett ramminne (det ramminnet som funkade) i datorn för tillfället och allt funkar bra, jag gjorde sedan en scandisk av disk c och efter detta så startades datorn om och då kom det fram ett nytt problem ...

När jag startar upp datorn och hårdiskarna listas upp så står det på en av raid-diskarna: error occurred (0) med röda bokstäver. Den andra raid-disken är grön, alltså den har inget felmedelande.

Vad är nu detta? datorn verkar funka fint men det sticker i ögonen att det står ett rött felmedelande vid ena disken varje gång man startar.

Vad ska jag nu göra åt detta?

En annan fråga, kan ett ramminne gå sönder över en natt; då jag natten innan körde datorn utan problem och sen morgonen efter när jag startar datorn så får jag blåskärm. Är det vanligt att ramminnen bara dör på detta viset?

Tack i förhand för svar!

Mvh Daniel

Hej,

Jag tycker det låter som att din BIOS inställning är fel. Har haft samma problem nyligen och det blev löst genom att SLAVISKT läsa på manualerna för moderkort och minnen.

Så min fråga till dig är: Har du rätt timing, frekvens och volt på dina minnen? ex: 5-5-5-15, 1066MHz, 2,2 V. (Kolla vad du ska ha enligt dina minnens manual, de jag skriver är bara ett exempel).

Fixa rätt inställning i BIOS först sedan går du vidare med att installera Windows 7 eller vad du känner. Blåskärmar beror till 95% på fel minnes inställningar dvs. ditt moderkort kanske inte stöder dina minnen med AUTO inställning i BIOS som det låter som att det är nu.

Permalänk
Medlem

Hej bios, angående minnena så har jag köpt nya och de funkar prima, men skulle de börja krångla igen så ska jag göra som du skriver, dock är jag inge vidare bra på bios och vet inte riktigt hur man ta reda på om minnena har rätt inställning osv.

Står inte så mycket i den lilla manualen(snarare en lapp) som följde med minnena.

De problemet som jag har nu är min raid hårdisk som jag har beskrivit ovan.

Tack alla för visat intresse!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rare123
De problemet som jag har nu är min raid hårdisk som jag har beskrivit ovan.

Vad säger Intel Matrix Storage Manager Console om ditt raid-set? Kan inte det programmet laga ditt raid-set är du nog rätt torsk.

Ha tålamod med programmet, det kan dröja några sekunder/minuter innan man ser att något håller på att hända. En lagning av ett terabyte-set kan ta uppemot dygnet för att blir färdigt.

Permalänk
Medlem

Hej Hasefrasen, Jag beskrev hur det såg ut i ett inlägg längre upp.
Jag får inte fram något alternativ att reparera tyvärr.