asus r505cb vägrar byta mellan integrerat och dedikerat grafikkort :(

Permalänk
Medlem

asus r505cb vägrar byta mellan integrerat och dedikerat grafikkort :(

köpte en begagnad asus r505cb igår, riktigt läcker dator faktiskt men har ett problem Datorn verkar inte vilja aktivera sitt Nvidia GT 740m utan kör enbart på Intel HD 4000...

någon som vet hur man gör? någon lösning?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Kan vara nån inställning som reglerar hur mycket ström datorn får dra som är inställd på lägsta. Hade själv snarlikt problem innan jag kom på att ändra från power saver till balanced i Power Options.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

kör "hög prestanda" just nu. kollar man Nvidia settings så ska kortet vara rätt inställt med.
datorn var nyformaterad då jag fick den, men gjorde ändå en ny formatering igår kväll för att se ifall det löste problemet. jag tycker att jag får högre fps. Men det framgår ingenstans att datorn skulle gott över till nvidia kortet.
finns det något sätt att se det?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

om du högerklickar programmet får du ett val att använda högpresterande nvidia grafik?

i nvidia kontrollpanel kan du välja vilka program som ska använda vilken GPU, alternativt kan du ställa in så att den alltid kör med Nvidia kortet.

testa installera Intel drivrutiner också, kan kanske behövas för att optimus ska fungera korrekt

Permalänk
Medlem

Msi afterburner kan du ju tracka om du har aktivitet på nvidia kortet.
Annars brukar det finnas en liten ikon nere till höger som indikerar att nvidia kortet är igång, så är det på min dator i alla fall.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

intels drivrutiner har jag redan installerat.
installerade afterburn nu och ser ut som att det är aktivitet då man startar ett steam spel, så antar att grafikkortet aktiveras då.
tycker det är lite konstigt bara, då jag hade min alienware hade jag grafikkortet aktiverat hela tiden. här verkar det som att intels grafikkort är igång hela tiden och då man spelar så används både intel och nvidia korten, varav nvidia enbart för spelet?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Det är onödigt för nvidia kortet att vara aktivt då ingenting krävande görs på datorn, så den aktiveras när den tror att det behövs, självklart kan den bedöma fel ibland och då får man gå in och fixa det själv.

Men i datorer med optimus så är intel HD alltid aktiverat då alla grafik går igenom den, även när nvidia används.

Men om du aktiverar så att du kan se både intel hd och nvidia i afterburner så ser du att när nvidia kortet är aktivt så används bara någon enstaka % av det integrerade grafikkortet för att driva bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Det är onödigt för nvidia kortet att vara aktivt då ingenting krävande görs på datorn, så den aktiveras när den tror att det behövs, självklart kan den bedöma fel ibland och då får man gå in och fixa det själv.

Men i datorer med optimus så är intel HD alltid aktiverat då alla grafik går igenom den, även när nvidia används.

Men om du aktiverar så att du kan se både intel hd och nvidia i afterburner så ser du att när nvidia kortet är aktivt så används bara någon enstaka % av det integrerade grafikkortet för att driva bilden.

ok. jag tror att nvidia kortet fungerar nu, innan jag formaterade datorn så totalvägrade det dock.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

en annan märklig grej ni kanske har svar på jag själv har aldrig sett detta tidigare.
innan jag installerade drivrutinerna så var det ganska mycket statiskt på skärmen. (testade installera ubuntu igår, då var det såhär hela tiden)
nu då alla drivrutiner är installerade verkar skärmen fungera helt problemfritt, men då jag startar ett spel på den "externa skärmen" så kommer det statiskta tillbaka på laptopens skärm - någon som vet vafan det är?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Händer det om du har inkopplat extern skärm men inte kör ett spel(aktiverad nvidia grafik)?

Permalänk

Grejjen är att gamla I7 processorer inte hade någon integrerad grafikdel vilket innebar att grafikkortet var var igång hela tiden. Nyare processorer från intel har alltid en intern grafikdel, HD graphics eller något liknande. Fördelen är som sagt att datorn kan byta mellan processorn grafikdels när man surfar o inte behöver mycket kapacitet till grafikkortet när man spelar.

Nackdelen är att man kan få problem som du, eller uppleva ett litet hack när datorn skiftar från processorns grafik till grafikkortet.

Bytte nyss prollen på min laptop, från i5 450M som har intern grafikdel till en i7 740QM utan. Resultatet blev att min dator inte bara är markant snabbare när power plan är inställt på saving eller balance utan även att allt flyter på perfekt utan hack då man drar igång tyngre applikationer.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Händer det om du har inkopplat extern skärm men inte kör ett spel(aktiverad nvidia grafik)?

nej inte vad jag märkt i alla fall

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

kan vara något med drivrutiner?
testa de som asus avsett för datorn, borde finnas på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

kan vara något med drivrutiner?
testa de som asus avsett för datorn, borde finnas på deras hemsida

kör dom redan

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Testa de senaste från intel respektive nvidia då, se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Testa de senaste från intel respektive nvidia då, se om det hjälper

kör de senaste nu, men blir ingen skillnad.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

nu dog den inbygga skärmen helt (backlight fungerar) men ingen bild. kommer och går tydligen, verkar vara glapp eller fel på lcdn.
ringde asus sverige och de kan hämta datorn i morgon och åtgärda felet.

är inte helt glad på säljaren nu kan jag säga, försöker ringa honom men svarar inte. lillfan blåste mig!

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

ringde asus idag för att se hur det går för datorn, den ska ha blivit klar samma dag som den kom in (fre) de ska dock inte ha bytt några delar utan bara " softfare reset..." förklarade för dom ändå att felet dyker upp sporadiskt, och ligger inte hela tiden.
jag tror ju inte att felet är löst via en reset. datorn bör dock dyka upp idag eller i morgon, så det återstår väll att se

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008