Strulande pekplatta på Acer Iconia W510

Permalänk

Strulande pekplatta på Acer Iconia W510

Första inlägget här, så tjena allesammans !

Jag köpte mig en Acer Iconia W510 häromdagen och har problem med pekpattan, den tenderar att ibland låsa sig och då funkar det endast att peka uppåt och neråt, efter lite ilsket dansande med fingret kommer den igång igen.

Nån som har tips på åtgärd..hittar inga drivrutiner på nätet alls för W510..

Förklara för mig som jag vore en något kunnigare vanlig svensso-datoranvändare...för mer än så är jag inte
Stort tack

Permalänk
Skrivet av önnerfalk:

Jag köpte mig en Acer Iconia W510 häromdagen och har problem med pekpattan, den tenderar att ibland låsa sig och då funkar det endast att peka uppåt och neråt, efter lite ilsket dansande med fingret kommer den igång igen.

Förklara för mig som jag vore en något kunnigare vanlig svensso-datoranvändare...för mer än så är jag inte
Stort tack

Har också en w510 och upplever precis samma problem och behöver antingen göra som du eller docka ur den för att lösa problemet. Har även märkt av andra problem med pekplattan och det är direkt efter att man har ctr+v eller ctr+c så svara inte pekplattan alls i en halv sekund, detta händer inte alls med en vanlig mus. Sen måste jag fråga ifall om din platta också är mycket mindre känslig på svep från högra sidan än de andra sidorna. Måste ha hela tummen och dra från kanten, till skillnad från de andra sidorna där det räcker att dra lite lätt med fingertoppen.

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga er som redan fått er W510, ska hämta ut min imorgon och tänkte handla mini-usb - usb adapter samt minneskort. Frågan gäller minneskortet, vad kan den läsa för typer?
Klarar den någon av dessa 64gb varianter?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166088-samsung_secure...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157326-sandisk_secure...

Om inte, vad är det bästa den klarar av?

Stort tack på förhand om någon kan besvara detta!

Permalänk
Skrivet av Deejvid:

Passar på att fråga er som redan fått er W510, ska hämta ut min imorgon och tänkte handla mini-usb - usb adapter samt minneskort. Frågan gäller minneskortet, vad kan den läsa för typer?
Klarar den någon av dessa 64gb varianter?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166088-samsung_secure...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157326-sandisk_secure...

Om inte, vad är det bästa den klarar av?

Stort tack på förhand om någon kan besvara detta!

Mini-usb adapter behöver du inte köpa, det följer med plattan. Sen om den stödjer 64gb eller ej vet jag inte riktigt, men skulle gissa på att det fungerar. Vet iaf om mobiler som sägs bara stödja max 32gb men kan ändå använda en 64gb utan problem.

Permalänk
Medlem

Ok tack, ska kolla i butiken om man kan få testa med 64gb kanske!
Fått hem min w510 nu och hittills fungerar den riktigt bra, inte stött på några av de problemen ni nämnde de 2-3 timmar jag suttit med den. Tänkt förresten fråga, vad kör ni med för virus program?

Permalänk
Skrivet av Deejvid:

Ok tack, ska kolla i butiken om man kan få testa med 64gb kanske!
Fått hem min w510 nu och hittills fungerar den riktigt bra, inte stött på några av de problemen ni nämnde de 2-3 timmar jag suttit med den. Tänkt förresten fråga, vad kör ni med för virus program?

Det skulle vara kanonbra om du kunde göra det, är själv lite fundersam på ett 32gb eller ett 64gb.
Det var härligt att höra för din del, men för mig så kanske det innebär att jag har något hårdvarufel istället för mjukvara. Får väl försöka kontakta någon Acer support och kolla upp det.
Använder mig av Malwarebytes, har dock inte aktiverat det än så att det körs i bakgrunden. Har använt det länge på mina andra datorer, hittar bra mycket mer virus än t ex AVG som jag annars har använt.

Permalänk
Medlem

Ok, än så länge kör jag endast på windows defender, känns knappast säkert i längden, får spana in Malwarebytes. Vet du om det är särskilt krävande? Man blir ju lite snål med tanke på det begränsade minnet!
Återkommer hit såfort jag fått reda på mer kring 32/64gb

Permalänk
Medlem

Var inne på Webhallen idag, fick testa med San disk 64gb innan köp. Fungerade riktigt bra, så nu finns det helt plötsligt en hel del plats på den!

Permalänk
Skrivet av Deejvid:

Var inne på Webhallen idag, fick testa med San disk 64gb innan köp. Fungerade riktigt bra, så nu finns det helt plötsligt en hel del plats på den!

Härligt att höra! Blir att ta en funderare ifall om man ska ta ett 64gb då, vet ju hur fort minnet tar slut på den vanliga datorn. Du råkar inte veta ifall om man kan installera metro appar på micro SD-kortet på något sätt?

Permalänk

Jag har fortfarande problemet med touchpaden, sjukt irretarande, jag DOAde min första och min andra enhet är likadan, funderar på att doa denna också...
Ingen som provat ringa Acer ? Tror jag gör det imon.

Nej min skärm är lika känslig från alla sidor..

Permalänk
Skrivet av önnerfalk:

Jag har fortfarande problemet med touchpaden, sjukt irretarande, jag DOAde min första och min andra enhet är likadan, funderar på att doa denna också...
Ingen som provat ringa Acer ? Tror jag gör det imon.

Nej min skärm är lika känslig från alla sidor..

Ingen idé att DOA, då det är med 98% ett mjukvarufel. Du får gärna återkomma med svar från Acer ifall om du kontaktar dom.

