Hur "sköta om" batteri för bästa livslängden?

Permalänk
Medlem

Hur "sköta om" batteri för bästa livslängden?

Min dator har detta batteri:

4Cells 6840 mAh 50 Whrs Polymer Battery

Hur ska det skötas om eller laddas för bästa hållbarhet? Har för mig att Li-polymer helst inte ska laddas ur utan att batteriet snarare mår bättre av att laddas upp ofta utan att det laddats ur?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ellie:

Min dator har detta batteri:

4Cells 6840 mAh 50 Whrs Polymer Battery

Hur ska det skötas om eller laddas för bästa hållbarhet? Har för mig att Li-polymer helst inte ska laddas ur utan att batteriet snarare mår bättre av att laddas upp ofta utan att det laddats ur?

Risken finns att en av dina celler dör om batteriet laddas ur helt. Stödladda vid behov. Lagra batteriet fulladdat eller ned till minst 60%. svalt men torrt ska du förvara det vid lagring.

Vid användning är det bara att tuta och köra. Ladda hellre ofta och smått än fjolla med urladdning långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Alla (ok, ungefär alla) batterier i konsumentprodukter är "smarta", dvs de har en styrkrets som reglerar laddspänning och -ström samt stänger av batteriet om det håller på att ladda ur sig. Detta medför att man inte behöver tänka så mycket på hur man använder batteriet, men som du säger så påverkas livslängden mest av antalet hela urladdningscykler - ålder, lagringstemperatur och laddningsgrad vid långtidslagring spelar också roll, men antalet urladdningscykler är det som har störst påverkan.
Ha batteriet inkopplat i den apparat som ska använda det, och håll apparaten ansluten till eluttag så ofta som möjligt så tar batteriet hand som sig själv.

Permalänk

Det finns så mycket tips och råd idag över hur man skall behandla batteriet för bästa livslängd.
Jag hade en powerbook G4 (mac) en gång i tiden som stod påslagen 24/7 med laddaren och batteriet i hela tiden.
Batteriet var ett NIMH batteri som givet vis tog stryk då laddaren var ansluten hela tiden.
Powerbook:en var min drömdator då men jag var inte vidare glad åt att ha en batteritid på ca 8-10 minuter.
Jag fick lära mig den hårda vägen och jag kom ihåg att misstaget kostade mig nästan 1300 kr.

Mycket har förändrats med tiden och idag är det mer vanligt med LI-ION batterier i nya laptops.
Nu idag har jag en HP Probook 4330s med ett standard LI-ION batteri.

Bör man plocka ur batteriet även i nyare laptops?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Bästa är att batteriet får ladda upp till 60-80% och sen inte laddas upp mer när man har laddaren konstant ansluten.
En del laptop har funktioner/programvara som ser till detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det roligaste är dock att tillverkare säljer saker för 10.000 - 25.000 kr och inte ens nämner det på en rad i manualen. Typiskt 2014.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Som nämnts, har du datorn inkopplad bör batteriet generellt inte sitta i utan ligga separat med mellan 40-70% laddningsgrad. Det blir naturligtvis väldigt pilligt om du flyttar runt datorn och kopplar i/ur med jämna mellanrum så det är egentligen bara om datorn inte skall användas bärbart (eller alls för den delen) som du behöver lägga krut på att vårda batteriet. Ligger batteriet oanvänt i flera månader förvaras det med fördel säkrat mot fukt i kylskåp..

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720