Permalänk
Medlem

Fungerar Lenovos Superfish-tools?

Efter mycket tid som jag spenderat på att söka efter och jämföra datorer hittade jag till slut rätt dator, en Lenovo Ideapad Flex 2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2770671). Innan jag hann beställa den kom allt detta med Superfish ut och nu är jag jätteosäker på om jag ska köpa den eller om det är bättre att hitta en dator av annat märke.

Mitt eventuella förtroende för Lenovo är en viktig fråga, men min fråga till er är om jag ur ett rent säkerhetsmässigt perspektiv kan köpa Lenovodatorn. Just denna version är nysläppt (iaf i Sverige?), börjar säljas på Dustin den 27:e feb. Lenovo säger att de gav order om att sluta med att installera Superfish i januari och att datorer som skeppats tom februari kan ha Superfish installerat, vilket innebär att min valda modell riskerar att ha Superfish installerat.

Lenovo har släppt ett verktyg och en guide för att manuellt ta bort applikationen samt rootcertifikaten (http://support.lenovo.com/us/en/product_security/superfish_un...). Jag har dock läst på andra ställen att man måste installera Win (från annan källa än Lenovo) på nytt för att helt ta bort certifikaten, vilket får mig att undra om Lenovos tillvägagångsätt verkligen räcker?

Vad säger ni, kan jag köpa en dator från Lenovo eller bör jag hitta en annan?

Permalänk
Medlem

Gör en ren installation av Win istället. Du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem

Det tar ofta två till tre månader för datorer att hitta ut till butikerna från det att de lämnar fabriken i östasien, datorn du köpt tillverkades med stor sannolikhet alltså redan före årsskiftet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det tar ofta två till tre månader för datorer att hitta ut till butikerna från det att de lämnar fabriken i östasien, datorn du köpt tillverkades med stor sannolikhet alltså redan före årsskiftet.

Okej, jag misstänkte det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Gör en ren installation av Win istället. Du kommer inte att ångra dig.

Det låter som en bra idé. Hur fungerar det rent praktiskt då, måste jag fixa en ny Windows-kopia någonstans ifrån? Var länge sedan jag köpte en dator och jag gissar att Windows-skivor inte följer med längre, spec med tanke på att datorn inte har inbyggd optisk läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortom:

Det låter som en bra idé. Hur fungerar det rent praktiskt då, måste jag fixa en ny Windows-kopia någonstans ifrån? Var länge sedan jag köpte en dator och jag gissar att Windows-skivor inte följer med längre, spec med tanke på att datorn inte har inbyggd optisk läsare.

Du kan ladda hem Windows 8.1 via denna Microsoft sida och lägga den på ett USB minne http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Men om det är möjligt så hade jag först skapat återställnings media på ett USB minne, om inte installationen fungerar bra med Windows 8.1 som du har laddat hem så har du möjligt att fabriksåterställa datorn, det finns ganska säkert en beskrivning i manualen hur man gör för att skapa denna återställning på ett USB minne.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bortom:

Det låter som en bra idé. Hur fungerar det rent praktiskt då, måste jag fixa en ny Windows-kopia någonstans ifrån? Var länge sedan jag köpte en dator och jag gissar att Windows-skivor inte följer med längre, spec med tanke på att datorn inte har inbyggd optisk läsare.

Se svaret från Janee. Glöm bara inte att lyfta ut nyckeln för Windows innan du gör något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan ladda hem Windows 8.1 via denna Microsoft sida och lägga den på ett USB minne http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Men om det är möjligt så hade jag först skapat återställnings media på ett USB minne, om inte installationen fungerar bra med Windows 8.1 som du har laddat hem så har du möjligt att fabriksåterställa datorn, det finns ganska säkert en beskrivning i manualen hur man gör för att skapa denna återställning på ett USB minne.

Toppen, tack!

Skrivet av TuHack:

Se svaret från Janee. Glöm bara inte att lyfta ut nyckeln för Windows innan du gör något!

Tack för tipset, lätt att glömma produktnyckeln! Hur ska jag hitta den? När jag googlar på hur man hittar produktnyckeln i Win8 så verkar det vara en riktigt snårig djungel. Produktnyckeln ska sparas i UEFI/BIOS, och det verkar vara svårt om inte omöjligt att få tag på den. Hittar tips om tredjepartsprogram för att få fram den, men annan information säger att den produktnyckeln man får fram via tredjepartsprogrammen inte är från UEFI/BIOS utan från registret och kan vara generisk, dvs inte rätt nyckel.

Enligt Microsoft-sidan som janee länkade till verkar jag dock inte behöva produktnyckeln, så länge jag använder samma Win-utgåva? Hittar tvetydig info om detta på andra sidor, på någon sida verkade det som att man måste använda samma installationsmedium för att slippa ange produktnyckeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortom:

Toppen, tack!

Tack för tipset, lätt att glömma produktnyckeln! Hur ska jag hitta den? När jag googlar på hur man hittar produktnyckeln i Win8 så verkar det vara en riktigt snårig djungel. Produktnyckeln ska sparas i UEFI/BIOS, och det verkar vara svårt om inte omöjligt att få tag på den. Hittar tips om tredjepartsprogram för att få fram den, men annan information säger att den produktnyckeln man får fram via tredjepartsprogrammen inte är från UEFI/BIOS utan från registret och kan vara generisk, dvs inte rätt nyckel.

Enligt Microsoft-sidan som janee länkade till verkar jag dock inte behöva produktnyckeln, så länge jag använder samma Win-utgåva? Hittar tvetydig info om detta på andra sidor, på någon sida verkade det som att man måste använda samma installationsmedium för att slippa ange produktnyckeln...

Enligt denna sida så kan man installera Windows 8.1 på en Lenovo Laptop utan att skriva in licensnyckeln https://forums.lenovo.com/t5/Windows-8-and-8-1/Windows-8-1-cd...

Visa signatur

janee