Windows 7: Setup was unable to create a new system partition

Permalänk
Medlem

Windows 7: Setup was unable to create a new system partition

Får detta meddelande efter att formaterat om datorn och har testat alla möjliga guider och tips på vad som kan lösas utan större succé och börjar bli trött på att inte kunna använda min laptop. Detta kanske inte är något som bör frågas här men om det finns någon i Malmö trakterna som är kunnig inom detta område och har lust skulle denna individ mer än gärna få hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Är det en ny laptop? bootar du uefi eller legacy? USB? cd?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testa detta:
När du startat installationen, första rutan.
Tryck Shift + F10
Diskpart
list disk
sel disk 0 (om det är disk 0)
clean
exit

Fortsätt och testa.

Installerar du med USB-minne?
Starta installationsprogrammet, vid första rutan drar du ur minnet och sätter i det igen, fortsätt installationen.

Mina två tips så länge, men mer info från dig behövs.
Annars kan jag tro Secure Boot eller annat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Datorn är nog 3-4 år gammal (är en sony vaio "VPCEB2M1E"). legacy antar jag, ingen koll på sånt. Kör med usb och testat med att dra ut och sätta in det och använda "clean" kommandot. Supporten tipsade om att införskaffa en recovery disk vad en sån nu gör. Enda fundering jag har på usbet är att det ska vara i fat-32 men efter jag bränt över windows är det ntfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifiroan:

Datorn är nog 3-4 år gammal (är en sony vaio "VPCEB2M1E"). legacy antar jag, ingen koll på sånt. Kör med usb och testat med att dra ut och sätta in det och använda "clean" kommandot. Supporten tipsade om att införskaffa en recovery disk vad en sån nu gör. Enda fundering jag har på usbet är att det ska vara i fat-32 men efter jag bränt över windows är det ntfs.

Jag läste i en annan tråd att Sony Vaio behöver en speciell drivrutin som finns på Sony Vaio recovery disk men saknas på standard Windows 7 DVD eller ISO, läs inlägg nr 34 i denna tråd #14882616

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag läste i en annan tråd att Sony Vaio behöver en speciell drivrutin som finns på Sony Vaio recovery disk men saknas på standard Windows 7 DVD eller ISO, läs inlägg nr 34 i denna tråd #14882616

Tack för infon, om det var problemet så känns det lite bättre. Får kolla upp det helt enkelt.