Verktyg Visningsval
2011-10-21, 09:40   #1

Ladymadonna

Medlem

Registrerad: okt 2011

Laggande dator.

Halloj

Jag har problem med datorn.

Problemet är att den laggar ofta. Det inträffar om man spelar musik och använder Itunes eller internet, eller om man kollar på film via datorn, samt playkanaler.

Det är inte bara grafiken som hänger sig utan även ljudet. Om man spelar musik så låter det som en plåtburk på riktigt låg fart;-)
Har kört om datorn men tyvärr verkar problemet kvarstå när datorn använts ett tag.

Det finns inget speciellt som drar CPU fast användningen ligger på 100% när det inträffar.
Minnesanvändningen är okej så det verkar inte vara så att RAM:en är paj. Har gjort en memtest och även en CHKDSK i cmd.
Min gissning själv är att det är nån buss på moderkortet som börjar ge sig, p.g.a dålig kyla på cpu:n? Det är ganska vanligt på HP datorer.

Vad tror ni?

Datorn är en HP Pavilion Dv7
Intel core i3 2,13 GHz
4 GB i ram
Ladymadonna är inte uppkopplad
2011-10-21, 10:01   #2

Dr_Spackel

Medlem

Dr_Spackels avatar

Plats: Varberg

Registrerad: nov 2002

kolla tempen i något program och se om den kanske ligger högt. Märkesdatorer har en tendens att spara in på saker som du säger.
2011-10-21, 10:19   #3

Ladymadonna

Medlem

Tempen ligger bra. Den ligger 18grader under ca.
2011-10-21, 10:41   #4

mini-z1994

Medlem

Plats: Långshyttan

Registrerad: nov 2010

strömspar inställningar kanske ?

gå in på inställningarna och tryck i när den är ikopplad att den ska gå på hög prestanda och batteri på strömsparläge (ingen aning vart du gör det där)
AMD Phenom II x4 955 @ 3,8 ghz just nu. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd snart köper jag nog en till för spel :3
mini-z1994 är inte uppkopplad
2011-10-21, 10:50   #5

Ladymadonna

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mini-z1994 Visa inlägg
strömspar inställningar kanske ?

gå in på inställningarna och tryck i när den är ikopplad att den ska gå på hög prestanda och batteri på strömsparläge (ingen aning vart du gör det där)
Har kollat alla strömspar och allt är aktiverat för bästa prestanda. :-/
2011-10-21, 13:35   #6

peterholm1

Medlem

peterholm1s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: apr 2008

Testa kör linux från dvd för att kolla om det dyker i där också... i annatfall är det win-relaterat... dvs mjukvara...
2011-10-22, 09:10   #7

Ladymadonna

Medlem

Jag testade att köra ubuntu men tyvärr så hängde sig datorn konstant.

Går det att få in bättre kylning på en HP?

Skickades från m.sweclockers.com
2011-10-23, 14:26   #8

peterholm1

Medlem

peterholm1s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ladymadonna Visa inlägg
Jag testade att köra ubuntu men tyvärr så hängde sig datorn konstant.

Går det att få in bättre kylning på en HP?

Skickades från m.sweclockers.com
Kolla vad det är för hårddiskmärke, sen kör du en HD-test från något boot cd t.ex. Hirens och kollar disken med "extended test"... det kan vara hårddisken det är fel på... eftersom du uppfattar låsningar...
2011-12-21, 06:39   #9

Ladymadonna

Medlem

Jag måste bara berätta att jag hittade problemet med dator!
Det var mjukvarurelatarat.

Google toolbar! Den har jag alltid installerat omgående efter jag har kört om OS.
Detta var inget som syndes i aktivitetshanteraren!

Tack alla för hjälpen;-)
2013-01-29, 06:09   #10

Lokomotivet

Medlem

Lokomotivets avatar

Registrerad: feb 2012

Jag har också haft liknande problem med min dator, ett hemmabygge. Jag kan också nästan vara helt säker på att det inte är hardvara-relaterat, det är ganska bra delar i 8G RAM, 3.4 GHz CPU, 1G GPU, 500w PSU, och jag har bara haft datorn i ett år, knappt. Säger du att det var google toolbar? Det är en grej som bara är till explorer va? För jag använder uteslutande chrome. Ursäkta mitt 'noobiga' språk. Jag är ganska ny med datorer. Tror ni det hjälper om jag avinstallerar explorer? Jag är tacksam för all slags hjälp.
Lokomotivet är inte uppkopplad
2013-01-29, 06:45   #11

WongFeiHung

Medlem

WongFeiHungs avatar

Plats: Åbo, Finland

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ladymadonna Visa inlägg
Jag måste bara berätta att jag hittade problemet med dator!
Det var mjukvarurelatarat.

Google toolbar! Den har jag alltid installerat omgående efter jag har kört om OS.
Detta var inget som syndes i aktivitetshanteraren!

Tack alla för hjälpen;-)
Någon använder faktiskt en toolbar ?!? Trodde de va en sån grej som man alltid svor som fan åt och avinstallera, då man på misstag glömt klicka ur rutan
Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: SLI GeForce GTX 660 Ti 2GB RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win7 Ultra, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.
WongFeiHung är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb