Verktyg Visningsval
2012-09-15, 00:21   #1

Splinter Snake

Medlem

Splinter Snakes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Inget ljud via HDMI på speciell TV

Hejsan!

Har använt min laptop för att se på film i vardagsrummet via HDMI och det har fungerat utmärkt. I dag fixade jag min 50" som varit paj ett tag, det var 7 kondensatorer som jäst, efter att jag bytt dessa fungerade aset direkt!

Smällde upp skiten på väggen, satte in högtalarna och kopplade in datorn som jag använt i flera veckor för filmtittande. Inget ljud. Dödstyst.

Kopplar då in Xboxen (med HDMI), kommer ljud direkt ur högtalarna. Snor farsans laptop, sätter på ett klipp på youtube och sätter in HDMI, ljudet ändras direkt till TVns högtalare. Sätter in min laptop och det är tyst som i graven.

Installerat om ljudkortet och grafikkortet. Datorn är en Acer 4820TG. Vad kan det vara? När jag sätter "AMD HDMI Output" på "Set default" är den en grön stämpel för att det ska fungera, men inget ljud kommer. Sätter allt annat på disable, ingen skillnad.

Jag har testat allt jag kan komma på och jag börjar få slut på idéer. Någon som har något förslag att komma med?
Splinter Snake är inte uppkopplad
2012-09-16, 01:23   #2

EvilWord

Medlem

EvilWords avatar

Plats: Kinna

Registrerad: jan 2012

kolla i alternativ för volymkontroll där kan du kolla vilka ljud som går till TV.
GPU:Gigabyte GTX 670 3x WF|CPU:3570K@4.2Ghz|MB:MSI Z77A-S01|Chassi:Define R4|SSD:Samsung 830 128GB|PSU:HX650|CPU kyl.:H100i+Vortex CF-V12S|RAM:VENGEANCE 8GB|HDD:1TB WD RE4|Mobil:Note 2 fraktfritt Citera för svar | Jag behöver inte titta på en Video i slowmotion efter jag såg den i vanlig hastighet, jag är inte blind.....
EvilWord är inte uppkopplad
2012-09-16, 01:45   #3

HikiSpray

Medlem

Plats: Åland

Registrerad: maj 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake Visa inlägg
Hejsan!

Har använt min laptop för att se på film i vardagsrummet via HDMI och det har fungerat utmärkt. I dag fixade jag min 50" som varit paj ett tag, det var 7 kondensatorer som jäst, efter att jag bytt dessa fungerade aset direkt!

Smällde upp skiten på väggen, satte in högtalarna och kopplade in datorn som jag använt i flera veckor för filmtittande. Inget ljud. Dödstyst.

Kopplar då in Xboxen (med HDMI), kommer ljud direkt ur högtalarna. Snor farsans laptop, sätter på ett klipp på youtube och sätter in HDMI, ljudet ändras direkt till TVns högtalare. Sätter in min laptop och det är tyst som i graven.

Installerat om ljudkortet och grafikkortet. Datorn är en Acer 4820TG. Vad kan det vara? När jag sätter "AMD HDMI Output" på "Set default" är den en grön stämpel för att det ska fungera, men inget ljud kommer. Sätter allt annat på disable, ingen skillnad.

Jag har testat allt jag kan komma på och jag börjar få slut på idéer. Någon som har något förslag att komma med?
prova starta om datorn med tvn igång och inkopplad. Har råkat ut för detta någon gång, brukar vara hdmi versionerna som spökar.
HikiSpray är uppkopplad nu
2012-09-16, 03:29   #4

Splinter Snake

Medlem

Splinter Snakes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av EvilWord Visa inlägg
kolla i alternativ för volymkontroll där kan du kolla vilka ljud som går till TV.
Har gjort det förut men gjorde igen och TV:n kommer upp som ljudkälla för både VLC och firefox, bara att färgerna som hoppar upp och ner när det spelas ljud inte kommer och det förblir tyst

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HikiSpray Visa inlägg
prova starta om datorn med tvn igång och inkopplad. Har råkat ut för detta någon gång, brukar vara hdmi versionerna som spökar.
Har gjort redan men gjorde igen, utan framgång.

När jag trycker Kontrollpanelen > Ljud > *högerklickar på enheten* och väljer "test" kommer det ljud från både högtalaren och 3,5mm-uttaget (när man testar dessa) men när man försöker göra samma sak med TV:n kommer en ruta upp som säger "This device is being used by another application. Please close any devices that are playing audio to this device and then try again."

Argh.
Splinter Snake är inte uppkopplad
2012-09-16, 05:00   #5

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Registrerad: apr 2004

Kanske om du högerklickar och väljer "egenskaper" på uppspelningsenheten du vill använda, sen "nivåer".
Här är det kanske nåt som är mutat. Klicka ur i sådana fall och välj "OK".
Bravo är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb