"Bredbandskollen och jämförelsepris" för datorprestanda

Permalänk

"Bredbandskollen och jämförelsepris" för datorprestanda

Hej
Finns det någon form av standardiserat testprogram man kan köra, gärna något som finns på webben någonstans, som kan ge nån form av objektiv indikation på hur bra datorn är.
Bredbandskollen anger ungefär hur fort det går. Det finns säkert nån som har synpunkter på hur de mäter och att det inte är exakt men för mig räcker det med att blir resultatet långt under 1 eller inte alls funkar så går det inte så bra att göra det jag vill och får jag dryga 10 så räcker det och blir över för mina behov.

Jag läste något om att dålig kylning får en dator att bli slö. Att kolla statusen med detta test vore då bra, inte minst om man köper en burk begagnad...

Det finns så många namn och olika processorer och nån som har lägre frekvens kan vara snabbare än nån med högre för den gör mer per cykel. Jag känner mig vilsen och undrar således om det finns något hyggligt rättvisande test annat än att kolla hur lång tid det tar att komma till windowsinloggningssidan när man startar datorn

Mvh
Karl

Permalänk
Avstängd

Det finns en massa sådana program. Kolla artikeln: http://www.makeuseof.com/tag/5-free-benchmark-programs/

Vilka som passar bäst för dig får du avgöra själv, en del mäter spelprestanda, andra kontorsprestanda osv. Det finns också en sådan funktion inbyggd i Windows, Windows Experience Index, som ger en siffra mellan typ 1 och 8 men också delbetyg för olika saker, typ 3D-grafik osv. Sök eller kolla efter prestanda i kontrollpanelen.

Bredbandskollen mäter bara hastigheten på din internetuppkoppling, inte på datorn.

Permalänk

Stort tack
Här ska mätas