En Ljud fråga angående Lenovo Y500 med GT750m sli

Permalänk

En Ljud fråga angående Lenovo Y500 med GT750m sli

Hej
På något sätt får jag inte Nvidia kortets ljud egenskaper att ta över och sända DTS till förstärkaren.
JAg har en digital optisk tos link kopplad mellan förstärkare och tv tv´n har digital ljud utgång.
Så därav undrar jag kan man avvaktivera realtek kortet då den vägrar inse att det går att spela upp 5.1 ljud via nvidias ljudkort.
Jag vet att tv´n har olika egenskaper på hdmi ingångarna men att veta vilken man ska koppla datorn till är en annan sak.
men min fråga knaman koppla ur realtek kortet?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte skicka via tvns toslink utan måste ansluta via hdmi om delarna stödjer arc eller direkt mellan dator och förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

takt luska ut var denn

saken är att förstärkaren har inga hdmi in/utgångar bara coaxial och toslink
så vete tusan men nog får jag ju ljud i alla högtalare men inte dts ljudet ja ja då vet jag att nästa dator inte blir en bärbar om man ska se film på hembio anläggning
Edit:
Tv´n har en hdmi arc ingån ska luska ut var den sitter sen kanske

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste använda rätt utgång på datorn, laptopar har ofta minitoslink i hörlurskontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok såg att kjelle har en mini toslink till toslink en sån dära lång kontakt i ena ändan och en vanlig toslink i andra är det en så jag ska plugga in i hörlursjacket?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

ok såg att kjelle har en mini toslink till toslink en sån dära lång kontakt i ena ändan och en vanlig toslink i andra är det en så jag ska plugga in i hörlursjacket?

Du bör först kolla om datorn är konstruerad så, sedan kan du välja om du vill ha en hel fiber eller använda en adapter, men kolla om du har funktionen först innan du köper nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

i uppspelningsenheter finns realtek digital aktiverar jag den så får jag inget ljud alls vilket är förståeligt då inget är kopplad till det jacket men nåt speciellt toslink eller spdif finns ej på datorn

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

i uppspelningsenheter finns realtek digital aktiverar jag den så får jag inget ljud alls vilket är förståeligt då inget är kopplad till det jacket men nåt speciellt toslink eller spdif finns ej på datorn

Laptopar brukar inte ha en separat kontakt utan man använder minitoslink dvs den kombineras med en 3,5mm teleplugg, jag har normal analog och optoutgång i hörlursuttaget på 2 av de laptops jag har. Ibland går det att se att det lyser i hörlursuttaget men inte alltid men kolla datorns specifikationer så borde du kunna läsa om din modell har det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tjaba en ny fråga om detta med datorer och ljud.
kan jag på något sätt förbi gå realtek ljudkortet då den blockar ljudet från Nvidia korten eller är det helt omöjligt?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

tjaba en ny fråga om detta med datorer och ljud.
kan jag på något sätt förbi gå realtek ljudkortet då den blockar ljudet från Nvidia korten eller är det helt omöjligt?

Vad menar du ? Man kan normalt sett ha flera ljudkort och sedan bara välja vilket som ska användas, med en viss reservation för att hdcp kan låsa annat än "rätt hdmi" om man skulle spela upp nått som kräver hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

om jag väljer hdmi (nvidia) så kan jag bara välja stereo i uppspelnings enheter i windows i NVCP står det digitalt ljud.
så realtek ljudkortet verkar vara det primära ljudet vilket gör att jag inte kan få ut digitalt ljud ur HDMI uttaget.
Så därför undrade jag om man kan nånstans välja bort Realtek ljudet och gå på Nvidia via HDMI

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

om jag väljer hdmi (nvidia) så kan jag bara välja stereo i uppspelnings enheter i windows i NVCP står det digitalt ljud.
så realtek ljudkortet verkar vara det primära ljudet vilket gör att jag inte kan få ut digitalt ljud ur HDMI uttaget.
Så därför undrade jag om man kan nånstans välja bort Realtek ljudet och gå på Nvidia via HDMI

Jag förstår inte riktigt frågan, vadå stereo, vadå primär ljud, vadå välja bort ?
Kan du inte fritt välja utgång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.