Problem och åter problem!
Hej alla, Det började med att datorn fick blåskärm under uppstart,
jag hann till login-menyn men sen blev det alltså blåskärm.
Då tänkte jag installera om windows (7) men det var nått fel på min installationskiva så att det gick inte, under ominstallationen så raderade jag partionen på c-disken(där windows är installerat) som är en raid-disk, alltså två diskar som ser ut som en fysisk.
Iaf efter detta så testade jag att göra en image- backup och en system backup, vilket gav tillbaka mitt opertivssytem men felet med blåskärm var kvar.
Då testade jag att köra Windows Memory Diagnostic tool som visade hardware problems were detected.
Då öppnade jag datorn och testade att plocka ur ett ramminne och köra med ett ramminne i taget( jag hadde två ramminen med 2Gig på varje)
Det visade sig att det funkade med endast det ena ramminnet men så fort man plockade in det andra så blev det blåskärm.
Nu kör jag med ett ramminne (det ramminnet som funkade) i datorn för tillfället och allt funkar bra, jag gjorde sedan en scandisk av disk c och efter detta så startades datorn om och då kom det fram ett nytt problem ...
När jag startar upp datorn och hårdiskarna listas upp så står det på en av raid-diskarna: error occurred (0) med röda bokstäver. Den andra raid-disken är grön, alltså den har inget felmedelande.
Vad är nu detta? datorn verkar funka fint men det sticker i ögonen att det står ett rött felmedelande vid ena disken varje gång man startar.
Vad ska jag nu göra åt detta?
En annan fråga, kan ett ramminne gå sönder över en natt; då jag natten innan körde datorn utan problem och sen morgonen efter när jag startar datorn så får jag blåskärm. Är det vanligt att ramminnen bara dör på detta viset?
Tack i förhand för svar!
Mvh Daniel