Permalänk

Segstartad laptop

Hej jag har fått problem med min laptop. Den är seg att starta när den är kall.

När den är helt kall (avstängd och i rumstemperatur) så vägar den starta, till en början. När jag först trycker på strömknappen så startar den och stänger av sig nästan omedelbart. När detta har upprepats i några minuter så kommer den till slut längre och längre i booten. När den väl har laddat windows så fungerar den felfritt (när den väl kommer förbi BIOS så händer det att win booten avbryts ibland.)

Datorn är en HP dv6 1128eo. Den har inget batteri inkopplat (dött sen länge), den är alltid inkopplad med nät-kabeln (detta borde väl innebära att moderkorts batteriet inte laddas ur och orsakar problemet?).
Datorn har en custom BIOS där jag har modifierat BIOS wifi-whitelist så att den accepterat ett N-standard kort.
Vet inte hur bios reset fungerar, om fabriks utgåvan flashas in så kommer den inte starta eftersom BIOS låser systemet om inte original kortet sitter i.

Har även kollat runt lite men har inte hittat någon som har samma problem med det jag upplever.
För några år sen hade jag problem med damm i fläkten som gjorde att den överhettade och stängde av på ett liknande sätt. Jag har en känsla att det nuvarande problemet har att göra med temperaturen på komponenterna, men vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Dålig kylpasta kanske som gör att CPU överhettar direkt men när den är varm så har den kontakt med kylningen?

Permalänk
Medlem

Mekigt som fan, har haft inne någon laptop då och då med samma problem. Det verkar som att det är olika lösningar varje gång nästan...

Föreslår att du sätter igång en kopp kaffe, kavlar upp ärmarna och sätter dig och testar allt. Öppna upp datorn och kontrollera att du som sagt inte har en massa damm, och kolla så att alla fläktar snurrar som dom ska. Kommer du åt batteriet så byt ut det helt, det är lite olika på oika modeller av laptops var BIOS reset sitter, men kan du googla fram det så resetta BIOS. Är datorn relativt ny så kanske du kan skaffa ett batteri till den, jag antar att det kan lösa problemet om det blivit nått krux med att den inte laddar ordentligt via strömkablen/glapp?

Visa signatur
Permalänk

1. Den är fri ifrån dam. Den rengörs regelbundet ifrån det så fort jag märker att arbetstemperaturen är högre än normalt. Var eller vart annan månad i regel.

2. Det är problem med att skruva isär den. Sist jag försökte så visade det sig att en skruv sitter som berget. Naturligtvis så är det en av dom som gör att man inte kan få ner den i molekyler. Skulle uppskatta lite hjälp med hur man löser ett sådant mekaniskt problem. På bilen så hade jag plockat fram vinkelslipen eller gasverket, men inget av de båda är att rekommendera på en dator. Vill plocka ned den helt eftersom jag vill byta kylpastan på CPU (och GPU).

3. När du pratar om batteri så antar jag att det är moderkorts-batteriet som du menar?

4. Har även kontrollerat det där med strömkabeln. Allt verkar ok med den, har satt dit ett litet stöd så att den inte böjs kraftigt direkt efter pluggen som går in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortensen:

1. Den är fri ifrån dam. Den rengörs regelbundet ifrån det så fort jag märker att arbetstemperaturen är högre än normalt. Var eller vart annan månad i regel.

2. Det är problem med att skruva isär den. Sist jag försökte så visade det sig att en skruv sitter som berget. Naturligtvis så är det en av dom som gör att man inte kan få ner den i molekyler. Skulle uppskatta lite hjälp med hur man löser ett sådant mekaniskt problem. På bilen så hade jag plockat fram vinkelslipen eller gasverket, men inget av de båda är att rekommendera på en dator. Vill plocka ned den helt eftersom jag vill byta kylpastan på CPU (och GPU).

3. När du pratar om batteri så antar jag att det är moderkorts-batteriet som du menar?

4. Har även kontrollerat det där med strömkabeln. Allt verkar ok med den, har satt dit ett litet stöd så att den inte böjs kraftigt direkt efter pluggen som går in i datorn.

- Först och främst mistänker jag att HDD'n har gjort sitt, kolla inlägg på internet i stil med "baka HDD...".
- BIOS CMOS batteriet KAN vara orsaken, dock inte troligt (väntat livslängd ca. 5 år).
- Skruven är möjligen låst med "Loctite" eller liknande kemiskt låsning. Testa att värma upp skruvskallen - varsamt - med en lödkolv.
I värsta fall kan du helt enkelt använda kolven för att "skära ut" skruven. OBS - inte mitt ansvar =).

Permalänk

HDDn är ny, bara ca 6mån gammal. Blåste lite nytt liv i datorn med en 1TB SSHD.

Skruven sitter snett, dvs skurna gängor. Det var jag själv som klantade mig när jag bytte W-lanet i den. Den sitter i ena hörnan av W-lanskortet Så att skära i kortet är nog ingen bra ide eftersom det inte går att festa igen. Men det är ett PCIe half minicard och platsen accepterar ett helt mini card. Det finns kanske någon typ av adapter att skaffa?

Datorn är över 5 år gammal. införskaffades 08, om jag inte minns fel. Ska börja med att byta COMS batteriet.

Permalänk

Well, byte av CMOS batteri hjälpte inte.

Problemet har även förvärrats något. Har drabbats av avbrott i driften även är den är igång nu.
Men i och med det så har felet avslöjat liter mer om sig själv. Tror nu att det är lödningen där moderbordet får ström i från väggen (adaptern) som det brister. Alternativt så är det kabeln som har internt brott (men jag har svårt att tro att ett kabelbrott skulle bli påverkat av temperaturen)