Permalänk
Medlem

Windows XP hittar inte HAL.dll

Installerade om morsans dator - som inte har en cd-rom (vad fan tänker datorfabrikerna?) så man måste ju ominstallera via USB - enkelt tyckte jag.. Sen kom det fram "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>system32hal.dll. Please reinstall a copy of the above file."
Självklart går jag ut på internet och letar, ingen tur.. Har försökt ändra boot.ini filen, ändrat i BIOS, laddat ner hal.dll och kopierat över, expanderat hal.dl_... Ingen tur alls. Så vad ska jag göra? Att lämna in den är nog det sista jag vill göra... Har även kört en ominstallation en andra gång men samma fel.
Använder Komku (PeToUSB, bootsect & usb_prep8) för att föra över installationen till USB.

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att din installations sticka har problem.
Eller att datorn har problem att läsa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle gissa på att din installations sticka har problem.
Eller att datorn har problem att läsa den.

Ändå funkade installationen perfekt, men efter första omstarten ville den inte starta. Kan starta via Ubuntu däremot (via USB)

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titowam:

Ändå funkade installationen perfekt, men efter första omstarten ville den inte starta. Kan starta via Ubuntu däremot (via USB)

Lurigt, kört en komplett scandisk+minnestest ?
Att Ubuntu startar antyder ju att cpu/minne/moderkort etc fungerar som det skall, då återstår ju i princip bara hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lurigt, kört en komplett scandisk+minnestest ?
Att Ubuntu startar antyder ju att cpu/minne/moderkort etc fungerar som det skall, då återstår ju i princip bara hårddisken.

Är lite dum när det gäller sånt här, men hur kör man scandisk och minnestest?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk

Tjenare! Nu var det några år sedan sist jag råkade ut för detta men jag minns det som att detta problem uppstår när man inte startar från usb minnet flera gånger som man ska göra och köra alla stegen därifrån innan man startar från hårddisken. Om man startar från hårddisken för tidigt så är det bara att börja om från början, formatera hårddisken och boota från usbstickan rätt antal gånger. Borde stå i instruktionerna där du gör bootstickan. Jag tror det var två gånger man var tvungen att boota från usb stickan innan man kan boota från hårddisken.

MVH

Mårten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Tjenare! Nu var det några år sedan sist jag råkade ut för detta men jag minns det som att detta problem uppstår när man inte startar från usb minnet flera gånger som man ska göra och köra alla stegen därifrån innan man startar från hårddisken. Om man startar från hårddisken för tidigt så är det bara att börja om från början, formatera hårddisken och boota från usbstickan rätt antal gånger. Borde stå i instruktionerna där du gör bootstickan. Jag tror det var två gånger man var tvungen att boota från usb stickan innan man kan boota från hårddisken.

MVH

Mårten

Tack för hjälpen, fast det är inställt på att starta via USB-minnet om det finns något vid start, och det finns det, dessutom finns det två inställningar när man kör via USB-minnet, d.v.s. GUI-mode och TXT-mode. TXT är den första skärmen man får när man startar om datorn och installerar datorn på nytt. GUI är fortsättningen på TXT-mode, det är där det knepar. Har ominstallerat en gång innan men formaterat innan jag gjort har jag inte prövat.. Kan man göra det via Ubuntu? Isåfall, hur?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk

Det ska ju fungera då.

Har du t.ex. använt en fräsch Windows XP service pack 3 skiva?

Testa att göra en ny bootbar usb sticka med något annat program?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Det ska ju fungera då.

Har du t.ex. använt en fräsch Windows XP service pack 3 skiva?

Testa att göra en ny bootbar usb sticka med något annat program?

Finns det något annat program? Vet du något? :3

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD