Lenovo y50-70 - Väldigt imponerad av denna dator! Hands-on Review!

Permalänk
Testpilot

Lenovo y50-70 - Väldigt imponerad av denna dator! Hands-on Review!

Hejsan!

Det finns inte så mycket skrivet om just denna laptop i helhet då den är rätt ny på svenska marknaden, så tänkte jag skriver en liten review om hur jag uppfattar datorn som privatperson och kanske lite mindre cyniskt än de stora review sajterna

Är stolt ägare av "instegsmodellen" för 8990:-, vill man så kan man kliva upp ända mot 11.500:-. Det du får för 2500kr mer är en 256gb SSD, 16Gb(istället för 8) RAM och 4Gb (istället för 2Gb) GTX 860m versionen. Beställer man direkt från Lenovo eller vissa utländska butiker kan man även få en modell med Touch-screen.

Kort om specs;
15.6" Matt TN-LED
i7 4710QM
8Gb 1600MHz RAM
GTX 860m 2Gb
500Gb SSHD (8gb SSD cache)
---------------

Första titt och design:

Redan när jag packade upp datorn så kändes det som kvalité, baksidan av skärmen i 'brushed aliminum' och den 'rubber' liknande ytan vid handledsstödet kändes riktigt välkommet och rätt så premium. Den allmänt snygga gaming designen utan att gå över till discoparty gör att denna maskin är något jag kommer utan problem kunna ha på kontor eller dylik miljö utan att skämmas. Datorn är i mitt tycke väldigt tunn och lättviktig (i jämförelse med andra speldatorer i prisklassen), speciellt efter att ha gått från en ASUS g53sw.
USB, HDMI, Ethernet och laddning sker på vänster sida av datorn, mycket trevligt om man är högerhänt, ger gott om utrymme för musen på höger sidan. Ljud/Mic och en "Always-On" USB finner du på högersidan, sitter dock rätt högt upp, så har inte haft problem med att musen krockar med något som sticker ut.
Utblåset sitter i center på baksidan av datorn och insug strax under, ger mycket god ventilation för datorn och håller vilande händer svettfria även under längre spelande och load på systemet.

Dold text

Start av datorn:

Startknappen ligger till höger tillsammans med en "One-Button-Recovery" knapp för återställning av datorn.
Första uppstarten av datorn var otroligt seg, tog mig säkert 15 min att komma igenom "initial setup", vet inte exakt vad detta beror på - Men segt som attan gick det vilket som, vet inte om det beror på att alla Lenovo saker skulle installeras och att SSHD cachen skulle hinna skriva ihop sig.

Dold text

I Windows:

Väl inne i Windows bemöts jag av det i mitt tycke hemska Windows 8.1 "ModernUI", så det första jag gjorde var att bege mig mot Ninite.com för att ladda ner ClassicShell och annat som jag vill ha (Chrome, DropBox, Steam o.s.v.).
Gick sedan in på Lenovo's hemsida och laddade ner de senaste Drivers. Det som sedan görs är att ladda ner GeForce updates och alla Windows updates, detta tog mig ca. 1 timme på 8mbi/s internet lina.

Nästa steg var att ta bort all bloat som kom med som jag inte ville ha, enda som jag behöll var Lenovo Update, Energy Manager, Lenovo EasyCamera och Lenovo Settings.

Dold text

Prestanda:

Spelande; Denna datorn levererade mer än vad jag kunde önska mig i denna prisklass! Började med att dra ner BF4, WoW, Diablo 3 och Planetside 2 - Inget av dessa spel kunde inte spelas på max, alt. default high och hålla sig på 60fps. Trodde BF4.a skulle knäcka denna, men icke - Default High, Siege of Shanghai 32p Rush/CQ, aldrig under 60fps utom när skyskrapan föll, fick då dipp ner på runt 48fps.

OC & temps; Många säger att man inte ska överklocka laptops, själv ser jag inget problem med det om det finns utrymme att leka på
CPU och RAM är låst, men GPU'n är delvis upplåst, så gav mig på den (finns vissa laptops som kommer med upplåst volt o.s.v. Denna gjorde dock inte det).

Jag kör stabilt just nu +135MHz på Core offset, vilket resulterar i 1164MHz Core (max som går, måste använda moddat BIOS för att gå högre). Sedan +300MHz på Mem-Clock, vilket ger 5300MHz. Finns folk med moddat BIOS som nått 250~ Core och 800~ Mem på GTX 860m stabilt, kräver dock upplåsta sliders och volt reglage.

Temps under BF4 spelande hamnar på peak 59c på GPU och 64c på CPU, mycket acceptabelt för att vara en laptop. Vid detta skede så börjar GPU fläkten rampa upp och kan höras, denna laptop har dubbla fläktar - varav GPU fläkten går igång när GPU'n når 55c om jag inte missminner mig.

Här kommer lite 3D Mark resultat med, FireStrike (icke extreme);
Laptop utan OC - 3643p
Laptop med OC - 4049
Som lite referens så kan ni få se min stationära dator med.
Stationär dator, 1st R9 280x - 7279p
Stationär dator, 2st R9 280x - 10913p
Stationär dator [sign], GTX 780 - 9035p

Dold text

Skärmen:

Jadu.. här ser man varför datorn är så billig, skärmen är under alla standarder för en Gaming Laptop. Färger känns urvattnade, betraktningsvinklar är urusla. Det enda positiva denna skärm har är att den är matt och har bra ljusstyrka.
Rekommenderar den som kan att byta skärmen mot någon bättre, guide på hur man gör finns här. Jämförelse på denna skärm och en bättre IPS panel som man kan byta till finns här.

Dold text

Ljud och tangentbord:

Ljud;
JBL högtalarna som sitter i denna laptop är de bästa laptop-högtalarna jag hört, de har hög volym utan att skära och den inbyggda subwoofern är tillräcklig, kanske inte för musik, men duger helt klart för att få en bra känsla när det smäller och pangar på slagfältet eller under filmtittande.

Tangentbord;
Tangentbordet kommer med röd bakgrundsbelysning och 3 lägen, helt av, dimmed eller full. Detta kan du snabbt ändra genom att hålla in [FN] knappen och sedan trycka mellanslag för att bläddra genom dem (av>dimmed>full>av). Tycker själv dimmed räcker då full kan bli rätt så ljust om man sitter i ett mörkt rum. Känslan på tangentbordet är varken från eller till, knapparna är vanliga membran (ej mekaniska), men har ändå en lätt taktil känsla, de är dock snäppet små, men det är en smäll man får ta för ett full-sized tangentbord på en 15.6" laptop.
Tangenterna eller själv datorn flexar inte det minsta när man skriver eller spelar heller, vilket ger en riktigt härlig premium känsla för något som inte är allt så premium - Har dock märkt att Ghosting kan förekomma i och med om jag skriver väldigt snabbt så kan den skippa en bokstav ibland.

Dold text

Batteri:

Batteritiden är helt OK, lyckats spela runt 1½ - 2 timmar på batteriet, har ej hunnit testa batteritiden för mediakonsumption eller slösurfande. Medföljande mjukvara från Lenovo (Energy Manager) är riktigt bra, du kan ställa in olika profiler beroende på hur du använder datorn. Just nu har jag så att batteriet inte laddar fören det når 55%, vilket förlänger livet på batteriet om du har den ikopplad längre perioder i vägguttaget.

Dold text

Summering:
+ Utmärkt bas-hårdvara för pengarna (i7 q4710m + gtx 860m), klarar alla dagens spel på high utan problem.
+ Snygg design, känns premium både till känslan och utseendet.
+ Bra ljud för en laptop.
+ Bra temperaturer och överklockningsmöjligheter.

+/- Tangentbordet är relativt standard.
+/- Batteriet är OK.
+/- Kommer en hel del bloat, men vissa saker är faktiskt riktigt trevligt att använda.

- Trots att det är en SSHD, så är den slö som rinnande smör i solsken. Rekommenderar att köpa till en 256/512Gb SSD och klona till istället.
- Skärmen knappt "duger". Varmt rekommenderar att köpa en annan panel och byta själv för några hundralappar, då det inte är värt att köpa den dyrare datormodellen med QHD panel för över 3000kr mer.

Update:
Dessa modeller av skärmar är konfirmerade och av hög kvalité för byte av skärm;
AUO: B156HAN1.2 / B156HAN01.1 / B156HAN01.2
LG: LP156WF4 (SP) (D1) / LP156WF4 (SP) (B1)

Det finns 3 saker som krävs av skärmen;
1. Det är 4.st skruvhål, 1st i vardera hörn och inga snabbfästen.
2. 30pin-connector.
3. Skärmen du ska ha måste ha LVDS-connection, inte eDP.

Dold text

Edit: Här är en riktigt bra video som visar hur man byter skärm enkelt på under 5minuter

-----------------------------------------------------

Detta är min första review jag någonsin skrivit om hårdvara, så tar tacksamt emot all feedback jag kan få! Hoppas även att den kommer till nytta för någon som är i tankarna om att inhandla en spel-laptop under 10,000kr.

Om ni saknar något, tveka inte på att nämna det så ska jag se om jag kan fixa det och lägga till!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Finns det ett limiterat antal skärmar att välja mellan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Asprarn:

Finns det ett limiterat antal skärmar att välja mellan?

Jag är faktiskt inte så säker på denna fråga, har ej själv bytt min än så länge. Men det ska fungera med vilken 15.6" laptop panel som helst om jag förstått andra som gjort det rätt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Klockren review, har kollat på denna modell. Har själv precis sålt min Asus G75vw som var 17tums, rätt bra o stabil och jag tror den är säkerligen snarlik denna modell i form av prestanda men ville ha en mindre o lättare dator.

Har sett att asus och msi släppt gaming maskiner med nvidia 900 serien, kan väl hoppas att lenovo oxå gör något liknande dock tror jag att 860m är bra för mig och mina behov.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Klockren review, har kollat på denna modell. Har själv precis sålt min Asus G75vw som var 17tums, rätt bra o stabil och jag tror den är säkerligen snarlik denna modell i form av prestanda men ville ha en mindre o lättare dator.

Har sett att asus och msi släppt gaming maskiner med nvidia 900 serien, kan väl hoppas att lenovo oxå gör något liknande dock tror jag att 860m är bra för mig och mina behov.

Tackar så mycket!

Har som sagt haft en ASUS g53sw (15.6"), och att gå till denna var som natt och dag både i prestanda och användande - vikten var framförallt en otroligt '+', och tjockleken drygt hälften, så datorn känns riktigt trevlig att släpa med sig.

Mjo, dock har jag inte hittat en enda laptop med nya GTX 9xxM serien för under 15,000:- , så tror inte Lenovo kommer släppa någon ersättare fören 950m/960m hittar ut på den mobila marknaden.

Tror du skulle bli väldigt nöjd med denna dator!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Asprarn:

Finns det ett limiterat antal skärmar att välja mellan?

Liten update från förra gången jag svarade, dessa skärm-modeller är konfirmerade att fungera till denna laptop;

AUO: B156HAN1.2 / B156HAN01.1 / B156HAN01.2
LG: LP156WF4 (SP) (D1) / LP156WF4 (SP) (B1)

Det finns 3 saker som krävs av skärmen;
1. Det är 4.st skruvhål, 1st i vardera hörn och inga snabbfästen.
2. 30pin-connector.
3. Skärmen du ska ha måste ha LVDS-connection, inte eDP.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tackar så mycket!

Har som sagt haft en ASUS g53sw (15.6"), och att gå till denna var som natt och dag både i prestanda och användande - vikten var framförallt en otroligt '+', och tjockleken drygt hälften, så datorn känns riktigt trevlig att släpa med sig.

Mjo, dock har jag inte hittat en enda laptop med nya GTX 9xxM serien för under 15,000:- , så tror inte Lenovo kommer släppa någon ersättare fören 950m/960m hittar ut på den mobila marknaden.

Tror du skulle bli väldigt nöjd med denna dator!

Yep, jag tror jag kommer köpa denna, jag kollar lite på att antingen ta smällen o köpa Asus nya 17 tummare men då går jag ifrån lite vad jag ville från början o det var att ha en mindre maskin. Inte för att jag reser mycket men mest för smidigheten och det är inte så mycket jag lirar ändå. mest är det tänkt till lite swtor och moba spel vilket jag tror att lenovon kommer funka.
Såg videon om panel bytet så kommer garanterat göra det.
Asus har oxå en 15tummare, kollade lite på den men lenovon ser tunnare ut.

Hur är kylningen ifall man säger 1-2h spel?
Samt, är det verkligen någon skillnad på 4gb kortet och 2gb kortet?
Läste lite om det och det var inte så stor skillnad mer att 4gb kortet drog mkt mer ström

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Yep, jag tror jag kommer köpa denna, jag kollar lite på att antingen ta smällen o köpa Asus nya 17 tummare men då går jag ifrån lite vad jag ville från början o det var att ha en mindre maskin. Inte för att jag reser mycket men mest för smidigheten och det är inte så mycket jag lirar ändå. mest är det tänkt till lite swtor och moba spel vilket jag tror att lenovon kommer funka.
Såg videon om panel bytet så kommer garanterat göra det.
Asus har oxå en 15tummare, kollade lite på den men lenovon ser tunnare ut.

Hur är kylningen ifall man säger 1-2h spel?
Samt, är det verkligen någon skillnad på 4gb kortet och 2gb kortet?
Läste lite om det och det var inte så stor skillnad mer att 4gb kortet drog mkt mer ström

Ja kliver du upp till 17" från ASUS ROG serien så pratar vi även en annan prisklass helt och hållet

Lenovon är tunnare än alla ASUS ROG datorer, mycket tack vare att den saknar DVD-läsare, så de har kunnat kapa den höjden helt och hållet, den är rätt så lätt trots aliminium locket och allt faktiskt.
Spelar som sagt BF4 utan problem med en blandning av ultra textures, high på resten utom Shadows och SSAO/AA av, dippar inte under 60fps.

Ska själv testa panelbyte när de har panelen jag vill i lager på laptopscreens.com faktiskt. Och när det kommer till temps så tror jag aldrig GPU'n har gått över 65c och CPU 71c vid fullt spelande och inspelande med Shadowplay samtidigt.

Dock det första jag kan rekommendera är att försöka fåtag på en 256/500Gb SSD istället, det tog nästan 3 dagar av flitigt användande för att få SSHD cachen att inse att jag ville starta Windows + Chrome snabbt och inte Internet explorer

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köpte den precis på netonnet, kommer att fixa mer minne samt en 256SSD disk oxå då man är van med det sedan innan. Håller på att installera lite spel nu för att testköra lite. förresten på grafikkorten, behöver man göra någon inställning att datorn ska alltid använda gtx kortet istället för HD4600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frakko:

Köpte den precis på netonnet, kommer att fixa mer minne samt en 256SSD disk oxå då man är van med det sedan innan. Håller på att installera lite spel nu för att testköra lite. förresten på grafikkorten, behöver man göra någon inställning att datorn ska alltid använda gtx kortet istället för HD4600?

Ahh kom på det

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Köpte den precis på netonnet, kommer att fixa mer minne samt en 256SSD disk oxå då man är van med det sedan innan. Håller på att installera lite spel nu för att testköra lite. förresten på grafikkorten, behöver man göra någon inställning att datorn ska alltid använda gtx kortet istället för HD4600?

Skrivet av Frakko:

Ahh kom på det

Hehe, datorn växlar automatiskt mellan dem beroende på hur mycket kraft som används och vilken 'energy management setting' du kör med. Så växla till "high performance" när du ska spela bara

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Så nu har jag kört lite spel, imponerad är jag. tycker allt du sa stämmer på pricken. För min del är det inte WOOOOOW upplevelse då min förre asus var bra men jag märker vissa saker som är bättre på lenovon. Tycker för den prisklassen gör den ett riktigt bra jobb.

Permalänk
Medlem

Var kan man beställa panelerna?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Så nu har jag kört lite spel, imponerad är jag. tycker allt du sa stämmer på pricken. För min del är det inte WOOOOOW upplevelse då min förre asus var bra men jag märker vissa saker som är bättre på lenovon. Tycker för den prisklassen gör den ett riktigt bra jobb.

Kan förstå dig som kommer från en rätt rejäl dator, men som sagt - Bäst i prisklassen!

Skrivet av Frakko:

Var kan man beställa panelerna?

Här; https://www.laptopscreen.com/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kan förstå dig som kommer från en rätt rejäl dator, men som sagt - Bäst i prisklassen!

Här; https://www.laptopscreen.com/

Tackar, nu efter 2 dagar intensivt så är jag rätt glad att jag köpte denna, liten, slimmad o grym

Permalänk
Medlem

Hmm, datorn har börjat bli rätt så varm nu, speciellt på wasd området. Enda jag minns jag gjort annorlunda är nya nvidia drivisen + satte igång digital audio. Något du märkt?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Hmm, datorn har börjat bli rätt så varm nu, speciellt på wasd området. Enda jag minns jag gjort annorlunda är nya nvidia drivisen + satte igång digital audio. Något du märkt?

Datorn blir la varm, men inte så att jag börjar svettas om händerna eller något sådant. Detta dock endast när jag kör renderingar eller spelar, i Idle har jag aldrig märkt temps över 44c~.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Klockren review!

Lyckades fynda en Y50 nu under "black-friday", hittade en för en bra bit under 7k med 4710hq, 256ssd, 2gb 860m (maxwell)
kändes då som ett fynd iaf när samma modell nu kostar 10k +

får se om det blir skärmbyte, är inte sådär superkräsen och kommer ha den kopplad till extern skärm för det mesta.

lite synd att det inte finns nån m2 sata port dock.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Andreyas86:

Klockren review!

Lyckades fynda en Y50 nu under "black-friday", hittade en för en bra bit under 7k med 4710hq, 256ssd, 2gb 860m (maxwell)
kändes då som ett fynd iaf när samma modell nu kostar 10k +

får se om det blir skärmbyte, är inte sådär superkräsen och kommer ha den kopplad till extern skärm för det mesta.

lite synd att det inte finns nån m2 sata port dock.

Det var ett otroligt fynd det!
Såg att Mediamarkt Gävle sålde dessa för 7999:- när jag var där i butik, dock var det samma modell som den jag redan har

Har inte kommit till skott och bytt skärm än jag heller, men jag vill verkligen byta till en IPS-panel då det ger en väldigt mycket trevligare upplevelse, och det kostar inte allt för mycket heller.

M2 port kan man leva utan för detta pris hehe

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Det var ett otroligt fynd det!
Såg att Mediamarkt Gävle sålde dessa för 7999:- när jag var där i butik, dock var det samma modell som den jag redan har

Har inte kommit till skott och bytt skärm än jag heller, men jag vill verkligen byta till en IPS-panel då det ger en väldigt mycket trevligare upplevelse, och det kostar inte allt för mycket heller.

M2 port kan man leva utan för detta pris hehe

jo kändes som det!
nä ingen dealbreaker ang M2, man kan inte få allt.
känns ändå som att Y50 ligger i toppen om man ser till mest prestanda för pengarna.

är riktigt taggad på att få hem den iaf

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk

Kört på med den i 2 dagar nu, riktigt nöjd måste jag säga.

tyckte ändå skärmen var OK, lite känslig ang betraktningsvinklar men annars så.

måste också berömma Lenovo för tangentbordet, är nog det skönaste laptop-tangentbordet jag bankat på

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Andreyas86:

Kört på med den i 2 dagar nu, riktigt nöjd måste jag säga.

tyckte ändå skärmen var OK, lite känslig ang betraktningsvinklar men annars så.

måste också berömma Lenovo för tangentbordet, är nog det skönaste laptop-tangentbordet jag bankat på

Skärmen duger för sin prisklass, men har klämpt på IPS paneler som man kan ersätta med och det blir ett köp hehe

Keyboardet är rätt najs ja

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag såg att vissa har gett datorn dåligt betyg pga keyboardet men jag håller fan med er, skönaste tang bord jag knappat på. Jag är oxå nöjd med datorn, liten o snabb

Permalänk
Medlem

Köpte en y50-70 under Blackfriday från Komplett. Mitt första intryck är att den är mycket prisvärd, som flera har uttryckt. Har precis gått från OSX efter att ha haft en mac de senaste 6 åren.

Jag har två frågor nu initialt. Hur är era touchpads? Jag upplever att touchpadden på min dator är lite lös. När jag klickar med touchpadden låter det nästan som ett dubbelklick, det första klicket är svagare än det andra (det andra klicket genererar det funktionen musklick). Är det någon annan som upplever samma sak? Bör jag jobba för att få den utbytt?

Den andra frågan rör förinstallerad programvara. Det känns som att det är mycket skit som ligger på datorn. Jag utgår från att det är ungefär samma program på samtliga versioner av datorn. Vilka har ni tagit bort?

Mvh
Jonas

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jonasee:

Köpte en y50-70 under Blackfriday från Komplett. Mitt första intryck är att den är mycket prisvärd, som flera har uttryckt. Har precis gått från OSX efter att ha haft en mac de senaste 6 åren.

Jag har två frågor nu initialt. Hur är era touchpads? Jag upplever att touchpadden på min dator är lite lös. När jag klickar med touchpadden låter det nästan som ett dubbelklick, det första klicket är svagare än det andra (det andra klicket genererar det funktionen musklick). Är det någon annan som upplever samma sak? Bör jag jobba för att få den utbytt?

Den andra frågan rör förinstallerad programvara. Det känns som att det är mycket skit som ligger på datorn. Jag utgår från att det är ungefär samma program på samtliga versioner av datorn. Vilka har ni tagit bort?

Mvh
Jonas

Den där datorn skulle jag lämna in igen, Touchen ska inte vara lös Min sitter som ett berg iaf.

Förutom alla Drivers (Så som Intel PROset/ trådlös wifi, o.s.v.) så har jag sparat dessa Lenovo program; Lenovo EasyCamera, Lenovo OneKey recovery, Lenovo pointing device, Lenovo Settings och Lenovo Update. Sådant som kändes "viktigt" eller hur man ska säga, OneKey Theatre och allt det där blåstes direkt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Den där datorn skulle jag lämna in igen, Touchen ska inte vara lös Min sitter som ett berg iaf.

Förutom alla Drivers (Så som Intel PROset/ trådlös wifi, o.s.v.) så har jag sparat dessa Lenovo program; Lenovo EasyCamera, Lenovo OneKey recovery, Lenovo pointing device, Lenovo Settings och Lenovo Update. Sådant som kändes "viktigt" eller hur man ska säga, OneKey Theatre och allt det där blåstes direkt

Tack för svar. Den sitter löst på det sättet att om man bara lägger handen på den så sjunker den ned lite. Det är rätt störande så det får bli ett byte.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk

Hur är den här när det gäller värme och ljudnivå på fläktar och dyligt. Ni säger temp och då är det vid mätning via något program va... Hur hur det på undersidan?

Jag vill ha den till att titta på film i sängen och då har jag min dator på magen.

Tänkt eventuellt vänta och köpa en helt passiv men såg att den här är billig på Siba nu.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Modellören:

Hur är den här när det gäller värme och ljudnivå på fläktar och dyligt. Ni säger temp och då är det vid mätning via något program va... Hur hur det på undersidan?

Jag vill ha den till att titta på film i sängen och då har jag min dator på magen.

Tänkt eventuellt vänta och köpa en helt passiv men såg att den här är billig på Siba nu.

Fläkten är helt avstängd till det att temps når en viss threshhold, vilket den endast nått för mig vid spel eller rendering.

Har inte testat att haft den på magen, men haft den i knät och det har inte varit det minsta obehagligt under längre användande vid slösurfande och film, men det är självfallet subjektivt, så det som känns okej för mig kanske känns för varmt för dig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kan förstå dig som kommer från en rätt rejäl dator, men som sagt - Bäst i prisklassen!

Här; https://www.laptopscreen.com/

Är skärmarna man ser på Ebay för 680 kronor någon billigare kopia? Eller fungerar de lika bra som en från laptopsceen.com och kostar 1100 kronor?

Till exempel denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/Compatible-LG-LP156WF4-SP-D1-15-6-L...

Nevermind. Började tänka på hur mycket jag kommer spela med den och insåg att det inte kommer hända så ofta. Så jag gick ner en storlek och satsade på portabilitet, skärm och batteritid. Slutade med att jag blev ägare till en Asus Zenbook 13.3". i5 4200U, 6GB RAM, GF 840M 2GB, 500GB HDD men ska slänga in en SSD.

Permalänk

jag funderar på en ännu bilgare..jag ska inte gejma. Bara kolla film..och surf mest.

Vad tror ni om en i3-4030U...

Kör ju på en ASUS 1215b nu och det är en eee brazoz seashell... Som börjar flaska något.

Tycker att det är svårt när det finns så otroligt många olika modeller att välja på--Får liksom inget grep.

Visa signatur

Kraschfield