Permalänk

Recovery Lenovo Y510P

Hejsan alla glada braxar.
Reggade mig här för att kunna bli av med min fixa idé om att hitta recovery media till min Lenovo Y510P.
Jag är inte så pigg att betala ca 24 dollar när jag är del student, det är nära jul och av ren princip.

Gjorde misstaget att partionera om lite( utan att röra recovery partitioner), vilket är normalt handhavande och vilket de flesta system ska tåla.
Hade gjort back via OKR8 just in case, trodde det skulle räcka.
Följer forum efter forum om hur man reparerar OKR, men inget funkar alls.

Upptäcker att jag behöver börja om från början och start upp via NOVO-knappen, inget händer förstås. Läser runt och ser att det är ett vanligt problem hos Lenovos produkter. Försöker reklamera till butiken där jag köpt den,som hänvisar mig vidare till Lenovo.

Har skickat en förfrågan till Konsumentverket om denna praxis att behöva betala för recoveryskivor och att butiker inte tar ansvar för OEM-mjukvara.

Är det någon här som har möjlighet via PM eller något kunna hjälpa mig att få tag i en recovery? Nån som har en i ISO-format vore den bästa personen just nu .

Permalänk

Nödgades att totalt wipa datorn för att kunna göra den användbar, upptäckte också att skicka efter skivorna var 37 euro och inte 24.

Mailade konsumentvägledare, tyvärr var denne inte så tekniskt bevandrad att rent teknikmässigt om något är fel eller inte, men däremot lagligt så är min reklamation sund. Problemet är fortfarande vad verkstaden bedömer. Har jag gjort ett handhavandefel eller inte?

Jag ska skicka iså fall med en ordentlig felbeskrivning om vad jag gjort och inte gjort när jag väl skickar in datorn på service.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till någon annan dator? Lenovo datorerna kommer med nyckeln till Windows 8 inprogrammerat i UEFI/BIOS, så bara du kan få tag i Windows 8 media och installera via t ex USB (instruktioner) ska det inte vara några större problem att komma igång.

Permalänk

Uttnyttjar mitt Dreamspark-konto till max.
Hoppas bara att SSD-disken får tillbaka cachefunktionen med drivers installerade.
Att isntallera och fixa datorn kan jag själv, känns bara som en principsak att det är en utveckling gentemot konsumentsäkerheten att backup och recovery är väldigt känsliga på en del system, vilket gör att konsumenter som inte har samma kunskaper eller ork är i farozonen att få sina rättigheter satta ur spel med påstådda klausuler ( t.ex mjukvara inte täcks av garantier och reklamationsrätt ).Värre är det när det är OEM-installationer som påstås inte täckas in, vilket jag ifrågasätter starkt. Mailkonversation med kedjan, med en tydlig förklaring om vad som hänt, och de säger att det är upp till servicestället att svara på är väldigt dålig service anser jag.