Problem med massiva FPS drops - lenovo y50-70

Permalänk
Medlem

Problem med massiva FPS drops - lenovo y50-70

hejsan!

Brorsan köpte en gaming laptop ikväll, det blev en Lenovo y50-70:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LENOVO-Y50-70-I7-4700HQ-...

nu när vi ikväll slår igång lite Dayz för att lira, så flyter allt på fint och han har en fps kring 50-60 fps då vi har de lägsta inställningarna som går men bara efter några minuter så droppar fpsen ner till ca 10 och det laggar nå fruktansvärt.

har kollat inställningar och sett till att datorn ska välja det dedikerade grafikkortet, inte ha något sparläge på eller liknande men inget hjälper.

är det någon som haft liknande problem eller som sitter på en lösning? för går ju inte att köpa en laptop för nästan 11 lök som inte går att lira på.

tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter som att datorn blir för varm och Throttlar. Har du kollat temperaturer på cpu/gpu?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Låter som att datorn blir för varm och Throttlar. Har du kollat temperaturer på cpu/gpu?

nej det har jag inte. har du något bra program för detta?

och om det nu är det, vad gör man åt det?

Permalänk
Medlem

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Prova med det programmet. Skaffa kylplatta, men det borde ju inte behövas på en ny gaminglaptop!

Sett fler med din modell som haft det problemet lite varstans på internet.

Permalänk
Inaktiv

11k? Den fanns att köpa för 4k för ett tag sedan och jag köpte en då.

Edit: såg nu din va i7 modellen, jag har i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Prova med det programmet. Skaffa kylplatta, men det borde ju inte behövas på en ny gaminglaptop!

Sett fler med din modell som haft det problemet lite varstans på internet.

men kan datorn bli för varm av ca 5min spelande? sen eftersom den är sprittny bör de ju inte behövas en kylplatta direkt?

nu när han testar att lira så är det väldigt sällan han är uppe i fps så det är spelbart. ligger oftast runt 10-15 fps och laggar satan. menar om det är en spritt ny dator måste man ju kunna kräva mer än såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimal:

11k? Den fanns att köpa för 4k för ett tag sedan och jag köpte en då.

Edit: såg nu din va i7 modellen, jag har i5.

men fungerar din som den ska då eller?

Permalänk
Medlem

har nu även fått upp meddelanden: grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. får gå tillbaka med datorn, det lär vara nåt fel på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edmild:

har nu även fått upp meddelanden: grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. får gå tillbaka med datorn, det lär vara nåt fel på grafikkortet.

Inte nödvändigtvis. Mina drivrutiner har crashat någon gång med mitt 680. (Typ 2-3 gånger sedan Jan 2013)

Vet också att motorn som DayZ är byggd på är ganska instabil ibland.

Testa att installera andra drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |