"Anslutet men laddas inte", laptopen vägrar ladda sig

Permalänk
Medlem

"Anslutet men laddas inte", laptopen vägrar ladda sig

Hej!
Idag märkte jag ett väldigt skumt problem med min laptop (HP ENYY 15), det är så att datorn/batteriet helt enkelt inte vill laddas upp när jag kopplar in strömsladden. När sladden kopplas i ändras ikonen nere till höger till att den får ström, men när jag håller musen över står det ”xx % kvar (anslutet med laddas inte)”. Jag vet dock att den får ström eftersom procenten håller sig på samma när den är ikopplad, plus att den går att köra utan batteri (med bara strömsladd i alltså).

Vet ni om det kan vara någon inställning jag kan ha kommit åt eller vad problemet kan vara (och hur jag på smidigast sätt löser det)?
Jag har gjort en virus-scan, startat om datorn och bytt vägguttag men inget verkar kunna göra att den laddas upp samtidigt som den är på (batteriet laddas när datorn är helt avstängd).

Batteriet har inte gett några som helst tecken på att ge upp, så det känns kanske inte riktigt som att det är därför?

HP ENVY 15
i7 4702MQ
8GB RAM
Nvidia 750m
250GB Samsung EVO
Windows 8.1

Alla svar uppskattas enormt!
//Patrick

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med din HP men min Sony Vaio har programvara som om jag har det aktiverat beter sig så där, laddar upp till en vis inställd % och sen håller den procenten, blir också "Anslutet men laddas inte"

Kör man ofta med tillkopplad ström så är det en bra funktion då det sliter mindre på batteriet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte hur det är med din HP men min Sony Vaio har programvara som om jag har det aktiverat beter sig så där, laddar upp till en vis inställd % och sen håller den procenten, blir också "Anslutet men laddas inte"

Kör man ofta med tillkopplad ström så är det en bra funktion då det sliter mindre på batteriet.

Vet du hur jag kan stänga av det? Min laddar inte till en viss procent, den stannar där den är så att säga. Nu har den suttit fast vid 27% i någon timme, vilket ju definitivt inte är trevligt om jag bestämmer mig för att plocka med den ut och inte har tillgång till ström!

Permalänk

Hehe märkte precis detta på min laptop, och så kom den här tråden upp i Nytt i forumet
Jag är också intresserad om man kan stänga av det då jag inte varit med om detta tidigare..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Har en Fujitsu som bara en dag gick från att hålla strömmen i timmar, till, ansluten men laddas ej, har snart försökt allt utom att lämna in den på rep...

Permalänk

Batteriet är trasigt, och moderkortet förhindrar att det laddas upp, för att undvika bränder och annat otrevligt. Koppla ur batteriet ur datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Batteriet är trasigt, och moderkortet förhindrar att det laddas upp, för att undvika bränder och annat otrevligt. Koppla ur batteriet ur datorn.

Så jag inte behöver betala pengar i onödan, du är alltså helt säker på att det inte är någon inställning eller liknande jag har kommit åt? Det enda sättet att fixa problemet är att köpa nytt batteri eller lämna in datorn på lagning?

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara en ide att uppdatera BIOS?

http://www8.hp.com/us/en/drivers.html

Permalänk
Vive la liberté!

Har du möjlighet att prova en annan laddare?
HP laddare med stift i mitten kan få glappkontakt för stiftet och då vägrar datorn att ladda.

Permalänk
Medlem

Jag har flera laddare hemma till min bärbara. En av dem laddar och ökar på batteriets laddning som det ska men en annan laddare står det samma som för dig.

Är det originalladdare? Jag misstänker att i mitt fall är det en svagare laddare som bara kan hålla datorn igång men inte ge tillräckligt för att samtidigt ladda batteriet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag fick precis samma problem med min ASUS laptop, men det hjälpte med att enkelt bara stänga av datorn, plocka ur och sätta tillbaka batteriet och sedan var allt frid och fröjd.

Permalänk
Avstängd

Oftast beror det på att batteriet är slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte hur det är med din HP men min Sony Vaio har programvara som om jag har det aktiverat beter sig så där, laddar upp till en vis inställd % och sen håller den procenten, blir också "Anslutet men laddas inte"

Kör man ofta med tillkopplad ström så är det en bra funktion då det sliter mindre på batteriet.

HP har ingen sån programvara

Skrivet av PatrickP:

Vet du hur jag kan stänga av det? Min laddar inte till en viss procent, den stannar där den är så att säga. Nu har den suttit fast vid 27% i någon timme, vilket ju definitivt inte är trevligt om jag bestämmer mig för att plocka med den ut och inte har tillgång till ström!

Jag skulle säga att det är något fel på batteriet. Min pappas bror har samma fel med sitt batteri och vi har testat det i en annan dator och där var det samma fel. Om du kan, testa i en annan dator för att se om det är fel på batteriet eller datorn. Du kan annars använda HP Support Assistans och kolla hur batteriet mår under battery och sedan HP Battery Check

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Dator anslutet med laddas inte

Hej
Man kan kolla fall batteriet är låst. Det gör man under datorn. Fall det inte är låst så kan det vara felet. Men annars är det något annat fel.

Visa signatur

Asus K52DE
Windows 7 Home Premium
Processor: AMD Phenom
_______________________________________________________

Permalänk
Medlem

Detta beror på en av 3 saker:
1: Batteriet är trasigt och måste bytas
2: Batteriet behöver kopplas ur datorn, okänt fel.
3: Batteriet behöver kopplas ur datorn i 10 timmar pga de aktiva celler som håller koll på batteriets kapacitet måste nollställas.

Prova ta ut batteriet över natten, hjälper det inte behöver det bytas.

Permalänk
Medlem

Om datorn dör så fort nätsladden dras ur trots att batteriet sitter i så är batteriet död - batteriskyddskretsen har kopplat bort batteriet helt då en eller flera av cellerna inne i batteriet är utanför tillåtna spänningsramar.

Fungerar batteriet fortfarande men kanske ger mycket kort drifttid så kan man prova och försöka reset:a batterimätaren.

Detta varierar mycket mellan batterier, laptop och tillverkare. Men en klassisk grej var att batterimätaren börja visa fel - oftast för lite, att området mellan 0- 100% var bara en halvtimme istället för flera timmar tidigare och ofta var boten mot detta och få mer kapacitet igen för ett tag var att man i BIOS-läge körde tills batteriet klippte ned datorn (djupurladdningsskyddet bröt strömmen) därefter kopplade man på laddningen (utan att starta datorn) och laddas under en hel dag eller natt.

ibland kan man få göra det 2-3 ggr innan batterimätaren har kalibrerat sig till nya värden - dock oftast men inte alltid så nollställs batterimätaren för ny kalibrering om man kör ned tills batteriskyddet bryter och sedan laddar till fullt igen.

efter detta kan man få en uppfattning sedan när man startar datorn om batterierna verkar ha repat sig.

laptopbatterier slits av tiden, laddningsnivå, värmen och antal upp och urladdning - faktiskt är tiden, värmen och högt satt laddningsnivå under långa tider den delen som försämrar batteriet mest medans antal urladdning och laddning inte är den dominerande faktorn varför man tappar kapacitet. - det som också sliter batteriet mycket är att batteriet hålls hela hela tiden fulladdade vid hög spänningsnivå (4.2V/cell) och kanske inte ställs på mer än 80% laddningsnivå (4.0 - 4.1V/cell) när det är fulladdat.

Vissa lite bättre laptop så kan man justera nivån när laddningen skall avslutas och vet man att laptopen används mest vid skrivbord så skall man om möjligt sätta laddningsnivån vid 70-80%, medan är man på språng jämt och kör ned batterierna djupt så vill man att laddningen skall vara på typ 98% för mesta möjliga kapacitet.

Permalänk

Noterade samma sak på min splittnya MSI men hokus-pokus-fili-google:

"MSI laptops will only charge the battery if the battery level drops to 95% or below. This is normal behavior due to the design of the lithium-ion batteries. The IC inside the battery is engineered to charge only if the battery reaches 95% or below. This delay in charge will help prolong battery life."

Lämnar den här om nån annan undrar över samma sak

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem på min sprillans Fujitsu H760. Fastnat på 90% och laddas inte, men laddas heller inte ur.
Ska testa att plocka ur batteriet och låta det ligga i 10h

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***