Permalänk

Klarar datorn av redigering?

Har planer på att införskaffa en gopro hero4 silver, o tänker då att jag ska redigera filmerna i gopro-studios. Men nu till frågan, klarar datorn av detta?? Kan som sagt ingenting om datorer, men är rätt säker på att det är en sån här jag har: http://www.techjailbreak.com/samsung-series-3-np355v5c-afford... . Är rädd för att det riskerar att bli hackigt osv...

/ikke_datakunnig

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar

Permalänk
Medlem

Det kan du nog, frågan är om du kan rendera i särskilt bra kvalité. Möjligtvis 1080 om du har tur, annars 720p

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Det kan du nog, frågan är om du kan rendera i särskilt bra kvalité. Möjligtvis 1080 om du har tur, annars 720p

Okej, tack för snabbt svar! Problemet är ju bara att jag är perfektionist och vill filma i bästa möjliga kvalité... Vad kan annars problemet bli? Kommer bilden hacka, eller vad händer?

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilken hårdvara du sitter på för kvalitetens skull, det blir samma resultat bara att arbetet kommer att ta rätt mycket längre tid att färdigställa.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i just gopro-studios, men du borde ju inte behöva rendera i realtime och gör du inte det så ska det ju inte spela någon roll, det tar bara längre tid.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Okej, tack för svaren! Blir till att skaffa en, o hoppas det blir bra, bätter att ha filmer man inte kan redigera än att kunna redigera filmer man inte har....

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte var väl mer att du nog inte kommer kunna rendera i 4k osv.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Precis som de andra skriver ovanför så kommer du att kunna få samma resultat oavsett om du uppgraderar dator. Skilladen kan vara att programmet du använder inte känns så responsivt samt att det kommer att ta längre tid att exportera klippet. Kommer bara vara segt när du arbetar, filen som exporteras kommer att vara densamma.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Inte värst stark laptop det där. A10-4600, och bara 1366*768-skärm.

Permalänk

Då det är digital källa till mål rakt igenom spelar inte datorns prestanda någon större roll ur aspekten "ifall det går".
Det kommer att gå, det tar bara längre tid att rendera filmen.

Det var värre förr när man hanterade analog->digital konverting som ju enbart kunde ske i realtid, fick man drops där p.g.a. att hårdvaran inte räckte till så var man ju körd (tills man väl hade fått in det digitalt).

Sitter själv och redigerar GoPro 1080p@60 utan problem på en snart 8 år gammal Core2Duo baserad Dell laptop (D830), det går inte tokfort att rendera, men det funkar klockrent!

Permalänk
Medlem

det kommer ta AS LÅNG tid o redigera videos i den där datorn.. men det kommer att gå.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

det kommer ta AS LÅNG tid o redigera videos i den där datorn.. men det kommer att gå.

Optimistisk tänkande kommer man nog långt med har jag hört.... så det är väll bara att köra!! Men avskyr verkligen när datorn går trögt.... Då vill man kasta datorn i sjön o flytta till en grotta....

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikke_datakunnig:

Optimistisk tänkande kommer man nog långt med har jag hört.... så det är väll bara att köra!! Men avskyr verkligen när det går trögt.... Då vill man kasta datorn i sjön o flytta till en grotta....

Precis, man måste vara optimistisk. Visst kommer det ta lite tid för din dator, men likväl så blir ju arbetet precis lika väl utfört som om det vore min stationära maskin som hade utfört det hela.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikke_datakunnig:

Optimistisk tänkande kommer man nog långt med har jag hört.... så det är väll bara att köra!! Men avskyr verkligen när det går trögt.... Då vill man kasta datorn i sjön o flytta till en grotta....

Kan du hålla optimismen vid liv under lång tid så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem

Så länge du kan spela upp filmer i 4k på datorn så skall det inte vara några problem egentligen. Skulle nästan säga att det viktigaste är hur mycket minne du har och storleken på hårddisken, resten är bara en fråga om tid det skulle ta att konvertera projektet till det format du vill ha det i som t.ex Mp4 etc.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Så länge du kan spela upp filmer i 4k på datorn så skall det inte vara några problem egentligen. Skulle nästan säga att det viktigaste är hur mycket minne du har och storleken på hårddisken, resten är bara en fråga om tid det skulle ta att konvertera projektet till det format du vill ha det i som t.ex Mp4 etc.

Har en extern hårdisk på 500gb, hoppas den räcker ett tag. Det andra förstod jag inte, men kommer säkerligen fråga om det i en annan tråd om drygt en månad...

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar