Laptop startar en gång - sedan inte mer

Permalänk
Medlem

Laptop startar en gång - sedan inte mer

Hejsan,

Ja, som ämnestråden lyder så har jag ett problem med en laptop. Det började med att jag skulle göra den i ordning och spara gamla filer, för att sedan formatera den och installera nytt Windows. Jag började med detta sent, och eftersom det är en gammal dator så tar det en stund för den att boota upp. Jag bootar upp datorn, och går sedan iväg för att borsta tänderna. När jag kommer tillbaka så är datorn död. Jag försöker starta upp den med batteri och utan batteri (men med sladd), dock helt utan framgång.

Eftersom jag inte såg hur det såg ut och hur långt i booten den kom så tänkte jag att det är hårddisken som är sönder. Jag hade en hårddisk liggande så jag stoppade in den. Detta var dock ett par veckor senare. Till min glädje startade datorn upp och allt var frid och fröjd. Trodde jag. Det visade sig nämligen vara exakt samma fel igen. Datorn startar en gång för att sedan inte starta mer.

Jag har ingen aning om vad som är fel nu; det verkar ju inte vara hårddisken trots allt. Jag kan även nämna att hårddisken som satt i tog jag direkt ur en annan laptop, så jag vet att den fungerar.

Laptopen i fråga är en Acer Aspire 5738Z(G).

Tacksam för svar.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffy:

Hejsan,

Ja, som ämnestråden lyder så har jag ett problem med en laptop. Det började med att jag skulle göra den i ordning och spara gamla filer, för att sedan formatera den och installera nytt Windows. Jag började med detta sent, och eftersom det är en gammal dator så tar det en stund för den att boota upp. Jag bootar upp datorn, och går sedan iväg för att borsta tänderna. När jag kommer tillbaka så är datorn död. Jag försöker starta upp den med batteri och utan batteri (men med sladd), dock helt utan framgång.

Eftersom jag inte såg hur det såg ut och hur långt i booten den kom så tänkte jag att det är hårddisken som är sönder. Jag hade en hårddisk liggande så jag stoppade in den. Detta var dock ett par veckor senare. Till min glädje startade datorn upp och allt var frid och fröjd. Trodde jag. Det visade sig nämligen vara exakt samma fel igen. Datorn startar en gång för att sedan inte starta mer.

Jag har ingen aning om vad som är fel nu; det verkar ju inte vara hårddisken trots allt. Jag kan även nämna att hårddisken som satt i tog jag direkt ur en annan laptop, så jag vet att den fungerar.

Tacksam för svar.

Vad är det för laptop ?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att strömförsörjningen strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Vad är det för laptop ?

Det är en Acer Aspire 5738ZG. Jag uppdaterar topic med den informationen.

Skrivet av Svensktiger:

Skulle gissa på att strömförsörjningen strular.

Okay, men kan det vara en tillfällighet att den bootar upp halvt när jag byter hårddisk och är precis död efter det?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffy:

Det är en Acer Aspire 5738ZG. Jag uppdaterar topic med den informationen.

Okay, men kan det vara en tillfällighet att den bootar upp halvt när jag byter hårddisk och är precis död efter det?

Det kan ju vara lite kräm kvar i batteriet (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffy:

Det är en Acer Aspire 5738ZG. Jag uppdaterar topic med den informationen.

Okay, men kan det vara en tillfällighet att den bootar upp halvt när jag byter hårddisk och är precis död efter det?

kolla med en multimeter att du får ut ström ur ladd kabeln .
kan bli så med ett batteri som är urladdat . när det vilat en stund så kan det orka lite för att sedan dö . kan upprepas flera gånger om

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla hur gammal den modellen är.
Men datorer kan strula på de mest konstiga sätt om biosbatteriet börjar bli dåligt fast de har elanslutning.
Se om du kan öppna så du kommer åt biosbatteriet och byt det om datorn är typ 6-7år+ gammal.

Varit några fall här på forumet med stationära som strulat och själv bytat på en polares gamla burk då den strulade, den startade ibland och ibland ej och ibland startade den men fläktarna gick på max och inget mer hände, helt frisk efter biosbatteribytet. Ej hört om laptop men de borde kunna råka ut för samma tycker jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync