Verktyg Visningsval
2012-06-19, 22:05   #1

To33e

Moderator

To33es avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: jun 2005

Laptop: okända fel uppstår, misstänker Internminnet.

har en laptop (dell latitude D630) som jag köpte under en resa i norge då jag skulle söka till olika jobb anställningar, fungerade bra men då och då så uppstår dessa problem:

windows blir uppdelad i 6 rutor över hela skärmen. och är väldigt irriterande vid användning.

har prövat med olika grafikdrivrutiner, testad med annan hårdisk.

öppnade upp hela datorn och numera misstänker att ramminnet ställer till problemet.

- Varför tror jag det är ramminnet ?

jo för att, för att det är två helt skilda märken på ramminnet samt så ligger det ena på 1024mb och det andra på 2048mb har inte så mycket erfarenhet angående just bärbara. men på stationära datorer så skall man köra ramminne helst från samma tillverkare i samma storlek (går att köra olika storlekar men inte rekommenderat)

just nu kör jag ett test som finns i bioset för att kontrollera att hårdvaran fungerar som den skall, och efter en stund så kan jag inte läsa texten då det blir massa siffror och konstiga bokstäver dock så ser jag ungefär hur mycket av testet den har gått igenom hittills.

dom två andra misstänkarna jag har är att den är fuktskadad :-( eller att det är något som är defekt i komponentväg (cpu, grafikkretsen?)

det känns dumt att köpa internminnen om detta inte skulle vara problemet..

är det någon som har erfarenhet utav detta eller vet vad jag ska göra ?

EDIT: det är kanske bara så att den blir överhettad och behöver ny kylpasta?

nu när jag tänker efter, så ska jag bepröva att köra endast med ett ramminne för utesluta problemet med ramminnen

UPDATE:

efter att ha prövat med ett minne och även byta plats mellan dessa kan jag med stor säkerhet utesluta att det är minnet som orsakar problemet nu.

det jag misstänker främst nu är antingen överhettning eller så är den fuktskadad.

Senast redigerad av To33e 2012-06-19 klockan 22:49.
To33e är inte uppkopplad Folding
2012-06-20, 09:07   #2

DellCare

Dell

Registrerad: jul 2011

Hej

Det lyder umiddelbart som en fejl på grafik kortet.

Hvis problemet opstår et stykke tid efter du er begyndt at arbejde på den, og fortsætter hvis du genstarter computeren, er det næsten sikkert det der er galt.

Men hvis problemet forsvinder efter du har slukket computeren og ladet den køle ned inden re-start, så lyder tyder det istedet på et varme problem.

Du må meget gerne sende mig dit servicetag i en privat besked, så kigger jeg med glæde nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar
DellCare är inte uppkopplad
2012-06-20, 10:44   #3

R00t

Medlem

R00ts avatar

Registrerad: jun 2012

Antingen är cpu'n eller grafikkortet överhettat, ev skadat pga att det under en period blivit kört med torkad kylpasta, eller avdunstade vaxdynor som brukar användas.. skruva isär datorn och titta.
Rengör och lägg på ny kylpasta, tar en halvtimme att genomföra ...inget stort.

Guide; http://support.dell.com/support/edoc....htm#wp1116667
R00t är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:02   #4

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DellCare Visa inlägg
Hej

Det lyder umiddelbart som en fejl på grafik kortet.

Hvis problemet opstår et stykke tid efter du er begyndt at arbejde på den, og fortsætter hvis du genstarter computeren, er det næsten sikkert det der er galt.

Men hvis problemet forsvinder efter du har slukket computeren og ladet den køle ned inden re-start, så lyder tyder det istedet på et varme problem.

Du må meget gerne sende mig dit servicetag i en privat besked, så kigger jeg med glæde nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar
jag får dessa fel lite närsom, men 7/10 fall så blir det efter att den har stått på en stund (blivit varm). men skall byta kylpasta. om ingen förbättring så finns det bara 2 alternativ. fuktskada eller grafikfel.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av R00t Visa inlägg
Antingen är cpu'n eller grafikkortet överhettat, ev skadat pga att det under en period blivit kört med torkad kylpasta, eller avdunstade vaxdynor som brukar användas.. skruva isär datorn och titta.
Rengör och lägg på ny kylpasta, tar en halvtimme att genomföra ...inget stort.

Guide; http://support.dell.com/support/edoc....htm#wp1116667
skall byta kylpasta och se om jag märker några större förbättringar. annars lutar det mot grafikfel eller fuktskada.

EDIT:

för att jag ska underlätta för er, hur skadan ser ut så postar jag en bild nedanför:

Senast redigerad av To33e 2012-06-20 klockan 16:10.
2012-06-20, 16:17   #5

keychain

Medlem

keychains avatar

Registrerad: feb 2010

I can't help but notice that it is laying on the sofa.
keychain är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:19   #6

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av keychain Visa inlägg
I can't help but notice that it is laying on the sofa.
usually, i dont have it on the sofa. but i put it there just so i can take the photo. normally i have the laptop on a table :-)
2012-06-20, 17:24   #7

R00t

Medlem

R00ts avatar

...Har du ingen garanti kan du lämna datorn på skroten... Det går tyvärr inte att åtgärda, i så fall byta moderkortet som är lika med en ny dator.
R00t är inte uppkopplad
2012-06-20, 17:35   #8

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
...Har du ingen garanti kan du lämna datorn på skroten... Det går tyvärr inte att åtgärda, i så fall byta moderkortet som är lika med en ny dator.
lämna den på skroten är väl att ta i lite. ramminne, hdd osv vidare kan jag sälja innan jag skickar den till tippen. köpte datorn för 300kr och att försöka fixa felet skadar väl aldrig heller?

det är nog inte moderkortet i detta fall, skulle nog påstå att det antagligen är fuktskadad eller grafikfel.

med din inställning så går väl inget att laga?

kom tillbaka när du har något vettigt att säga istället.
2012-06-20, 18:07   #9

R00t

Medlem

R00ts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av To33e Visa inlägg
lämna den på skroten är väl att ta i lite. ramminne, hdd osv vidare kan jag sälja innan jag skickar den till tippen. köpte datorn för 300kr och att försöka fixa felet skadar väl aldrig heller?

det är nog inte moderkortet i detta fall, skulle nog påstå att det antagligen är fuktskadad eller grafikfel.

med din inställning så går väl inget att laga?

kom tillbaka när du har något vettigt att säga istället.
Det går kanske att åtgärda temporärt att byta kylpasta men problemet blir värre för desto längre tiden går, men när bilden blir sådan har kretsen redan blivit defekt.

På en laptop sitter alltid det mesta fastlött på moderkortet. Grafik kortet hör till moderkortet. Det finns två versioner, intel integrated (965GM/PM) eller Nvidia Quadro nvs 135. Har du grafikkortet, intel integrated så är det sammanslaget med nordbryggan, då är det hela nordbryggan som har gått sönder eller tappat kontakt med moderkortet.
Skulle tro att moderkortet är avbrutet någonstans eller blivit böjt när datorn blivit buren, det händer ofta.

Processorn Socket-P (478), T7800,T7700, T7500, T7300, T7250,T7100 beroende på vilken som sitter i din dator får du inte så mycket för.

SODIMM DDR2 får du väl en 50 lapp för på blocket...men avgiften ligger på 30kr per annons. Med det här i åtanke att nya 8GB SODIMM DDR3 kostar ~400kr.

Hårddisken är antingen, 60, 80, 120, 160GB stor ..eftersom den har S-ata gränssnitt kan du kanske få en hundralapp för den.
R00t är inte uppkopplad
2012-06-21, 11:42   #10

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
Det går kanske att åtgärda temporärt att byta kylpasta men problemet blir värre för desto längre tiden går, men när bilden blir sådan har kretsen redan blivit defekt.

På en laptop sitter alltid det mesta fastlött på moderkortet. Grafik kortet hör till moderkortet. Det finns två versioner, intel integrated (965GM/PM) eller Nvidia Quadro nvs 135. Har du grafikkortet, intel integrated så är det sammanslaget med nordbryggan, då är det hela nordbryggan som har gått sönder eller tappat kontakt med moderkortet.
Skulle tro att moderkortet är avbrutet någonstans eller blivit böjt när datorn blivit buren, det händer ofta.

Processorn Socket-P (478), T7800,T7700, T7500, T7300, T7250,T7100 beroende på vilken som sitter i din dator får du inte så mycket för.

SODIMM DDR2 får du väl en 50 lapp för på blocket...men avgiften ligger på 30kr per annons. Med det här i åtanke att nya 8GB SODIMM DDR3 kostar ~400kr.

Hårddisken är antingen, 60, 80, 120, 160GB stor ..eftersom den har S-ata gränssnitt kan du kanske få en hundralapp för den.
ok, tack för ett utförligt svar, respekterar mer ett sådant svar än det tidigare. varje fall så har jag pratat med dellcare och ska ringa till dell idag. har tydligen 5års garanti på grafikkretsen/grafikkortet, så jag får nog detta utbytt från garantin då datorn inte är så gammal än :-)

EDIT:
normalt sett så här man igentligen inte mer än 3års garanti men så har mitt grafikkort NVS135 ett känt värmeproblem i dessa modeller så garantin är upphöjt till 5år.

Senast redigerad av To33e 2012-06-21 klockan 11:54.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb