Undrar om min laptop underpresterar

Permalänk

Undrar om min laptop underpresterar

Hej hej. Köpte en laptop för snart en månad sen och är lite förundrad angående hur den presterar.
Beställde den med nästan exakt samma hårdvara som nya ASUS g751JT men i ett annat chassi, d.v.s. med
Intel i7 4710mq
NVIDIA Geforce GTX970m
8gb ram

Är nöjd med prestandan så länge jag bara gör en sak samtidigt. Med alla inställningar på max så pendlar FPSen mellan 50-200 när jag spelar WoW och mellan 100-300 i CS beroende på map och situation. Det som dock förundrar mig är att jag inte kan spela ett spel och ha en HD stream igång samtidigt på andra skärmen utan att processoranvändingen går upp på 90-100% och mitt spel ner på max 15fps. Processorn kan rentav gå från 30% till 100% när jag startar en stream.

Hade inte det problemet på min stationära dator som har en AMD Phenom II X4 955 3,2GHz processor som benchmarkar på ungefär halva poängen jämfört med den här i7an. På den datorn så ökar processoranvändningen med 20-25% av en HD stream.

Att processornanvändningen går genom taket när jag kollar på streams är det som stör mig och förstår verkligen inte varför, någon som har ett bra svar på varför och om jag kan göra något åt det?

Permalänk
Medlem

Det låter som att din dator använder processorns inbyggda grafikdel istället för det dedikerade Nvidia-kortet för att visa video-streamen. Men hur du råder bot påt vet jag inte, kanske saknas en drivrutin eller att du behöver uppdatera någon maskinnära kod, kolla på tillverkarens hemsida för modellspecifika uppdateringar! Att fps:n åker upp och ner i spel är inte så konstigt då olika grafiska effekter kräver olika mycket från grafikkortet, står du tex så att du först tittar på en scen med få eller inga shaders och sedan vänder dig om så du får en scen med mycket tunga shaders så kan fps.n ändras drastiskt. Vill dock påpeka som jag ofta gör att i princip alla laptops på marknaden idag har skärmar med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz så alla fps utöver de är i princip bortkastade då skärmen ändå inte kan visa dom så jag skulle inte oroa mig för mycket om din fps-indikator går mellan 100-300, det betyder bara att ditt grafikkort renderar 40-240 fler bildrutor än vad som behövs.

Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB