Markant skillnad när datorn laddas, varför?

Permalänk

Markant skillnad när datorn laddas, varför?

Tjena!

Som min fråga lyder. Varför blir min bärbara dator väldigt mycke bättre när den laddas och har sladden i sig? Finns de några inställningar i datorn där ja kan ändra så att när den går på batteriet presterar den lika bra som när den laddas??

2 exempel är när ja spelar The Forest och WoW. När den går på batteriet så e de helt okej men när sladden kopplas i är de natt och dag, iallafall på The Forest.

Ja har gått in på nvidia kontrollpanel och ändrat dess spel till högpresterande grafikkort och pillat lite på vertical sync och tripple buffing. Men de hjälper inte, fortfarande stor skillnad när man har sladden i och när den går på batteriet. De blir även samma sak om ja ändrar batteriet till högpresterande, alltså ingen skillnad.

Vad är de för något som ja missat?

Det är alltså denna datorn jag har;

http://www.inet.se/produkt/1972451/lenovo-y50-70-i7-8gb-1tb-s...

Permalänk
Medlem

Tror det finns en inställning i Windows under "Power option" på engelska, borde kanske heta energialternativ på svenska. Där kan du iallafall ändra övergripande prestanda både med sladd och utan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Datorn går in i energisparläge förmodligen. Klicka på batteri ikonen nere i hörnet och kolla runt där. Tror det står energialternativ eller något liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

Den byter troligen energischema när den är nätansluten, klicka på batterisymbolen och ändra om du vill, funktionen finns där för att du ska kunna få bättre batteritid eller kallare/tystare dator men inget hindrar dig att välja maxprestanda om du offrar batteriet och accepterar mera värme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ofta fixar inte batteriet att ge så mycket kraft som behövs för att köra tyngre saker utan det krävs kabel för att få ut maximalt. På min laptop är det till och med så att det finns två olika laddare och den klenare har samma problem med att man inte kan köra processorn och dess grafik på max då den helt enkelt inte orkar med bara 65W istället för 85 (eller vad det nu är den fetare laddaren har). Då hjälper det inte att ställa in maximal prestanda i Windows.

Permalänk

Får nog förklara närme.

Ja har alltså redan testat att ändra till Hög Prestanda på mitt batteri men de hjälper inte. Ja kan ha igång The Forest utan sladd med Hög Prestanda på, sen inne i spelet kan ja koppla in sladden och då blir datorn genast mycke bättre, inget lagg. Jag har kollat i avancerade inställningar i batteri alternativen men hittar ingeting i stil med att datorn ska fortsätta vara like snabb på batteriet som den är när den är ansluten till laddaren. Försökt leta men hittar inget

phlopydisk: De du nämner, att man ska kunna ändra övergripande prestanda både med sladd och utan. Ja har kollat alla inställningar när man klickar på batteriet i hörnan men hittar inget. Finns de på något annat ställe??

Eller kan de vara så som Snajk skriver att det bara är så det är?? Såfall känns de väldigt snopet, man har ju bärbar data just för att slippa en massa sladdar :/

Permalänk
Medlem

Är nog delvis så som snajk säger, batteriet kan inte ge tillräckligt med kraft så därför finns en permanent spärr som förhindrar att komponenterna drar för mycket och systemet krashar.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Är nog delvis så som snajk säger, batteriet kan inte ge tillräckligt med kraft så därför finns en permanent spärr som förhindrar att komponenterna drar för mycket och systemet krashar.

Undrar om så inte är fallet:
Batteri: Li-Ion, 4-cell, 54Wh

Min spellaptop är visserligen gigantisk, men den har 9 cells batteri, och den orkar inte spela vidare länge med det.
Tror inte 4 celler kan inte ge så mycket effekt så det räcker till max prestanda.
Så skulle tro att CPU + GPU klockar ner sig, eller att den skiftar till "intern GPU" på CPUn. (Men tror du sa du ändrade det)

Permalänk

Tack för svaren känns som man blir klokare!

Ja som sagt på Nvidis kontrollpanel har ja ändrat spelet till Högpresterande processor, även på de specifierade inställningarna har ja ändrat energisparfunktionen till att den ska styras av Nvidia men de hjälpte väl inte så mycke igentligen.

Dock kunde man gå in på de integrerade grafikkortet i vanliga kontrollpanel och där fanns faktiskt ett alternativ så man kolla hur dator beter sig när den är inkopplad och när den går på batteri!

Kan man komma in på sitt grafikkort mer än just nvidias kontrollpanel? Såfall kanske ja kan hitta liknande alternativ som på de integrerade. För de känns verkligen som att 860gtx börjar verka så fort man kopplar in sladden allt går mycke snabbare.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat under "ändra avancerade inställningar" på energischeman eller har du bara bytt mellan färdiga scheman ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat under "ändra avancerade inställningar" på energischeman eller har du bara bytt mellan färdiga scheman ?

Ja har ändrat där inne också! Men hittar bara de integrerade grafikkortet där, och där fanns också hur dator skulle arbeta när den är nätansluten eller på batteriet. Hittar ingeting om nvidias grafikkort och hur man ändrar nätansluten eller batteri!

Permalänk

vafan, ja såg nu en bild när ja googla på nvidia kontrollpanel. När ja öppnar upp min nvidia kontrollpanel får ja bara upp att ja kan ändra omkring i "3D settings" men kollar man på den här bilden:

https://www.google.se/search?q=nvidia+kontrollpanel&espv=2&bi...

Den har ju väldigt många fler alternativ än vad ja har?! Där bör ju finnas så man kan ställa in hur dator ska bete sig när den laddas och när den går på batteri! Är detta något man ska ladda ner eller hur får ja upp de alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lechuza55:

vafan, ja såg nu en bild när ja googla på nvidia kontrollpanel. När ja öppnar upp min nvidia kontrollpanel får ja bara upp att ja kan ändra omkring i "3D settings" men kollar man på den här bilden:

https://www.google.se/search?q=nvidia+kontrollpanel&espv=2&bi...

Den har ju väldigt många fler alternativ än vad ja har?! Där bör ju finnas så man kan ställa in hur dator ska bete sig när den laddas och när den går på batteri! Är detta något man ska ladda ner eller hur får ja upp de alternativen?

en snabb googlevända..
drivrutiner för ditt grafikkort: http://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds100264

sedan ändrar du såklart till prestandaläge i energiinställningar.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Efter en del googling verkar de som att jag saknar en hel del inställningar i Nvidia kontrollpanel då datorn har satt de integrerade grafikkortet som default och därför kan ja inte ändra några grafikinställningar. Och man ska ändra detta då till Nvidias grafikkort.

Hitta en länk http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/530856/wheres-my-nvi...

Och så här gjorde denna killen;

1- boot in safe mode
2- delete the Nvidia folder in C:
3- uninstall the GTX 770 driver via Device Manager
4- reboot in normal mode
5- Go to
http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/74636/en-us
6- run setup.exe file
7- choose custom installation and click next
8- check all the boxes in the custom install options windows and also check the box which states "perform clean install"
9- restart your computer

De e lite som kinesiska för mig, någon som har kunskap och kan förklara närme??

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

en snabb googlevända..
drivrutiner för ditt grafikkort: http://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds100264

sedan ändrar du såklart till prestandaläge i energiinställningar.

Tack för svar!

Ja ser på länken att de e till Touch modellen, kvittar de eller? Sen installerade jag drivrutiner till grafikkortet via Geforce experiment, kan man bara installera över dom eller hur funkar de??

EDIT: Den version jag har på mitt grafikkort är 347.88.

Permalänk
Medlem

En del i detta problem är ren fysik och/eller ellära, finns begränsningar i effektuttaget när man kör med batteri som nämnts tidigare, en sak jag upplevt med min dator är att jag tappar maxprestanda när batteriet laddar, får inte ut max fps under tiden batteriet laddas upp. Det har helt enkelt med hur mycket ström laddaren kan ge ifrån sig. Drar batteriet t.ex 20% av laddarens effekt o burken drar 100% vid maxlast så tappar man såklart det vid laddning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lechuza55:

Tjena!

Som min fråga lyder. Varför blir min bärbara dator väldigt mycke bättre när den laddas och har sladden i sig? Finns de några inställningar i datorn där ja kan ändra så att när den går på batteriet presterar den lika bra som när den laddas??

2 exempel är när ja spelar The Forest och WoW. När den går på batteriet så e de helt okej men när sladden kopplas i är de natt och dag, iallafall på The Forest.

Ja har gått in på nvidia kontrollpanel och ändrat dess spel till högpresterande grafikkort och pillat lite på vertical sync och tripple buffing. Men de hjälper inte, fortfarande stor skillnad när man har sladden i och när den går på batteriet. De blir även samma sak om ja ändrar batteriet till högpresterande, alltså ingen skillnad.

Vad är de för något som ja missat?

Det är alltså denna datorn jag har;

http://www.inet.se/produkt/1972451/lenovo-y50-70-i7-8gb-1tb-s...

Problemet är ofta att datorn kan strypa prestandan oavsett vilken batteri-schema du har inställt, det drar helt enkelt för mycket kraft att köra på full prestanda utan att ha en riktig strömförsörjning. Detta är alltid fallet med gaming-laptops. Det är tyvärr svårt att göra något mer än att ändra inställningarna, men en full prestanda utan kabel är väldigt svårt. Hoppas du förstår vad jag menar

Skickades från m.sweclockers.com