Permalänk
Medlem

Problem med HDMI ljud

Halloj,

Har ett litet problem med min bärbara dator som jag undrar om någon vet hur man skall fixa!
Det är så att om jag kollar på film i min dator och har kopplat den till tv:n via HDMI så funkar ljudet normalt bra men om jag kopplar i ström sladden till datorn så börjar ljudet hacka!
Använder oftast VLC media player när jag ser på film.

Vet någon vad detta beror på? Dator i sign!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Kolla under avancerade alternativen i energialternativen (hittar du genom att högerklicka på batteriet nere i högra hörnet eller genom kontroll panelen), där finns det nämligen inställningar för hur video uppspelning ska prioriteras och man brukar göra skillnad på om datorn är nätansluten (när strömsladden är i) och när den går på batteri. Kolla om det är någon skillnad där mellan nätansluten och batteri drift är det det så testa att ställa om och se vad som händer.

Annars så kan det vara någon form av jordningsfel någonstans i slingan (dvs när du ansluter nätadaptern så jordar den ur konstigt) som orsakar de fel du beskriver.

Kolla om det är mjukvaran först och främst (testa andra mediaspelare tex) och kolla energialternativen, löser inte det problemen så är det något annat mysko (jordningsfel) och det kan vara svårare att felsöka :/

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Skall pröva senare ikväll när jag hinner med det, kollade lite snabbt och det finns 1000 olika alternativ... :/

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510