Permalänk
Medlem

Ny SSD för Gaming laptop

Hejsan alla datorkunniga!
Jag är väldigt dålig på datorer, och har nu skaffat GTA V (väldigt kul spel). Men jag har endast en 120GB SSD så har inte plats för fler spel. Så min fråga är, om jag köper en SSD på t.ex. 240GB måste jag då även köpa ett nytt operativsystem?
Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Hejsan,

Du behöver endast ha operativsystemet på en hårddisk. Den andra går att använda till enbart lagring om du vill det.

Har du plats att montera en till hårddisk i din laptop? Vilket märke och modell är det?

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en THOR Veor, och har öppnat den för städning etc. men inte någon tydlig plas för en till harddisk. Så du menar att om jag har två harddiskar kan jag ha operativsystemet på ena och spel, filmer m.m. på den andra?
TACK!!

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, en för ditt operativsystem och en för lagring.

Innan du beställer en ny så bör du kolla så du kan ha två hårddiskar i datorn. Om inte så kanske det är värt att spendera mer pengar på en ännu större SSD och byta ut den nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Precis, en för ditt operativsystem och en för lagring.

Innan du beställer en ny så bör du kolla så du kan ha två hårddiskar i datorn. Om inte så kanske det är värt att spendera mer pengar på en ännu större SSD och byta ut den nuvarande.

Perfekt! Tack! En av mina kompisar påstår dock att om jag köper ny SSD måste jag köpa ett helt nytt operativsystem? Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nolevl:

Perfekt! Tack! En av mina kompisar påstår dock att om jag köper ny SSD måste jag köpa ett helt nytt operativsystem? Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis inte, Du kan använda din nuvarande nyckel om du byter disk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Givetvis inte, Du kan använda din nuvarande nyckel om du byter disk

Tack! Perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolevl:

Perfekt! Tack! En av mina kompisar påstår dock att om jag köper ny SSD måste jag köpa ett helt nytt operativsystem? Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Emil Hansson:

Givetvis inte, Du kan använda din nuvarande nyckel om du byter disk

Tänk på en sak bara, är det en OEM licens så kan det vara att aktiveringen misslyckas efter man bytt hårdvara.
Ta då kontakt med microsoft support och förklara att man varit tvungen att byta SSD så hjälper dom till så man kan aktivera igen, detta kostar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tänk på en sak bara, är det en OEM licens så kan det vara att aktiveringen misslyckas efter man bytt hårdvara.
Ta då kontakt med microsoft support och förklara att man varit tvungen att byta SSD så hjälper dom till så man kan aktivera igen, detta kostar inget.

Såvitt jag vet så påverkar inte hårddiskbyte, utan endast byte av moderskort.

"With windows 7 OEM the license is tied to the first motherboard it's installed on. With Windows 8.1 you can move it to another build when you are done with this one , but only one computer at a time. With Windows 8.1 you can change all the hardware you want including the motherboard."

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tänk på en sak bara, är det en OEM licens så kan det vara att aktiveringen misslyckas efter man bytt hårdvara.
Ta då kontakt med microsoft support och förklara att man varit tvungen att byta SSD så hjälper dom till så man kan aktivera igen, detta kostar inget.

Ja, jag lämnade in datorn för nåt år sedan för ett litet problem (nu fixat) och sen dess har inte Windows varit aktiverat men det har fungerat ändå. Så ska till en datorbutik i stan som kan fixa det gratis, och sen troligen köpa en SSD hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Såvitt jag vet så påverkar inte hårddiskbyte, utan endast byte av moderskort.

"With windows 7 OEM the license is tied to the first motherboard it's installed on. With Windows 8.1 you can move it to another build when you are done with this one , but only one computer at a time. With Windows 8.1 you can change all the hardware you want including the motherboard."

Stämmer säkert, ville bara ge en "heads up" om det blir problem med aktiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stämmer säkert, ville bara ge en "heads up" om det blir problem med aktiveringen.

Tack så väldigt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com