Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-15, 22:15   #1

werty999

Medlem

Registrerad: apr 2012

Bärbar dator på gymnasiet...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av werty999 Visa inlägg
sry. lite trött när jag skrev det lol,
låt mig få formulera om allt.

Vi får en dator, Inget får installeras på datorn, då inte skolan äger "innehållet" som jag då skulle lagt in,
Min fråga är, Går det att ha en Extern hårdisk som jag snabbt skulle kunna sätta in med SATA eller Usb, och Instalera ett annat OS på, Och växla mellan den inbyggda Hdd och Den externa Hdd,.

Känns som att de retas lol, en bärbar dator för 8k, man har admin powers, och man får inte göra ngt alls haha.
Sådär, borde vara lite bättre

Senast redigerad av werty999 2012-08-16 klockan 15:01.
Benq G2220HD -Skärm
werty999 är inte uppkopplad
2012-08-16, 13:26   #2

P0pcornchick

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Tjena,
Fått en bärbar dator på gymnasiet, men Vi får inte installera program på dem,
Min tanke är.

Jag tar en annan HDD och pluggar in och bootar med annat OS, Funkar det då?,
skiter i den i datorn, och kör med min externa?,
Om det nu går, kommer det finnas filer på andra hdd som sitter i datorn från min externa?
Installera endå. baylife
P0pcornchick är inte uppkopplad
2012-08-16, 13:31   #3

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Plats: Upplands Väsby

Registrerad: jan 2007

Förstod inte din sista mening där, men jovisst går det att byta hårddisk och installera på. Det är ju helt skilda diskar. Det med externa får du förklara va du menar, för din mening blev jag bara förvirrad av.
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, ATI Radeon 5850
Tozzi är inte uppkopplad Folding
2012-08-16, 13:38   #4

sleipner42

Medlem

sleipner42s avatar

Registrerad: nov 2011

Eller installera programmen på den externa.
2012-08-16, 15:00   #5

werty999

Medlem

Vi får en dator, Inget får installeras på datorn, då inte skolan äger "innehållet" som jag då skulle lagt in,
Min fråga är, Går det att ha en Extern hårdisk som jag snabbt skulle kunna sätta in med SATA eller Usb, och Instalera ett annat OS på, Och växla mellan den inbyggda Hdd och Den externa Hdd,.

Känns som att de retas lol, en bärbar dator för 8k, man har admin powers, och man får inte göra ngt alls haha.
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 17:52   #6

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Citat:

Skaffa en extern via USB, installera alla program på den, men behåll fortf ditt OS..? Det "går" inte att installera Windows iaf på en extern enhet (de går, men kräver mycket modifiering och ja, knappt värt o hålla på sist jag kollade). Linux däremot går utmärkt.

Får man fråga varför ni inte får installera nåt? Ni har ju admin-rättigheter tydligen, så vad ska ni annars med dem till? Vad för skola är det?
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, ATI Radeon 5850
2012-08-16, 19:30   #7

werty999

Medlem

It gymnasiet södertörn , De säger att vi inte får pga att de inte har licenser till programmen, och om då "något speciellt företag" kommer dit och undersöker datorerna och hittar program som Skolan inte har Licenser till (oavsett om jag har det) så blir de skylldiga att betala en Stor summa pengar
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 19:32   #8

werty999

Medlem

"Skaffa en extern via USB, installera alla program på den, men behåll fortf ditt OS.."
Om jag gör så, då kommer det väll ändå stå att det är installerat, oavsett om jag drar ut den externa hdd, eller?
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 19:37   #9

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Plats: Luleå

Registrerad: jul 2003

Det blir mycket enklare om du berättare vad det är för något du ska installera. Många små nifty standardprogram går att köra som standalone med rätt förutsättningar. Större grejer som steam kan nog vara lite svårare.

Om du nu bara vill köra ett annat OS finns det ju ett flertal liveskivor därute som varken skriver över eller lämnar spår.
Willhelm är inte uppkopplad
2012-08-16, 19:44   #10

combatzone

Medlem

Plats: lund

Registrerad: dec 2010

de försöker bara skrämma upp eleverna så de inte installerar en massa spel

har samma regler på min skola men som min mentor säger "regler är till för att brytas bara ingen kommer på en"

Senast redigerad av combatzone 2012-08-17 klockan 16:43.
combatzone är inte uppkopplad
2012-08-16, 19:46   #11

hannesboey

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: sep 2011

Jag går på en it-skola i Stockholm. NTI. Vi får inte heller installera något men när vi hade lan för ett tag sen som skolan arrangerade så hade många med sina bärbara de fått från skolan.
Det roliga var ju att rektorn var med under lanet. Rektorn sa inget om alla spelen och de som vi hade installerat på bärbara, han var bara glad och trevlig som vanligt.

Men bästa vore väl att göra en till användare och installera programmen där. På så sätt så kan du ha dina egna program installerade på en användare och så har du skolgrejor på en annan.
2012-08-16, 19:57   #12

sleipner42

Medlem

sleipner42s avatar

Registrerad: nov 2011

http://portableapps.com/ Programmen på den sidan kan installeras på usb och köras från det utan att lämna spår i os
2012-08-16, 20:05   #13

werty999

Medlem

tack
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 20:19   #14

Nardds

Medlem

Narddss avatar

Plats: Gävle

Registrerad: jan 2011

Citat:

Haha, jag hade exakt samma idé som dig
[AMD phenom II 965 BE] [ASUS M4A785TD-M EVO] [8GB Vengeance LP 1600mhz CL9] [ASUS GTX 660Ti DCII 2GB] [Corsair VX 550W][Intel 330 180gb SSD][WD Black 640gb] [SilverStone Temjin TJ08B-E] [BenQ 24"] [Steelseries: Siberia v2, Sensei, QCK+ SK]
Nardds är inte uppkopplad
2012-08-16, 21:32   #15

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Citat:
It gymnasiet södertörn , De säger att vi inte får pga att de inte har licenser till programmen, och om då "något speciellt företag" kommer dit och undersöker datorerna och hittar program som Skolan inte har Licenser till (oavsett om jag har det) så blir de skylldiga att betala en Stor summa pengar
Citat:
"Skaffa en extern via USB, installera alla program på den, men behåll fortf ditt OS.."
Om jag gör så, då kommer det väll ändå stå att det är installerat, oavsett om jag drar ut den externa hdd, eller?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av combatzone Visa inlägg
de försäker bara skrämma upp eleverna så de inte installerar en massa spel

har samma regler på min skola men som min mentor säger "regler är till för att brytas bara ingen kommer på en"
LOL, det är ju bara för o skrämma er, så ni inte installerar allt ni ser, jag menar, vad för företag ska ge dig på smällen om du har licens, seriöst? De syftar nog på antipiratbyrån, men så länge du inte har något olagligt, varför oroa sig? Och jo, det kommer synas även om det är på en extern, men du behöver inte skylta med ikoner, skapa en mapp o lägg dem i, för jag tror knappast lärarna slumpvis tar och genomsöker era datorer. Det de brukar göra är och söka trafiken i nätverket, för o se om ni sitter o spelar med några LAN servrar eller dylikt, så om du ska installera program som använder nätverk, tänk på det då, så du har dem avstängda under skoltid!
2012-08-16, 21:55   #16

werty999

Medlem

" för jag tror knappast lärarna slumpvis tar och genomsöker era datorer."
Faktist sa de att dom brukar göra det o_O
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 22:08   #17

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Citat:
" för jag tror knappast lärarna slumpvis tar och genomsöker era datorer."
Faktist sa de att dom brukar göra det o_O
Läs kontraktet ni skriver under för att få ut datorerna! Låter ju hemskt att få sitt privatliv inkränkt för de vill se vad du har på datorn!
2012-08-16, 22:16   #18

werty999

Medlem

låt mig citera alla regler ,
Datorn ägs av skolan.

Hemtransport: Eleven får endast ta hem datorn om förälder följer med från och till skolan (haha)

Ingen mat/dryck run datorn,

Inget Kränkande/stötande material: (tex porr, rasism, etc)

Inga spel: Spel får inte installeras på skolans datorer.

Programvara: Endast program godkända av skolans IT-råd får installeras på datorerna.

Stickprov: Skolan utför ibland stickprovs kontroller för att kontrollera:
Lagar och regler följs. Datorn är fri från virus. Datorn är i bra skick.

Film/musik/upphovsrättsskyddat material: Ingen musik, Film, eller annat med licensierat får finnas på datorerna. Egna usb-hårdiskar är inte tillåtna (vilket jag kommer skita i)
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 22:17   #19

werty999

Medlem

Så vi äger ej datorerna, men vi får "låna" dem i 3 år, och sen kunna köpa ut dem.
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 22:25   #20

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Låter som den tråkigaste skolan någonsin, men så är det väl på många skolor nuförtiden..
2012-08-16, 22:28   #21

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

SKRATTretande vilka regler, vi fick göra vafan vi ville, allt på egen risk ofc! Och det gällde både skolans regler och lagarna. De sket i det, så länge vi inte höll på med annat under skoltiden och använde datorn till vad vi fick den för, vad vi gjorde på fritiden med den brydde de sig inte om, så länge vi va effektiva under arbetet.

