Verktyg Visningsval
2012-04-29, 23:03   #1

Glada_Bamse

Medlem

Registrerad: apr 2012

Min bärbara dator underpresterar?

Hejsan! Jag köpte en Packard Bell Easynote TJ65 för snart 2 år sedan. Jag köpte denna eftersom att jag ville ha en bärbar som man kunde spela spel på. Och prestandan räckte till alla spel jag testade tills för några månader sedan då jag installerade GTA IV. Jag sänkte grafiken till minimum men det FPS-laggade fortfarande. Eftersom jag inte var jätteangelägen om att spela GTA IV så brydde jag mig inte så mycket om det... Det var först nu när jag skulle spela GW 2-betan som jag började bli bekymrad över min dators prestanda. Det FPS-laggade så in i satan. Så jag hade nästan gett upp och funderat på att köpa en ny dator när jag såg denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=WA4CnLDW8nE Filmen visar en person som spelar GTA IV helt laggfritt på precis en likadan dator. Då blev jag helt bestört. Va fan, min datatyp pallar ju att spela spel på O.O Så varför pallar inte just MIN dator det??? o.O

Är det någon som har en aning vad det kan vara som är fel. Och vad jag kan göra för att fixa detta? Tack så mycket! ;D
Glada_Bamse är inte uppkopplad
2012-04-29, 23:16   #2

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Vad har du för hårdvara i din laptop

När jag sökte på den fick jag bara upp
Processor: Intel Pentium Dual Core T4300
Graphics Adapter: NVIDIA GeForce G 105M
Vilket inte funkar till det du vill spela alls, men du kanske har andra komponenter?

EDIT: kom på att med GTA 4 MÅSTE du uppdatera det spelet, annars som du har märkt laggar det hejvilt, oavsett dator.

Senast redigerad av ggustavsson 2012-04-29 klockan 23:23.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
ggustavsson är inte uppkopplad
2012-04-29, 23:53   #3

Glada_Bamse

Medlem

Jo jag har:
*Intel Pentium T4500
*4GB RAM
*Nvidia Geforce GT240M CUDA

Grejen är den att det är ljusår mellan hur datorn i filmen jag länkade till funkar och hur min funkar. Trots att det är precis SAMMA data... På filmen kör han med minst 30 fps. Jag kanske ligger på runt 15 fps med lägsta grafik när det funkar som bäst och typ 2 fps när det är som sämst :/ Förresten så finns systeminformation i videoinformationen i filmen som jag länkade...
2012-05-01, 14:48   #4

jetten

Medlem

jettens avatar

Plats: Finland

Registrerad: dec 2011

Om din dator är 2 år gammal så har det garanterat hunnit samlas en del damm runt fläktarna som gör att processorn blir väldigt varm genast du gör nåt krävande på datorn. För att skydda processorn mot överhettning så sänks prestandan automatiskt för att förhindra att processorn blir ännu varmare. Så skaffa en burk med tryckluft och blås datorn ren från damm.
2012-05-01, 22:28   #5

Firsov

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: jul 2010

Du har inga dunder delar i din dator måste jag säga. Det är inte direkt någon optimal speldator om man säger så. Snarare surfdator.
Men du säger att din dator är 2 år gammal, datorer blir lätt segare o segare pga av många olika faktorer. Jetten nämnde damm/ värme vilket är en av dem. Bärbara datorer har en tendens att köra MASSA onödig bakgrundsprogram sen har du troligen installerat massa skit som tynger den ännu mer.
Skaffa programmet CCleaner (gratis googla) städa bort massa små filer med det, kör register fixen tills du inte får upp några längre. Gå in i uppstart o klicka ur alla program du inte måste ha vid uppstart osv osv. Ladda hem GameBooster för att rensa fram mer Minne osv osv. Det finns massor du kan göra.

Men hur som helst är inte bärbara datorer ett alternativ att spela på om du frågar mig.
Egenbyggd stationär dator för typ 8 000 där emot kommer du långt på och får en helt annan spel möjlighet.
Firsov är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:32   #6

Glada_Bamse

Medlem

Jag installerade om datan igår. Så den är helt fri från gamla tyngande filer. Jag ska testa att köpa tryckluft och blåsa ur datorn.

Jo visst skulle jag kunna köpa bygga en ny stationär dator. Men det är bara det att jag tycker det känns onödigt då min dator uppenbarligen ska klara av de spel jag vill spela... Kanske inte lika bra som en stationär men ändock...

Det enda jag vill är att datorn ska funka så bra som den är byggd för att göra...

Så blir det inte bättre av tryckluft ska jag använda lämna in datorn på garanti och få en ny...
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb