Verktyg Visningsval
2012-05-12, 22:10   #1

nyberg_

Medlem

Plats: gräsmyr

Registrerad: apr 2011

acer aspire 5742g segare och segare

hej jag har en acer aspire 5742g med 6gb ram geforce gt 540m grafikkort och i5-480m 2,67ghz och när jag köpte datorn så funkade den skitbra och den var riktigt snabb, nu är den istället otroligt seg speciellt märks detta i battlefield 3, funkade bra förut men nu laggar det även fast jag kör så lågt det bara går på inställningar. datorn blir även väldigt varm väldigt fort och klarar inte av att ha *hög prestanda* utan måste köra på *balanserat*

hårddisken är nybytt då den krascha och allt är omstartat, även blåst rent luftkanalerna, ingen skillnad.

står att jag ska klara medium/high på BF3 men nu klarar den inte ens lägsta möjliga.

är det så enkelt att datorn är för kraftlös från början?
nyberg_ är inte uppkopplad
2012-05-12, 22:17   #2

thexps

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2011

Vad kör du på för upplösning? Är de 1080 så tvivlar jag starkt på att du ska klara de på High/Medium.
Low är nog vad det grafikkortet klarar av.
2012-05-12, 22:24   #3

nyberg_

Medlem

kommer inte ihåg siffrorna nu men 1300x700 om de va de du mena
2012-05-12, 22:38   #4

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nyberg_ Visa inlägg
hej jag har en acer aspire 5742g med 6gb ram geforce gt 540m grafikkort och i5-480m 2,67ghz och när jag köpte datorn så funkade den skitbra och den var riktigt snabb, nu är den istället otroligt seg speciellt märks detta i battlefield 3, funkade bra förut men nu laggar det även fast jag kör så lågt det bara går på inställningar. datorn blir även väldigt varm väldigt fort och klarar inte av att ha *hög prestanda* utan måste köra på *balanserat*

hårddisken är nybytt då den krascha och allt är omstartat, även blåst rent luftkanalerna, ingen skillnad.

står att jag ska klara medium/high på BF3 men nu klarar den inte ens lägsta möjliga.

är det så enkelt att datorn är för kraftlös från början?
Hur menar du med "klarar inte på lägsta möjliga"? Vad är FPSen?
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Macbook 2010 ≈ Min förlängning av mig själv: HTC One X+ |
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-13, 02:31   #5

nyberg_

Medlem

lägsta möjliga är low på det som bara går till low och off på det som går att stänga av. FPS vet ja inte va de är?
2012-05-13, 02:38   #6

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Kanske kass kylpasta. "även blåst rent luftkanalerna" Ibland räcker det inte bara att blåsa, man måste plocka av fläkten för att riktigt kunna rengöra kylflänsen. (detta är lite generellt sagt, vet inte hur det ser ut på just 5742)
2012-05-13, 18:32   #7

nyberg_

Medlem

nu slutar inte fläkten gå heller, datorn är kall
2012-05-14, 01:30   #8

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
nu slutar inte fläkten gå heller, datorn är kall
Är det frånluften som är kall eller när du mäter tempen med tex hwmonitor?
2012-05-15, 21:18   #9

nyberg_

Medlem

frånluften, visste inte att det fanns program, får testa
2012-05-15, 21:26   #10

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
lägsta möjliga är low på det som bara går till low och off på det som går att stänga av. FPS vet ja inte va de är?
FPS=Frames per second=Ramar/bildrutor per sekund, det anger alltså hur ofta din skärm uppdateras när du spelar ett spel, hade du haft 1 FPS så är det som ett bildspel till exempel. Det minst acceptabla när man spelar är 30 FPS för de flesta för då ser de flesta alla "hack" som förekommer och guldstandarden är 60 FPS.
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Macbook 2010 ≈ Min förlängning av mig själv: HTC One X+ |
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-15, 23:26   #11

nyberg_

Medlem

processorn gick som varmast 103C och hårddisken 46C i senaste BF3 rundan, tokvarmt med andra ord. jag har en laptop kylare igång nu också.

och hur får jag fram hur många frames per second jag har`?
2012-05-17, 21:33   #12

nyberg_

Medlem

grafikkortet var 91c nyss
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes