Permalänk

Hjälp!! HP - Laptop

Hej!

Nu har jag klantat mig ganska ordentligt och är i trängande behov utav Sweklockers expertis! Det är så att Laptopen fick en liten smäll och nu vill den inte riktigt gå igång!

När jag startar den så får jag en svart skärm med texten "Windows felåterställning" "Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin- eller programvaran. Om Windows-filer skadats eller konfigurerats på fel sätt, kan Startreparation hjälpa dig diagnostisera och åtgärda problemet. Om ett störmavbrott inträffade när datorn startades väljer du Starta Windows normalt"

När jag jag väljer att starta normalt tas jag tillbaka till den här texten och när jag väljer "Starta Startreparation" så får jag först fram ett fönster som säger:
Windows Script Host
Script: X:\Rita-tool\Start.vbs
Line: 93
Char: 14
Error: The system file cannot find the file specified.
Code: 80070002
Source: (null)

Efter att jag trycker "ok" här så får jag fönstret:

HPRecovery
"Create file fail." Efter att jag trycker ok här så får jag ett fönster ifrpn HP som säger:

"HP REcovery Manager"

"Recovery not supported under current configuration, please enable acceleration option for Intel Smart Response Technology and try again."

Någon som vet vad jag ska göra?? Är jag körd?

Permalänk
Entusiast

Först och främst så är det bara hårddisken som kan ha gått sönder av smällen så om den är körd vilket inte är helt klart än så är det bara den som måste bytas ut för några hundringar.

Hur som helst så verkar det ju som att Windows på nogt sätt korrupterats när smällen hände och varför recovery-verktyget inte fungerar vet jag inte.
Men att hårddisken ändå ger livstecken är ett bra tecken så det skulle kunna vara så att en ominstallation av operativsystemet är allt som behövs.
Men innan du försöker göra det så prova att gå in i BIOS genom att klicka F10 eller Delete vädligt snabbt när datorn startas upp och leta efter "Intel Smart Response Technology" och sätt på den funktionen om den finns sen försöker du igen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Först och främst så är det bara hårddisken som kan ha gått sönder av smällen så om den är körd vilket inte är helt klart än så är det bara den som måste bytas ut för några hundringar.

Hur som helst så verkar det ju som att Windows på nogt sätt korrupterats när smällen hände och varför recovery-verktyget inte fungerar vet jag inte.
Men att hårddisken ändå ger livstecken är ett bra tecken så det skulle kunna vara så att en ominstallation av operativsystemet är allt som behövs.
Men innan du försöker göra det så prova att gå in i BIOS genom att klicka F10 eller Delete vädligt snabbt när datorn startas upp och leta efter "Intel Smart Response Technology" och sätt på den funktionen om den finns sen försöker du igen.

Gick in i BIOS men kunde inte hitta något om "Intel Smart Response Technology". Men du tror alltså att en ominstallation skulle kunna hjälpa? Hur bär jag mig åt då? Försvinner alla filer då?

Permalänk
Medlem

Ja alla filer försvinner vid ominstallation (om du nu inte lagrar filer på annan partition, men C: kommer raderas helt. Vill du försöka rädda data har du två alternativ:

1:Linux cd/usb. Boota ett linux operativ från CD eller USB och se om disken går att nå då. Flytta ut alla filer och formatera sedan disken.

2: Stoppa i disken i en annan dator och se om disken går att nå då du bootar den datorns egna operativ.

Hoppas det löser sig! Får du igång det, snälla, kom ihåg att ta backup på dina filer med jämna mellanrum! Finns jättebra tjänster för det, ja det kostar men den dagen saker går sönder (vilket det gör) så kan du vara lugn med att det finns kvar oavsett! Sett för många trådar med folk som blir av med massa oersättliga filer för att de har dem på en ensam bärbar :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Ja alla filer försvinner vid ominstallation (om du nu inte lagrar filer på annan partition, men C: kommer raderas helt. Vill du försöka rädda data har du två alternativ:

1:Linux cd/usb. Boota ett linux operativ från CD eller USB och se om disken går att nå då. Flytta ut alla filer och formatera sedan disken.

2: Stoppa i disken i en annan dator och se om disken går att nå då du bootar den datorns egna operativ.

Hoppas det löser sig! Får du igång det, snälla, kom ihåg att ta backup på dina filer med jämna mellanrum! Finns jättebra tjänster för det, ja det kostar men den dagen saker går sönder (vilket det gör) så kan du vara lugn med att det finns kvar oavsett! Sett för många trådar med folk som blir av med massa oersättliga filer för att de har dem på en ensam bärbar :/

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen!

Har bootat Ubuntu på den nu och håller på att lyfta lite filer ifrån den. Verkar fungera skapligt, den har protesterat ett par gånger än så länge. Kan jag sedan formatera hårdisken "via" ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarelyBlurred:

Tack för tipsen!

Har bootat Ubuntu på den nu och håller på att lyfta lite filer ifrån den. Verkar fungera skapligt, den har protesterat ett par gånger än så länge. Kan jag sedan formatera hårdisken "via" ubuntu?

Skönt och höra att du får ut filer från disken! Du kan vänta lite och se om någon mer kunnig på området svänger in och kan ge dig mer råd om att rädda data. Finns program som kan rädda även trasiga filer med lite tur, undvik att skriva data till disken samt belasta den om den nu är fysiskt trasig. Se om du kan kolla hälsan på den innan du inatallerar nytt operativsystem.

Det går att formatera från linux, men jag vet inte hur samt att du kan lika gärna göra det när du installerar windows. Görs automatiskt när den installerar på partitionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sådär, nu har jag lyft alla filer jag behöver ifrån hårddisken. Jag har också prövat att installera om Windows via usb minne och via CD men jag fastnar alltid på samma steg där man ser den blåa Windows 7 backgrunden samt texten "Installationsprogrammet startas" och den blåa cirkeln som snurrar i all oändlighet... Någon som har en ide om vad jag bör göra nu?