Permalänk

Det märkliga är att vissa verkar ju inte ha det problemet..

Jag hann inte ringa Acer igår, slår dom en pling eder helgen

Permalänk
Medlem

Hej,
Fick min igår och lekte med den nån timme. Märkte en gång att pekaren försvann/touchpad:en slutade funka. Kom igång efter ur- och idockning

Kör f ö Avast antivirus, vilket har fungerat bra på mina övriga burkar senaste åren...

/Biggis

Permalänk

Jag har inte hunnit ringa Acer sista veckan, har liksom inte hunnit sätta mig mer tragiskt nog.

Ingen som som har lösningen?

Permalänk
Medlem

Min W510 beter sig likadant, dockan med tangentbord och touchpad slutar fungera, eller hakar upp sig.

Ibland cepar touchpadden ur och man kan bara dra den uppåt och neråt.

Ska försöka nå dem imorgon, men tror inte det är hårdvarufel faktiskt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Hej...

Det finns nya drivrutiner och firmware till Acer w510 på acers hemsida sen igår.

Har precis lagt in det och det verkar funka bättre nu med allt.
Har kört lite tester och hela plattan verkar ha blivit bättre.

Körde fish tank test på browsern och den är i klass med safari på nya Ipad fast jag tycker denna plattan är mycket mycket bättre surfupplevelse på än ipad som jag har testat hos en kompis.

Ni får tanka ner och testa och se om touchpaden funkar efter det

Permalänk
Medlem

Testade de nya drivarna och firmware igår på min enhet, fortfarande samma problem med touchpaden. Lämnade in den idag och fick en ny, uppdaterad och klar nu och précis samma problem.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Och inlämnad igen och pengarna tillbaka. Fick bli en Vivo Tab istället.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

@gormomtb: laddade du ner det där drivrutin-packet och körde setup.exe, eller uppdaterade du drivisen för touchpad:en separat? Jag körde setup:en och vid omstart kördes ett gäng patchar. Dock fortsätter min touchpad att strula

Permalänk
Medlem

Hej..

Jag körde samma som du men min strular fortfarande.

Köpte min på Telias webstore å jag vet inte om jag orkar skicka tillbaka för jag använder oftast mus när jag har tangentbordet tillkopplat.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Snackade precis med Acer-supporten (020 - 25 25 00). De kände till problemet men visste ännu inte orsaken. De jobbade på det och förhoppningsvis kan dom leverera en lösning snart (nya drivrutiner?).

Permalänk
Medlem

Tangentbord, minne

Skrivet av önnerfalk:

Stort tack

Jag märkte själv att tangentbordet låste sig ibland. Såg också att om jag stängde datorn så lyste lampan bredvid on/off. Tog loss plattan från tangentbordet, stängde den så och lampan släktes, problemet försvann!
Har 32 Gb extraminne men va kan jag lägga över på det? Vilka av alla program som är inlagda kan jag ta bort? Internminnet lyser nu rött.
Per

Permalänk
Medlem

Häromdagen släpptes ett nytt drivrutin-paket till plattan. Installerade det igår och först kändes det kanon, men idag var det samma skit...

Sen noterade jag att de även publicerat nya BIOS-firmware (det senaste för nån dag sen). Han inte hunnit testa detta, men gör nog det ikväll. Nån annan som testat att flasha BIOS:en? Resultat m a p touchpad:en?

/Biggis

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar BIOS-packet vara identiskt med Driver-packet, så det är nog bara att vänta på att Acer ska få tummen ur...

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att kolla in Acers forum när problem uppstår.
Att pekplattan inte fungerar på tidiga modeller är ju ett känt hårdvaruproblem sedan mitten av december: http://community.acer.com/t5/Acer-Tablets/W510-touchpad-is-fl...
Jag ringde upp Acer Service i Sverige och de fixade så att UPS hämtade upp mitt tangentbord. En vecka senare var det tillbaks och fungerar nu utmärkt.

Permalänk

Konstigt...jag ringde Acer förra månaden..han skulle kolla upp hur man smidigast löser det och sedan återkomma, men har inte hört nåt på en månad..

Permalänk
Medlem

Även jag skickade iväg mitt tangentbord för lagning i veckan. Plattan är från dec. Jag undrar också vad jag kan ta bort i programväg och vad jag kan lägga över till sd kortet? Kan jag installera vanliga win8 program på sd kortet? Med vänlig hälsning Robert

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord har nu också varit på tysklandssemester och är tillbaka utvilad och icke-strulande. Rekommenderas

Permalänk
Avstängd

Rekommenderas denna hybrid? Kan man spela upp mkv 1080p videos och ladda ner VLC,µtorrent m.m?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag har rekommenderat den till några polare, så: Ja.

Den är ju inte kraftfull på något sätt, men duger till det allra mesta. Ibland får man ha lite tålamod... Håller mig själv till 720p-material och det funkar smärtfritt i VLC. Oklart hur det är med 1080p. Torrentar är inga problem, har dock bara kört ett fåtal samtidigt.

Plattan är mycket stabilare nu än när jag köpte den. Dels var det ju pekplattan på de tidigaste utgåvorna som krävde reparation, sen har många med mig haft problem med att den i vissa lägen går ner i nåt sleep mode och vägrar vakna (hard reset enda hjälpen). Detta händer väldigt sällan numera, i och med att Acer uppdaterat drivrutiner/BIOS.

Med allt detta skrivet, så väntar jag rätt spänt på att se hybriderna som bör komma nu i höst med uppdaterade Bay Trail......... lite sugen på att byta upp mig för att slippa ha tålamod

/biggis