En viktig byggsten är att få personen som ska använda datorn att trivas med datorn och göra den personlig, med såna regler blir det omöjligt och ett avsky att använda verktyget kommer därför att byggas upp och ja, därmed försvann all effektivitet med datorn. Något våra lärare förstod väldigt bra, så, vi fick surfa på spelsidor etc under lektionerna, så länge vi hade gjort klart alla uppgifter, och även spela lite flash-spel på rasterna På så sätt blev vi positivare, gladare och effektivare på de uppifter vi hade/fick.

Men enkelt är då för dig att köpa en 2,5" SSD disk, installera eget OS på den, när du kommer hem byter du bara disk och sen kan du göra vad fan du vill med datorn. Sen när du ska till skolan byter du till dennes disk. Kan kanske vara jobbigt och hålla på, och kanske jättejobbigt beroende på hur disken sitter till på din burk. Men jag tycker detta är jättekonstigt, inga föräldrar till er som reagerat på detta "storebrors" spaneri? Jag som föräldrer hade dock inte sett positivt på detta, låter ju som om de ska skvallra för polisen så fort ni gjort något fel, varför inte då ha denna tid och lära sig sådant på ett schysst sätt. Ska de anmäla dig för piratkopiering och skit om de råkar hitta nån låt/etc som du trodde va grön? Jag blir bara irriterad här själv ^^

Om ni nu inte får göra något, vafan ger de då er admin-rättigheter? Nä, jag skulle då inte bry mig, lösenordsskydda skiten, du kan sätta lösenord i BIOS, då kan de inte ens boota upp till windows (då får de ta ur hårddisken och sätta de i en annan dator isf).
2012-08-16, 22:38   #22

ClubT

Medlem

Plats: Östergötland

Ett tänkbart alternativ (lite beroende på prestanda i datorerna) kan ju vara att du installerar en virtuell maskin i datorn där du kan installera på de program som du vill använda ibland men som inte är "godkända" av skolan.
ClubT är inte uppkopplad
2012-08-16, 22:43   #23

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ClubT Visa inlägg
Ett tänkbart alternativ (lite beroende på prestanda i datorerna) kan ju vara att du installerar en virtuell maskin i datorn där du kan installera på de program som du vill använda ibland men som inte är "godkända" av skolan.
Gäller ju då att virtualiseringsmjukvaran är godkänd.
Sen är det nog hårsmån gällande skillnad på att ha mjukvaran direkt o systemet eller i en virtuell maskin.

Jag hade tryckt i en större disk, försökt klona skolans install, sedan meckat till en dualboot där jag kört kryptering på hela partitionen...
Om dom nu mot förmodan skulle lyckas boota din andra partition är det bara att se helt oventande ut när det kommer en passwordprompt...

En annan ide kan vara att skapa en truecrypt container och installera program/spel i den. Worst case är då att dom hittar truecrypt installerat samt en container på tiotals gigg som du vägrar uppge lösenord till
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-08-16, 22:46   #24

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Hoppas jag inte får någon av er anställd där jag jobbar, ni hade nog fått gå hem utan att behöva komma tillbaka.

Knepigt att dom bara inte låser ned datorerna.
2012-08-16, 23:05   #25

giplet

Medlem

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg
Hoppas jag inte får någon av er anställd där jag jobbar, ni hade nog fått gå hem utan att behöva komma tillbaka.

Jag håller med. Jag bara skakar på huvudet varje gång jag läser sånt här. Datorn ni får låna av skolan är ett arbetsredskap, inte en spelmaskin. Den ska användas för att underlätta skolarbetet.
giplet är inte uppkopplad
2012-08-16, 23:05   #26

werty999

Medlem

"Hoppas jag inte får någon av er anställd där jag jobbar, ni hade nog fått gå hem utan att behöva komma tillbaka." vad menar du?

Och jag tror att de gav oss Admin rights bara för att vi skulle "lära oss" ta ansvar eller ngt, Men jävla löjliga regler -.-,

"Hemtransport: Eleven får endast ta hem datorn om förälder följer med från och till skolan (haha)" vem vet? Kanske min morsa rånar mig?, det har de inte tänkt på -.-, Och då jag har nog bättre fysik än min mamma, tror jag nog jag löper större fara att bli rånad än när jag är själv

Men jag får se vad som händer på tisdag, då får vi dem, och om jag är onöjd får ni hjälpa till lite och berätta vad jag kan göra för att få dem irriterade

Gillar dock denna idé
"Jag hade tryckt i en större disk, försökt klona skolans install, sedan meckat till en dualboot där jag kört kryptering på hela partitionen...
Om dom nu mot förmodan skulle lyckas boota din andra partition är det bara att se helt oventande ut när det kommer en passwordprompt..."
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 23:19   #27

Tozzi

Medlem

Tozzis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen inskrivet av giplet Visa inlägg
Jag håller med. Jag bara skakar på huvudet varje gång jag läser sånt här. Datorn ni får låna av skolan är ett arbetsredskap, inte en spelmaskin. Den ska användas för att underlätta skolarbetet.
Själv är jag labbingenjör idag, men självklart så är det inte att hålla på under skoltid/arbetstid, om ni hade läst allt så hade ni förstått den poängen. Man vill ju kunna ha några bilder, nå musik, nå eget personligt musikprogram tex. Angående spela så hör det alltid hemma till fritiden, men att de inte ens få ha det installerat äns, det är lite det jag reagerar på, så länge man kan sköta av skolan och dess uppgifter, vad äre då för problem att ha kul på sidan om på "sin" bärbara? Kan fortf komma ihåg hur vi i klassen åkte hem till en kompis första helgen efter vi fått datorerna och lana med dem, skitkul och smidigt!! Man ska gilla sitt redskap/verktyg, och det gör man mer om man får ha egna grejer på sidan om. Jag menar, inte ens en extern hårddisk!? Kom igen..
2012-08-16, 23:23   #28

werty999

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tozzi Visa inlägg
Själv är jag labbingenjör idag, men självklart så är det inte att hålla på under skoltid/arbetstid, om ni hade läst allt så hade ni förstått den poängen. Man vill ju kunna ha några bilder, nå musik, nå eget personligt musikprogram tex. Angående spela så hör det alltid hemma till fritiden, men att de inte ens få ha det installerat äns, det är lite det jag reagerar på, så länge man kan sköta av skolan och dess uppgifter, vad äre då för problem att ha kul på sidan om på "sin" bärbara? Kan fortf komma ihåg hur vi i klassen åkte hem till en kompis första helgen efter vi fått datorerna och lana med dem, skitkul och smidigt!! Man ska gilla sitt redskap/verktyg, och det gör man mer om man får ha egna grejer på sidan om. Jag menar, inte ens en extern hårddisk!? Kom igen..
Bra att någon iaf håller med mig
Benq G2220HD -Skärm
2012-08-16, 23:56   #29

combatzone

Medlem

Plats: lund

Registrerad: dec 2010

kryptera hela hårddisken, sen kan du göra va fan du vill med datorn
combatzone är inte uppkopplad
2012-08-17, 00:15   #30

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Plats: Luleå

Registrerad: jul 2003

När jag gick gymnasiet hade jag och en polare en sjysst deal med IT administratörerna. Vi fick göra vad vi ville så länge vi kunde göra det utan åverkan på datorerna och berättade för dem vad vi gjorde. Lirade bland annat quake med adminsen på morgnarna då bussen kom in typ en timme innan lektionerna startade.

Det roliga i kråksången var att så länge vi berättade allt vi gjorde fanns det inga problem eftersom det i princip var gratis arbetskraft för dom som letade svagheter i systemet. Kan ju säga att det blev svårare att svårare att få saker att fungera efter ett tag och år 3 körde vi i princip bara standalone program och diverse skumma egna lösningar för att få t.ex. MSN kompatibla program att rulla genom att köra batfiler vid varje inloggning.

När jag och polaren slutade var systemet för att stoppa studenter från dumheter mycket bättre än när vi började och vi kunde spela och göra vad vi ville så länge vi gick där. Vi hade dock inga fancy-pancy adminrättigheter och liknande utan fick leta genvägar, lite enklare på en gammal XP burk utan SP än i dagsläget kan jag säga.

Förstår inte riktigt att de inte gör med era burkar som de gör på universitetet jag går på nu dock. Varje gång man loggar ut så nollställs i princip allt. Det är fullt möjligt att installera saker så som Chrome och dylikt men efter en utloggning är det borta såtillvida du inte har specialrättigheter.
Willhelm är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb