Permalänk
Medlem

Trasigt skruvhuvud

Jag har precis lagt ner en rolig summa på en laptop som tänker användas för studier nu till hösten....Problem är bara att den satt på en 120gb ssd diskt och hade plats för en till 2.5" disk... När jag väl skruvade upp den använde jag fel mejsel för skruven som nu är ganska trasig...dvs mejseln får inget grepp...
Något som har ett bra förslag?
Tack!

Permalänk
Medlem

Ta en liten borr och borra bort skruvskallen. se bara till att de inte far metallflis där de inte ska vara...
Känns de drastiskt skulle jag säga ta en spetstång eller liknande å försök å lossa den med den, men eftersom den mest troligt sitter ganska hårt (du drog ju sönder den) så kommer de inte att fungera.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Lite lättare på stora träskruv än på små elektronikskruvar

Annars funkar det att limma fast en skruvbit i skruven och sen skruva loss.

Permalänk

Förutom borren så kan du pröva att limma fast en bit i rätt storlek, eller en skruvmejsel, med riktigt bra superlim, typ Loctite. Jag kan tänka mig att epoxy funkar också, men det går inte lika fort.

Permalänk
Medlem

Sitter skruven verkligen fast? Om du inte får dit den igen är det väl mest till att få fatt på en annan?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag läste att man kunde limma på en gammal skruvmejsel eventuellt en mutter eller liknande....det verkar vara det bästa alternativet! Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sitter skruven verkligen fast? Om du inte får dit den igen är det väl mest till att få fatt på en annan?

Ja, den sitter tyvärr fast. Har ingen mejsel som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Förutom borren så kan du pröva att limma fast en bit i rätt storlek, eller en skruvmejsel, med riktigt bra superlim, typ Loctite. Jag kan tänka mig att epoxy funkar också, men det går inte lika fort.

Jag läste att man kan kunde göra så och det känns som det bästa alternativet

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Iden med superlim, verkar vettig om du kan försäkra dig om att inte spilla något, runt skruven eller i skruvhålet.
Minimalt med lim och maximalt med spillskydd, täcka skruvhålet som om du skulle sprutlackera skruvspåret.

Man kan också sätta limmet på mejseln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Knacka loss skruven!
Används ofta för fastrostade och sönderdragna skruvar och muttrar, på lite bastantare saker än datorer.

Använd ett spetsigt föremål och något lätt att knacka med (handtaget på en medelstor skruvmejsel)

1. gör ett litet hack i skruven så nära ytterkanten du kan komma.
2. Se till att veta åt vilket håll skruven ska gängas upp på.
3. knacka skruven åt det håll som lossar den, hålla det spetsiga föremålet nästan vågrätt.
4. När skruven "släppt" och du får tag med en tång/pincett skruva ut den.

Iden med superlim, verkar vettig om du kan försäkra dig om att inte spilla något, runt skruven eller i skruvhålet.
Minimalt med lim och maximalt med spillskydd, täcka skruvhålet som om du skulle sprutlackera skruvspåret.

Låter som en bra idé!! Ska prova såfort jag har tid så återkommer jag med resultatet.

Permalänk
Medlem

Bara för att komplettera alternativen så kan det även gå med en kvalitetsskruvdragare (t.ex. en Makita) med knackfunktion, som man ställer ned på lägsta vridmomentet och sedan trycker hårt för att öka friktionen. Men det funkar inte så bra om spåret är helt runddraget, och förmodligen inte heller med väldigt små skruvskallar.

Visa signatur

5950X, 3090