Permalänk
Medlem

bärbar byte av hårddisk

hej, det är så att min bärbara dator (packard bell easynote z5wt3) råka ramla i golvet ,men den funka efter men efter nån timme så hängde sig allt. har startat om datorn men den ville inte boota så provade tryck Alt+F10 (återställa datorn) men funkade inte det heller. så provade koppla in hårddisken i min stationära dator. jag hittade den men kunde inte gå in på hårddisken för att prova klona den men gick inte.

så jag undrar om jag köper en ny hårddisk (SSD) kmr det bara vara o installera OS och vart får jag tag i windows 8 nyckeln eller måste jag köpa ny nyckel?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Borde finnas en lapp någonstans på datorn t ex på batteriet (på insidan som ligger mot datorn verkar vara en plats de sätter den ibland.)
Eller undersidan av datorn, annars får du kontakta hp om att få tag på ny nyckel pga hårdvarufel på hårddisken som du inte kunde få igång igen.

kanske finns något i manualerna också om windowsnyckeln.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga klisterlappar med nycklar för W8 utan nyckeln ligger i BIOS och ska aktiveras automatiskt med rätt version av 8. Skaffa ny disk, montera och installera sedan om med återställningsskivorna/USB-sticka som du brände ut när du fick datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns inga klisterlappar med nycklar för W8 utan nyckeln ligger i BIOS och ska aktiveras automatiskt med rätt version av 8. Skaffa ny disk, montera och installera sedan om med återställningsskivorna/USB-sticka som du brände ut när du fick datorn.

okej, men jag köpte datorn begagnad o finns ingen cd rom i den, så har ingen återställningskiva/usb går det få tag på hemsidan?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kriffe93:

okej, men jag köpte datorn begagnad o finns ingen cd rom i den, så har ingen återställningskiva/usb går det få tag på hemsidan?

Det brukar aldrig finnas utan då får du kontakta dem och se om du kan få det utskickat, men det kostar i princip alltid en del pengar. Detta är det enklaste eftersom återställningsskivorna innehåller allt du behöver till datorn, inklusive alla specialprogram och drivrutiner, t ex till pekplatta osv.

Alternativet är att hämta OS från Microsoft men då fattas alla program och drivrutiner som behövs till din specifika modell, så då måste du även hämta dessa hos laptoptillverkaren.

Googlade åt dig för guider (tydligen kan det finnas klisterlapp med nyckel även för 8):

http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/windows-8-product-k...
http://pcsupport.about.com/od/windows-8/f/download-windows-8....
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-...

Aldrig installerat W8 på detta sättet eftersom jag enbart köpt färdiga datorer med det och undviker personligen W8 så långt det går, så behöver du mer specifik hjälp får andra hoppa in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...
LÄS! Och se till att du väljer rätt version av win8! (Version går på nyckeln i Bios, språk är bara att välja fritt.. själv kör jag Engelska.. )

1. LÄS!
2. Se till att du har en USB-sticka på minst 4GB.
3. LÄS!
4. Det tar en jädrans tid, ~en timma för win8 att hamna på stickan. (Microsoft har nog något att jobba på)
5. Använd en USB2.0 port på din bärbara, löjligt många problem med att använda USB3.0 porten (Även med USB3.0-minne)
6. Håll tummarna, så att personen innan dig, faktiskt hade en giltig win8 licens. =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...
LÄS! Och se till att du väljer rätt version av win8! (Version går på nyckeln i Bios, språk är bara att välja fritt.. själv kör jag Engelska.. )

1. LÄS!
2. Se till att du har en USB-sticka på minst 4GB.
3. LÄS!
4. Det tar en jädrans tid, ~en timma för win8 att hamna på stickan. (Microsoft har nog något att jobba på)
5. Använd en USB2.0 port på din bärbara, löjligt många problem med att använda USB3.0 porten (Även med USB3.0-minne)
6. Håll tummarna, så att personen innan dig, faktiskt hade en giltig win8 licens. =P

okej tackar får väl prova detta men hur ska jag veta vilken win8 version jag har när jag inte kan komma in i datorn. kan det stå i bios ?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Blir svårt, kolla om det finns en service tag på undersidan och gå till datortillverkaren. Kan finnas på deras sida.
Annars så är vanliga Windows 8.1 vanligast. Windows 8.1 Pro är mindre vanligt, så pröva 8.1 först.

Men, minns du om du hade Mediacenter eller inte.. Om inte, är det 8.1.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Blir svårt, kolla om det finns en service tag på undersidan och gå till datortillverkaren. Kan finnas på deras sida.
Annars så är vanliga Windows 8.1 vanligast. Windows 8.1 Pro är mindre vanligt, så pröva 8.1 först.

Men, minns du om du hade Mediacenter eller inte.. Om inte, är det 8.1.

Dator kostade 3000 ny så tror det äe win 8.1 bara

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem


Lycka till! Berätta gärna hur det gick.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?