Permalänk
Medlem

Egendomligt tangentbordsproblem

Har sökt runt men inte hittat mitt problem beskrivet någonstans.

Såhär ligger det till. Har en Sony laptop med svenskt tangentbord som från början kom med svensk version av windows 7.

Nu bor jag i Thailand, och datorn kraschade här borta. Hade ingen möjlighet att installera originalversionen av Windows 7 (eller ens en svensk version), så en reparationsfirma installerade en engelskspråkig version av Windows 7. Ett engelskspråkigt OS tycker man borde inte krångla till det, men vänta och se...

Naturligtvis behövde jag manuellt installera den svenska tangenbordslayouten. Så långt funkar allt som det ska. Å och Ä funkar precis som de ska, men Ö funkar enbart om jag långtrycker på tangenten. Om jag bara trycker på den snabbt så händer ingenting, vilket är frustrerande, eftersom att varje gång jag skriver en text uppstår ett onödigt irritationsmoment när jag ska skriva Ö. När jag långtrycker på tangenten så registreras allt som oftast 4-5 Ö:n varpå samtliga utom ett måste raderas.

Nån som har någon aning om vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat tangentbord? Börja med det och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Kolla i kontrollpanelen och se ifall det verkligen är tillagt. annars låter det som det funkade på min gamla mobil

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

Har du testat med ett annat tangentbord? Börja med det och se vad som händer

På internetcaféer brukar jag alltid installera svensk språklayout på tangentbordet innan jag börjar vilket fungerar, så på det sättet har jag ju testat med andra tangentbord. Om du syftar på annat svenskt fysiskt tangentbord kopplat till min dator så har jag inte tillgång till något sådant här i Thailand.

Skrivet av elklazor:

Kolla i kontrollpanelen och se ifall det verkligen är tillagt. annars låter det som det funkade på min gamla mobil

Det är tillagt. Eftersom att den ibland skiftar över till engelsk tangentbordslayout så har jag installerat ett snabbkommando (ctrl+1) som aktiverar den svenska layouten igen, dock med samma följd: Å och Ä fungerar, medan Ö fungerar endast genom långtryck.

Permalänk
Medlem

Någon som har nån aning?