Permalänk
Medlem

Asus G75VW Windows Boot Logo

Tjena!
Har en bärbar Asus G75VW, i7 3630QM, 16GB RAM, GTX 670M 3GB, Intel SSD 120 GB (OS Win 8.1) och 750GB HDD). Mer info kan bifogas vid behov.
Till min fråga, min startup skärm, dvs Windows boot ser inte ut som vanligt tror jag (jämför med min kollegas dator, exakt samma specs).
Detta är inget problem eller något som påverkar datorns prestanda utan rent utav intresse undrar jag om man skulle kunna återställa standard boot loggan.
På bilderna nedan kan ni se hur min skärm ser ut då jag startar datorn och hur min kollegas skärm ser ut.
Min boot.

Min kollegas. (Utan den nedersta texten, DEL och så syns ej)

Har även frågat runt på Asus ROG forumet och kommit fram till att jag inte kan ändra denna logo eftersom BIOS v223 har tagit bort dessa inställningar. Jag har även fått tips om att använda 8oot Logo Changer för Win 8.1 men jag vet inte hur säkert det är att använda det.

Har det kanske med och göra att jag använder Windows 8.1 och min vän som använder Windows 8.1 Pro (tror jag).
Vore därför oerhört tacksam att få höra era åsikter om detta.
Tack på förhand, Zeox.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se hur Windows versionen skulle kunna påverka detta. Är lite osäker på om det är UEFI bios eller inte. Men normalt sett så finns det en inställning för detta i BIOS. Brukar finnas under Advanced och heter typ Post logo type har ja för mig på AMI bios. Har fått liknande förut att man var tvungen att ändra den så att det INTE är någon bootlogo ( även om det är inställt på att vara det ) därefter spara och avsluta gå in i BIOS igen och ändra tillbaka.
Men som du skriver att man tagit bort något så kan de ju ha tagit bort logon, Om ni har olika bios men det låter ganska konstigt att ta bort logon faktiskt.
Iaf, min gissning är BIOS inställning. Svårt när man inte kan kolla runt själv i bioset

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Vet ej dock om det är UEFI BIOS eller ej, vad skulle detta då innebära om det var UEFI?
Jag kan ta bilder på mitt BIOS så att du kan se vilka inställningar som är tillgängliga för mig. Det är ju lite dumt av Asus att ta bort en inställning som man kunde ändra på innan och sedan bli tvungen med att leva med den valda inställningen..

Jag googlat mycket på Asus BIOS v223 POST Screen, Asus BIOS Splash Screen etc etc men förgäves.
Tacksam åter igen för lite tips

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte se din bild men jag har en likadan laptop fast med linux på. Där har jag ingen splash alls utan där tar linux över direkt när jag trycker på strömknappen å visar grub istället för BIOS.

Permalänk
Medlem

Jaha då tar OS över Splash vid Linux eller har du själv ändrat denna inställning i BIOS? Föresten vilken BIOS version har du? Ifall du har 223, skulle du kunna kontrollera om POST logo inställningen finns under Advanced på din dator?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det ska vara den senaste, kan kolla ikväll.
Jag ändrade ingenting på min, tycker det är rätt smidigt då datorn startar några sekunder snabbare. Har för mig att det är EFI som gör det möjligt iaf.

Permalänk
Medlem

Ok. Vad är EFI? Har du detta aktiverat i BIOS eller?
Om du inte har ändrat i din BIOS, skulle du också kunna kontrollera hur dina status är på Fast Boot, Secure Boot och Launch CSM? Då jag inte vet hur jag ska ställa mina.

Permalänk
Medlem

Efi är ersättaren till BIOS. Det är alltså efi på den datorn vi har och inte BIOS.

Permalänk
Medlem

Jaha ok, tackar för infon. Finns då ingen möjlighet till att "aktivera" dessa POST screen inställningar eller?
I föregående BIOS versioner var dessa inställningar möjliga sägs det på ROG-forum.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut cirka en sekund efter det att jag trycker på strömknappen.
Det är alltså en linux bootloader där jag kan välja mellan OS eller efi(bios)

Och här har du de andra inställningarna(hittade dock inte de du ville ha), min är oxo version 223:

Ett (kanske dåligt) sätt att få tillbaks din splash screen borde vara att installera windows i icke efi läge
Dvs partitionera din hårddik med mbr istället för gpt och installera windows efter det.

Permalänk
Medlem

Det är ju märkligt att du kan välja STATIC och ANIMATION läge på POST, jag får inte ens upp hälften av de inställningar du har. Förstår inte vad det är som är fel hos mig, kan jag reseta BIOS till default kanske?
Jag vet inte hur ni lägger upp era bilder som ni har tex på skrivbordet men allt jag kan lägga till är bilder från webben. Hur lägger jag till en från mitt skrivbord till exempel?

Permalänk
Medlem

Ja det är jävligt märkligt med tanke på att det är samma dator och samma efi version?!
Jag reggade mig på imgur.com innan jag lade upp bilderna

Permalänk
Medlem

Det behövs ingen bild nu, gjorde en restore to default om fick tillbaka loggan på mitten! Men tack så mycket för din tid och tips!
Dock behöver jag lite tips om vad jag skall ha under enabled och vad som ska vara disabled.

Under Advanced:
-Wake on Lid Open
-Power Off Energy Saving
ASUS USB Charger+ in battery mode

Under Boot:
- Fast Boot
- Launch CSM

Under Security:
- Secure Boot Control

Permalänk
Medlem

Kan säga att dom under advanced gör absolut ingenting på mitt system.
Och dom andra inställningar har jag inte
Märkligt va ?

Permalänk
Medlem

Wow, ja du det var jäkligt märkligt. Vi måste nog byta dator.

Permalänk
Medlem

Hahah, enda lösningen!

Permalänk
Medlem

Måste säga att wake on lid open hade varit rätt smidigt då man sluppit trycka på strömknappen eftersom den borde starta när man öppnar skärmen. Men kanske nått som inte funkar med mitt linux eller nått?

Permalänk
Medlem

Ahha, då kör jag på disable på den, det är en funktion jag sällan kommer att använda.
Har inte använt Linux och därför vågar jag inte svara på det.