Jag letar efter en reservdel till en bärbar dator

Permalänk

Jag letar efter en reservdel till en bärbar dator

Hej alla!

Jag bytte ut HDD:n mot en SSD i min nyinköpta laptop:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXMRWED028/acer-aspire-es1-512-15-6-barbar-dator-svart

Jag klantade mig när jag skulle ta loss tangentbordet i samband med bytet och råkade ha sönder en plastbit som håller fast flatkabeln från tangentbordet i moderkortet, se bilderna nedan.

Är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan plastbit?

Tack på förhand,
/Bengan

Permalänk

Jag råkade göra samma sak, körde med externt tangentbord i 2 år, någon vecka sen lade jag dit kabeln, och slängde på locket.
Blev kontakt och fungerar utan problem.
Googlade lite men gav upp. Testa ebay.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt tror jag inte du kan köpa en sådan reservdel.. Nytt moderkort eller försök hitta någon lokal datorservice butik som kanske har en sådan på en gammal skrotad bärbar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så ska väl endast den piggen se till att sjävla plasthållaren inte åker fram... sätt i kabeln tryck i plastbiten,, Kolla så att tgb funkar som det ska och använd smältlim eller superlim.. Och hoppas att du aldrig behöver byta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tryck i kabeln och släng på lite lim så ska det nog gå!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Lim är nog lite överdrift, då man kanske vill kunna demontera den igen i framtiden. Prova först att tejpa fast den istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

haken du brutit är bara för att plastbiten inte ska försvinna, tryck dit kabeln, tryck till plastbiten, stäng datorn och var nöjd

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som föregående sa.. smältlim är kanon.

Har gjort samma sak, tryckte in kontakten, och med lite tryck på plastbiten där "flisen" saknades, så satte jag bara en dutt med värmelim, 20-30sek senare när det stelnat, ta bort trycket och voilá den sitter kvar.

Fungerade perfekt och syns knappt. Enkelt att ta bort om de skulle behövas med, eftersom smältlim/värmelim inte fastnar på samma sätt som superlim / karlssons klister...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade inte krånglat till det med tejp eller lim (kan orsaka skada) utan bara testat utan den plastbiten. Om kontakten lossnar om ett halvår så vet du ju hur man trycker dit den igen.

Permalänk

Tack alla för alla tips!

Jag får inte kontakten att sitta kvar utan "flisan". Jag testar med tejp och därefter lim.

Med vänlig hälsning,
/Bengan