köra utan batteri, batterieliminator???

Permalänk
Medlem

köra utan batteri, batterieliminator???

gammal dator jag tänkte ha till ungarna, går det o skippa batteriet rent praktiskt, går det o koppla en extern kraftkälla på stiften där batt skall sitta? batteriet e på 11,1 v o strömförsörjningen e på 19 nånting. hur gör jag?

Permalänk
Medlem

De flesta bärbara datorer brukar gå att köra utan batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo, har en annan som gick o köra utan, frågan e väl hur man vet att just denna går? en gammal dell från 04

Permalänk

Kan du inte bara pröva att köra utan batteri? Eftersom du frågar så misstänker jag att det inte är ett alternativ

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

blev jag inte mycket klokare av, provade utan batteri med men inte! datorn kan ju såklart vara helt död med såklart, har en gammal hp med o den gick utan batt innan men inte nu längre, har det nån betydelse om man har en laddkabel från en annan dator även om spänningen e den samma??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalldall:

blev jag inte mycket klokare av, provade utan batteri med men inte! datorn kan ju såklart vara helt död med såklart, har en gammal hp med o den gick utan batt innan men inte nu längre, har det nån betydelse om man har en laddkabel från en annan dator även om spänningen e den samma??

Laddaren måste ha tillräcklig strömkapacitet och kontakt/polaritet måste vara rätt annars kan laddaren stängas av eller i värsta fall går något sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalldall:

jo, har en annan som gick o köra utan, frågan e väl hur man vet att just denna går? en gammal dell från 04

Det enklaste sättet är väl ändå att prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

funkar inte, helt död, jäkla massa stift på batt, hur vet man vilka man skall mäta på?

Permalänk
Medlem

Skippa iden med stiften på batteriet. Skaffa en eliminator som lämnar rätt effekt och använd normala laddkabelingången. Använd rätt kontakt medrätt polaritet, precis som rempuh visar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

jag har ju det, fast från en hp, men det e samma data på den, men funkar inte, borde ju vara nån lampa som lyser när jag kopplar in den.

Permalänk
Medlem

om man har spänning in i datorn, men inget liv alls, vad e det första man kollar på datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalldall:

om man har spänning in i datorn, men inget liv alls, vad e det första man kollar på datorn?

Som mrqaffe bl a påpekade så bör man öht inte koppla in en laddare från en annan dator innan man vet om polariteten är rätt, annars kan både laddare och dator förstöras. Är detta kollat innan?

Snabbgoogling gav också vid handen att Dell tydligen kör med kommunikationschip i laddaren på en del modeller vilket gör att någon annan än original kanske inte fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

kollade laddaren innan, ok, det med chipet låter ju trevligt! får väl se om det går o hitta en original laddare.

Permalänk

Du hittar säkert en laddare till din dator på ebay (ebay.com). Brukar vara det billigaste alternativet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz