Permalänk

Död Asus N53SN?

Hej.

Jag har en Asus N53SN som jag inte kan få igång.
Det hela började för några månader sen. Då fläkten började låta med surrande ljud.
Datorn är inköpt 2011 så den är mer än 3 år gammal.
Jag bestämde mig till slut efter mycket efterforskning att ta i sär datorn för att rengöra fläkten och undersöka felet.
Jag tog i sär datorn och tog till och med bort min "kylfläns" på processorn, och rengjorde fläkten. Dock applicerade jag ingen ny kylpasta.
Jag fick igång datorn efter att ha satt ihop den. Men självklart så var surrandet kvar om än kanske mindre omfång, och processorn blev också väldigt varm, minns att det luktade bränd plast. Sen stängde datorn ner sig när jag hade igång ett spel en gång.
Jag monterade i sär hela datorn för jag ville åtgärda fläktljudet.
Så datorn är i sär monterad i några veckor tills jag igår åker och köper hem kylpasta samt rengöringsmedel för kylpasta m.m.
Jag är så noggrann jag kan med att applicera kylpastan, samt har ESD-armband.
Monterar ihop hela kalaset.
Men sen när jag ska sätta på datorn, så vill den inte starta.
Jag brukar inte använda batteri utan kör bara med nätsladden.
Ser att startknappslampan och några lampor till bredvid lyser till snabbt för att sen slockna, men gör ej så mer när jag försöker igen.
Jag har testar trycka in startknappen mer än 30 sek eller nåt för att jag har läst att man kan göra det.
Inget verkar hjälpa och jag vet inte hur jag ska felsöka för att få reda på mer vad som är fel.
Har sökt flera gånger på internet efter liknande problem men gått bett.
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Ha i både sladd samt batteri, kan vara så att datorn inte vill starta utan batteri i, eller att nätaggregat / sladd glappar eller något?
Eller se om du kan få tag i ny nätdel?

Kan ju vara en idé att kolla kontakt + kablasch inuti burken också. Kan ju vara nån lödning där som spruckit eller liknande.

Absolut sista utvägen kanske kunde vara att baka moderkortet.... Men gör bara detta om du absolut måste och kolla upp noga så du gör "rätt" isåfall (jag står inte för eventuella problem du åtar dig )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Jag testade med batteriet i också. Men den beter sig likadant. När jag hade batteriet i så lyste batterilampan. Men sen när jag trycker på startknappen så lyser flera lampor till kort men alla lampor slocknar därpå inklusive batterilampan.
Kan nämna att jag är inte så värst haj på elektronik.

Menar du att jag ska köpa ny nätadapter för datorn eller tänker du på nåt som sitter inuti burken?

Hur vet jag om en lödning är sprucken?

Det där med att baka verkar lite farligt har jag märkt.
Får jag ställa en lite dum fråga.
Hur hjälper det att baka moderkortet?
Löder det ihop de spruckna lödningarna då?

Permalänk
Medlem

Processorn borde ha klarat sig eftersom moderna processorer slår av sig innan det blir allt för hög temp! Antagligen därför datorn slog av sig när du startade ett spel.

Batteriet du testade med, var det gammalt? Kanske är helt slut då och inte orkar starta upp datorn, vilket kräver att du måste h nätsladd.
På Asus N53 så finns det dock en vanligt problem. Själva DC-IN (där du stoppar in strömkontakten i datorn) sitter inte på moderkortet utan på ett eget board, och det har en tendens att bränna. Lukta nära DC-IN på datorn och se om det luktar kraftigt bränt, isåfall så är det nog det som gör att datorn inte startar! Dock måste jag hålla med om att det verkar vara ett mycket konstigt sammanträffande att boardet bränns i samma veva som du inte har någon kylpasta på för cpun.

Luktar det inte bränt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än att det kanske är dags för en ny laptop

Visa signatur